عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

نه، به خام فروشي سنگ آهن

تاریخ: 1393/06/22

 گروه صنعت و معدن: در نشست ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت با 16 شرکت تولیدکننده سنگ‌آهن و کنسانتره سنگ‌آهن ضمن بررسی مشکلات این بخش، ضرورت فعالیت این واحدها در تکمیل زنجیره تولید تا استحصال فولاد مورد تاکید قرار گرفت.

همچنین محمدرضا نعمت‌زاده با اشاره به ضرورت تولید محصول نهایی فولاد اعلام کرد: خام‌فروشی مواد معدنی خصوصا سنگ‌آهن باعث شده کشور نیازمند گندله باشد؛ به طوری که واحدهای تولیدکننده فولاد کشور هم‌اکنون با کمبود 6 میلیون تن گندله مواجه هستند. براساس‌این گزارش، ایران با دارا بودن 3میلیاردتن ذخایر قطعی و انواع سنگ‌آهن جزو 11 کشور برتر دارنده ذخایر سنگ‌آهن در جهان است که این موضوع کشور را از نظر تولید سنگ‌آهن و کل زنجیره ارزش، دارای مزیت نسبی کرده است.

استراتژی جلوگیری از خام‌فروشی
با وجود این برخی از کارشناسان معتقدند به دلیل خام‌فروشی سنگ‌آهن، زنجیره تولید فولاد کشور با مشکلات متعددی روبه‌رو شده است. پیش از این معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نقاط ضعف زنجیره تولید مواد معدنی در کشور گفته بود: در 8 سال گذشته 8میلیون تن واردات فولاد صورت گرفته، در حالی که در همین مدت نزدیک به 20 میلیون تن سنگ‌آهن از کشور صادر شده است. این موضوع نشان می‌دهد که کشور خود را برای چرخه تولید فولاد آماده نکرده است. جعفر سرقینی همچنین در مورد توجیه اقتصادی صادرات سنگ‌آهن نیز گفته بود: صادرات هر تن سنگ‌آهن بین 10 تا 20 دلار سود به همراه دارد، اما برای واردات هر تن فولاد نزدیک به 500 تا 600 دلار هزینه نیاز است؛ به همین دلیل سعی بر آن است که با وضع عوارض بر صادرات سنگ‌آهن و مشوق‌های مختلف برای فرآوری این محصول و افزایش ارزش افزوده، این مشکل را حل کنیم. جلوگیری از خام‌فروشی معدنی یکی دیگر از برنامه‌های مورد تاکید وزارت صنعت، معدن و تجارت است که این مقام مسوول بر آن تاکید کرده است.
البته در مقابل تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن نیز معتقدند: اتهام خام‌فروشی به این بخش موجب شده تا قوانین سخت و دست و پاگیری برای صادرات سنگ‌آهن وضع شود. این در حالی است که اگر سنگ‌آهن خام است مواد بسیاری وجود دارد که به صورت خام صادر می‌شوند، اما قوانین دست و پاگیری برای آن وضع نشده، با این شرایط می‌توان گفت مساله خام‌فروشی نیست، بلکه ارزش افزوده دلیل وضع این قوانین است.

    تکمیل زنجیره تولید فولاد
حال وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در نشست با تولیدکنندگان سنگ‌آهن و کنسانتره سنگ‌آهن با تاكيد بر ضرورت فعاليت اين واحدها در تكميل زنجيره توليد تا استحصال فولاد اظهار اميدواري كرد: با فعاليت بيشتر كمبودها جبران شده و به اهداف تعيين شده دست پيدا كنيم. نعمت‌زاده با تاكيد بر ضرورت توليد محصول نهايي فولاد، گفت: خام‌فروشی مواد معدنی خصوصا سنگ‌آهن باعث شده کشور نیازمند گندله باشد؛ بنابراین در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، این وزارتخانه به دنبال جلوگیری از خام‌فروشی است.

    کنار گذاشتن استانداردهای سنتی
وی افزود: در توليد سنگ‌آهن، گندله و فولاد گنار گذاشتن استانداردهاي سنتي و توليد محصول به شكل استانداردهاي روز دنيا يك ضرورت است. نعمت‌زاده تصريح كرد: می‌توان مانند ساير حوزه‌ها نظير صنعت پتروشيمي، شركتي واحد و مستقل گندله و سنگ‌آهن در قالب يك مديريت متمركز تشکیل داد تا علاوه بر رفع مشكلات زير بنايي نظير آب، برق، گاز و جاده، سرعت خوبی به پيشرفت‌هاي فيزيكي طرح کند. نعمت‌زاده در ادامه گفت: پروژه‌هاي معدني متعلق به اشخاص نيست، بلكه به كل كشور تعلق دارد و بايد اشتغال‌زايي و سودآوري آن براي عموم مردم باشد.

    تامین منابع از مسیری غیر از بانک‌ها
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: واحدهاي توليدكننده سنگ‌آهن و گندله بزرگ نبايد نگاه صرف به بانك‌ها داشته باشند، بلکه آنها برای تامین منابع مالی پروژه‌ها مي‌توانند از سرمايه‌داران، سهامداران و صندوق‌ها دعوت به عمل آورند. نعمت‌زاده افزود: هم‌اكنون شركت‌های صنعتي و منطقه ويژه اقتصادي در كشور وجود دارد كه ايميدرو زيربناهاي لازم را براي واحدهاي صنعتي مستقر در آنها تامين مي‌كند و سرمایه‌گذاران می‌توانند از آن استفاده کنند. وی در پایان افزود: اتمام طرح‌های نیمه‌تمام را به قوت پیگیری مي‌كنيم وبه دنبال اتمام آن هستیم و تلاش داریم موانع آنها را برطرف کنیم.
اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی است که گزارش وضعیت معادن و صنایع معدنی کشور که از سوی وزارتخانه در اختیار «دنیای اقتصاد» قرار گرفته نشان می‌دهد: ذخایر قطعی سنگ‌آهن در کشور حدود 3 میلیارد تن است و ایران رتبه یازدهم جهانی را در این بخش به خود اختصاص داده است. در این گزارش همچنین به برداشت از معادن سنگ‌آهن در سال 1392 نیز اشاره و قید شده در این سال 62 میلیون تن يا حدود 2 درصد از اين ذخایر برداشت شده است.
براساس گزارش ارائه شده، ظرفیت موجود تولید فولاد خام در کشور در حال حاضر 24 میلیون تن است که با اجرای بخشی از طرح‌های در دست اجرا این ظرفیت تا سال 1395 با احتساب طرح‌های فیزیکی بالای 50 درصد پیشرفت به 35 میلیون تن خواهد رسید که برای تحقق این طرح‌ها به 6/1 میلیارد دلار منابع نیاز است. بر اساس گزارش منتشر شده در حال حاضر 26 میلیون تن طرح با احتساب طرح‌های فیزیکی بالای 20 درصد پیشرفت فیزیکی در بخش فولاد خام در دست اجرا است. براساس این آمار، ظرفیت تولید آهن اسفنجی نیز در کشور برابر با 18 میلیون تن است که این ظرفیت با اجرای طرح‌های در دست اجرا تا سال 1395 با احتساب طرح‌های فیزیکی بالای 50 درصد پیشرفت به 30 میلیون تن خواهد رسید. برای رسیدن به رشد پیش‌بینی شده به یک میلیارد دلار منابع مالي نیاز است. در حال حاضر 19 میلیون تن ظرفیت در دست اجرا با احتساب طرح‌های فیزیکی بالای 20 درصد پیشرفت در این بخش در حال اجرا است که با اجرایی شدن آن، سهم تولید آهن اسفنجی از مرز 30 میلیون تن نیز فراتر خواهد رفت. در گزارش ارائه شده همچنین ظرفیت موجود تولید گندله نيز 22 میلیون تن ذکر شده که برای این بخش نیز 26 میلیون تن ظرفیت در دست اجرا با احتساب طرح‌های فیزیکی بالای 20 درصد پیشرفت پیش‌بینی شده است. همچنین برآورد این وزارتخانه برای سال 1395 این بخش رسیدن به ظرفیت 38 میلیون‌تن با احتساب طرح‌های فیزیکی بالای 40درصد پیشرفت فیزیکی است که برای تحقق این امر نیز به 5/1 میلیارد دلار منابع نیاز است.
اما در بخش تولید کنسانتره سنگ‌آهن نیز ظرفیت موجود در کشور 28 میلیون تن برآورد شده است. طرح‌های در دست اجرای این بخش 35 ميليون تن با احتساب طرح‌های فیزیکی بالای 20 درصد پیشرفت است. همچنین برای این بخش رسیدن به ظرفیت 46 میلیون تن تا سال 1395 پیش‌بینی شده که برای رسیدن به این رشد به 8/1میلیارد دلار منابع نیاز است.
لینک:
منبع: سايت روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها