عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

نصب شبیه‌ساز ایرباس 340 در آذرماه امسال

تاریخ: 1395/06/20

گروه بنگاه‌ها، زهرا مسافر: در حال حاضر شبیه‌ساز هواپیماهای ایرباس 600-300 و نیز هواپیمای RG که جزو آخرین مدل‌های شبیه‌ساز پرواز در دنیا است، در کرمان مشغول به‌کار است و شبیه‌ساز ایرباس 340 نیز در آذرماه امسال نصب می‌شود. بابک حاتمی مدیر مرکز شبیه ساز پرواز (سیمولاتور) ماهان در مراسم بازدید اصحاب رسانه از فرودگاه کرمان و همچنین آشیانه‌‌ تعمیر و نگهداری، مرکز آموزش خلبانی، مرکز شبیه‌ساز پرواز (سیمولاتور) و دانشگاه علمی کاربردی آموزش فنون هوانوردی ماهان در کرمان با اعلام این مطلب گفت: در زمینه آموزش خلبانی، پتانسیل مناسبی در کشور وجود دارد، ضمن آنکه ایرانیان از نظر تبحر در خلبانی، در رتبه بالایی قرار دارند. وی افزود: مراکز شبیه‌ساز پرواز (سیمولاتور) و دانشگاه علمی‌-کاربردی آموزش خلبانی که در کرمان راه‌اندازی شده، تنها مراکز تخصصی-علمی آموزش خلبانی در سطح منطقه است و در کنار تربیت خلبانان ماهر ایرانی، ما شاهد تقاضای آموزش مهارت‌‌های خلبانی از طرف کشورهای منطقه هستیم. حاتمی با بیان اینکه ‌هواپیمایی ماهان در راستای آموزش مهارت‌‌های خلبانی، 6 فروند هواپیمای کوچک 2 تا 4 نفره‌ به‌روز خریداری کرده تصریح کرد: ‌این هواپیماها از نمونه‌های (تایپ‌های) مختلف نظیر دایموند «الماس» خریداری شد تا برای آموزش هر چه بهتر خلبانی در کشور به‌کار گرفته شود.

 

حاتمی با اشاره به اینکه‌ سیمولاتور ‌همه رفتارهای یک هواپیما در آسمان را برای خلبان شبیه‌سازی می‌کند، گفت: حتی فشار هیدرولیک روی جک‌ها نیز به دقت انجام می‌شود که این موجب خواهد شد همه رفتارهای یک هواپیما در پرواز برای خلبان تداعی شود، حتی حالت کنده شدن از باند و نشستن روی باند و ضربات احتمالی، همه‌ برای خلبان شبیه‌سازی ‌می‌شود تا پس از این آموزش، بتواند با تجربه کافی و به راحتی پرواز انجام دهد. مدیر مرکز شبیه‌ساز پرواز (سیمولاتور) ماهان با اشاره به اینکه شبیه‌ساز پرواز (سیمولاتور) ایرباس 600-300، تایپ ایرباس 310 را هم پوشش می‌دهد، گفت: همچنین 2 شبیه‌ساز پرواز دیگر نیز به‌زودی نصب خواهد شد و تایپ آموزش خلبانی ماهان در کشور کامل می‌شود. وی با اشاره به وجود متقاضیان خارجی برای آموزش از طریق این شبیه‌ساز‌ها افزود: سالانه 30 درصد وقت این شبیه‌سازهای پرواز از سوی نیروهای شرکت‌هایی خارج از ماهان و حتی متقاضیان کشورهای همسایه ایران استفاده می‌شود. حاتمی بیان کرد: فعلا با وجود این 3 شبیه‌ساز پرواز‌، 9 هزار ساعت آموزش به خلبانان می‌دهیم که این اقدام مانع خروج مقادیر زیادی ارز از کشور می‌شود. وی با بیان اینکه از کشورهای روسیه، اوکراین، عراق و برخی دیگر از همسایگان خارجی تقاضای آموزش خلبانی داریم، گفت: هر سیمولاتور سالانه 3 هزار ساعت آموزش می‌دهد. مدیر مرکز شبیه‌ساز پرواز ماهان تصریح کرد: هر خلبان باید 60 ساعت آموزش ببیند و هر شش ماه نیز 8 ساعت آموزش ضمن‌خدمت در بخش سیمولاتور داشته باشد که نرخ این آموزش‌ها در خارج کشور بدون استاد 500 دلار و با استاد ساعتی 700 دلار است، اما با خرید این دستگاه‌ها، مانع خروج ارز از کشور شده‌ایم. وی خاطرنشان کرد: دوره‌های لازم برای اخذ مهارت خلبانی برای افراد مختلف بسته به هوش و ذکاوت، متفاوت است، اما به‌طور متوسط بین چهارده‌ ماه تا سه سال به طول کشید. یک متقاضی باید حدود 120 تا 150 میلیون تومان هزینه کند تا به تایپ پروازی مورد نظر برسد. حاتمی تصریح کرد: یک شبیه‌ساز پرواز (سیمولاتور) که از قطعات اصلی هواپیما باشد حدود 25 میلیون دلار قیمت دارد و برخی از آنها ارزان‌تر و تا 15 میلیون دلار ارزش دارند. وی افزود: آموزش خلبانی برای گروه سنی 18 سال تا‌ 28 سال در نظر گرفته می‌شود، متقاضی با سیمولاتور 60 ساعت آموزش می‌بیند و سپس‌ در گام‌های بعدی کمک‌خلبان شده و پس از انجام پروازهای دیگر‌ با افزایش ساعت فعالیت، کاپیتان می‌شود. مدیر مرکز شبیه‌ساز پرواز ماهان با بیان اینکه امروز 2 نفر کمک‌خلبان خانم در پروازهای ماهان پرواز می‌کنند، گفت: شرکت هواپیمایی ماهان هفته‌ای 760 پرواز انجام می‌دهد‌. رئیس مرکز علمی کاربردی آموزش خلبانی ماهان نیزدر حاشیه بازدید اصحاب رسانه از این مرکز گفت: تلاش برای توسعه پایدار در سطح کشور انجام شده‌ و تمرکززدایی از تهران به خوبی در حال انجام است. نقوی افزود: در استان کرمان، هواپیمایی ماهان فعالیت‌هایی تحت پوشش موسسه مولی‌الموحدین انجام داده است تا استان کرمان را در اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی توسعه دهیم. رئیس مرکز علمی کاربردی آموزش خلبانی ماهان با اشاره به فعالیت دانشگاه علمی کاربردی آموزش خلبانی ماهان برای تربیت خلبان و متخصصان فنی هواپیما، تصریح کرد: در کنار شبیه‌ساز پرواز، مرکز آموزش تخصصی مهماندار در کرمان راه‌اندازی شد‌ که در کنار آموزش مهمانداری، کرو (گروه) پروازی موجود ماهان را آموزش ضمن خدمت می‌دهد که در شرایط اضطراری، آتش گرفتن موتور هواپیما، فرود هواپیما در دریا و از این قبیل، آموزش‌های لازم به‌عنوان ضمن‌خدمت ‌ببینند.‌ وی ادامه داد: ‌رشته‌های خلبانی، مهمانداری، تعمیرات هواپیما، اویونیک هواپیما (برق و الکترونیک) و زبان انگلیسی تخصصی، در آموزشگاه علمی کاربردی ماهان تدریس می‌شود. نقوی با بیان اینکه فعلا 700 دانشجو در این آموزشگاه آموزش می‌بینند، گفت:‌ البته از کشورهای خارجی هم متقاضیانی داریم که در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای حضور این دانشجویان ‌هستیم. وی همچنین با اشاره به طرح توسعه فرودگاه کرمان اظهار بیان کرد: فرودگاه کرمان در حال توسعه است و ما به دنبال ایجاد شرایط برای اجرای تعمیرات چک A هواپیما در کرمان هستیم. رئیس مرکز علمی کاربردی آموزش خلبانی ماهان با بیان اینکه پتانسیل فرودگاهی در کشور ما مناسب است، ‌‌گفت: قرار است ترمینال جدید مسافری فرودگاه کرمان با الگوی روز دنیا قابل گسترش به‌صورت خطی در 22 هزار متر زیربنای مسافری و 42 هزار مترمربع پارکینگ و اپرون ساخته شود. وی تصریح کرد: در این پروژه 1800 میلیارد تومان در قالب BLT سرمایه‌گذاری می‌شود و ظرفیت جابه‌جایی مسافر در فاز جدید 10 میلیون مسافر خواهد بود.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها