عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

وضعیت کشتیرانی جمهوری اسلامی پس از برجام

تاریخ: 1395/06/17

گروه بازرگانی: پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به دنبال راه‌اندازی خطوط جدید در دنیا است.

 

به گزارش روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی، محمد راستاد در میزگردی با عنوان حمل‌ونقل دریایی در پسابرجام که در محل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، اظهار کرد: یکی از نکات بسیار مهم در صنعت حمل‌ونقل دریایی که سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) برای تعیین وزن کشورها مورد بررسی قرار می‌دهد، ناوگان ملکی تحت پرچم است و تحریم‌ها این ویژگی مهم را از ناوگان ملی ما سلب کرده بود. این محدودیت تا جایی پیش رفت که کشتی‌های ایرانی با پرچم‌ دیگر کشورها نیز نمی‌توانستند تردد کنند.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد تجارت جهانی از طریق دریا انجام می‌شود، اظهار کرد: در این موقعیت خطوط بین‌المللی نیز از آمدن به بنادر کشور امتناع می‌کردند و در این شرایط هم قدرت رقابت محصول صادراتی کم می‌شود و هم قیمت تمام شده محصول وارداتی بالا می‌رود.

همچنین ترابی‌زاده معاونت فنی بازرگانی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یکی از محدودیت‌های مستقیم تحریم‌ها را موسسات رده‌بندی دانست و گفت: این موسسات به‌‌رغم میل خود و با توجه به اینکه هیچ فعالیت اقتصادی نمی‌کردند و صرفا به ارائه خدماتی در حوزه فنی و محیط‌زیست اکتفا می‌کردند، مورد تحریم قرار گرفت و کشورهای غربی بر خلاف ادعای حفاظت از محیط‌زیست این خدمات را مورد تحریم قرار دادند. وی افزود: کشتی برای حضور در بنادر نیازمند گواهی‌نامه ایمنی است و تحریم کردن موسسات رده‌بندی یعنی ایجاد خلل برای تردد در بنادر زیرا یکی از مولفه‌های مورد نیاز برای حضور کشتی‌ها در بنادر مختلف بحث ایمنی و انطباق کشتی‌ها با مقررات است و این رده‌بندی‌ها مورد استفاده برای پوشش این حوزه است.

معاون شرکت کشتیرانی با اشاره به اینکه یکی دیگر از محدودیت‌های ایجاد شده بحث پوشش بیمه‌ای توسط کلوپ P&I بود، گفت: براساس تحریم‌ها پوشش‌های P&I، ماشین‌آلات و بدنه با محدودیت مواجه شد. یکی دیگر از ملزومات تردد و پهلوگیری کشتی‌ها پوشش بیمه‌ای توسط بیمه‌گران معتبر است تا در زمان وقوع حادثه مشکل به سرعت مرتفع شده و تردد در بنادر به شرایط عادی بازگردد. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بدون هیچ محدودیتی در حال تردد به بنادر اروپا هستیم، افزود: درحال حاضر خطوط کره‌جنوبی و ژاپن را راه‌اندازی کردیم. در بخش آمریکای جنوبی نیز به علت مشکلات LC در دوران تحریم تردد نداشتیم که الان این خط هم راه‌اندازی شده است. ترابی زاده با بیان اینکه در دوره تحریم‌ها فقط خط آسیای شرقی چین و شرق آفریقا را داشتیم، اظهار کرد: در حال حاضر در حال توسعه خطوط خود هستیم. خط ژاپن را راه‌اندازی کرده‌ایم همچنین خطی از هند به بندر ام‌القصر عراق را طراحی کرده و شروع به فعالیت کرده‌ایم. البته قبل از تحریم خدماتی به جز بنادر کشور ارائه می‌کردیم که در دوران پسابرجام در حال توسعه آنها هستیم.

سیدرضا سیدعلیزاده مدیرعامل شرکت مدیریت کشتی(شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) نیز با بیان اینکه از دستاوردهای مهم دوران پسابرجام باید به بازگشت موسسات رده‌بندی و شروع مجدد فعالیت انجمن بین‌المللی موسسات رده‌بندی (آیاکس) اشاره کرد، گفت: در حال حاضر این امکان وجود دارد که تمام کشتی‌های ایران از این استاندارد بهره‌مند شوند. وی با بیان اینکه همچنان برخی محدودیت‌ها در حوزه بانکی وجود دارد، اظهار کرد: در حال ارائه سرویس پیشرفته به شرق آفریقا و سرویس‌های غیرمستقیم به غرب آفریقا هستیم. همچنین سرویس‌های غیرمستقیم به غرب آفریقا از طریق اروپا نیز انجام می‌دهیم. در عین حال، سرویس هند- ام‌القصر را راه‌اندازی کرده ایم زیرا بازار عراق بسیار حائز اهمیت است و این در حالی است که به علت وجود شرکت‌ها و خطوط بزرگ جهانی دراین منطقه رقابت سختی بر سر راه است اما لغو تحریم‌ها سهولت در رقابت را برای ما به ارمغان آورد.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها