عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

تسهیل در روند دسترسی به منابع بانکی

تاریخ: 1395/06/08

گروه صنعت و معدن: دسترسی به منابع بانکی را می‌توان یکی از چالش‌های سال‌های اخیر واحدهای تولیدی دانست. به‌طوری که در دوره‌ای صنعتگران از بسته بودن درهای بانک‌ها به روی تولید خبر می‌دادند و دستورالعمل‌های ابلاغی نیز دسترسی صنعتگران به منابع بانکی را تسریع نکرد. روندی که با روی کار آمدن دولت یازدهم سعی در تسهیل آن شد و در این راستا نیز براساس بخشنامه‌ای مقرر شد تا تسهیلات به واحدهای دارای معوقات بانکی و چک برگشتی پرداخت شود. دستورالعملی که روند دسترسی صنایع به منابع بانکی را تسریع کرد. در این خصوص وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه خوشبختانه روند اخذ وام تسریع شده است، می‌گوید: در نظر گرفتن مکانیزم‌های خاص برای دریافت تسهیلات موجب شد تا پرداخت منابع بانکی به متقاضیان سرعت گیرد و در این خصوص معوقات بانکی، عقب‌افتادگی مالیات، بدهی، چک برگشتی و معوقات تامین اجتماعی هیچ کدام تاثیری بر پرداخت وام ندارد. محمدرضا نعمت‌زاده در نشستی در قم عنوان کرد: حمایت از تولید می‌تواند بسیاری از مشکلات اشتغال را از میان ببرد. در این خصوص نیز تعهدات متعددی در ستاد اقتصاد مقاومتی برای رونق بخش تولید در نظر گرفته شد تا به این طریق صنایع کوچک و متوسط که در سال‌های گذشته آسیب‌پذیری بیشتری داشتند مورد حمایت قرار گیرند.

برخی از این واحدها به دلیل مشکلات نقدینگی، رونق کافی نداشتند که با هماهنگی لازم طرح رونق تولید برای ۷۵۰۰ واحد صنایع کوچک و متوسط تصویب شد. نعمت‌زاده در ادامه به واحدهایی که برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها مراجعه کرده‌اند اشاره کرد و افزود: پس از بررسی‌های لازم واحدهای متقاضی دریافت تسهیلات به نظام بانکی معرفی شدند و براساس آخرین آمار اعلام شده بیش از چهار هزار واحد تولیدی و صنعتی موفق شدند اولین قسط وام خود را دریافت کنند. در این راستا قرار با بانک‌ها این است که بتوانند تا پایان شهریور امسال به همه واحدها تسهیلات مصوب را پرداخت کنند. امیدواریم با پرداخت این تسهیلات در نیمه دوم امسال افزایش چشمگیری در تولید و اشتغال‌زایی داشته باشیم. اظهارات مطرح شده از سوی نعمت‌زاده درخصوص تسهیل روند دریافت تسهیلات از گلایه وی از میزان منابع بانکی که در سال‌های اخیر به واحدهای تولیدی پرداخت شده است دور نماند. به‌طوری که وی با انتقاد از اینکه در مقاطعی 37 درصد از منابع اعتبارات سیستم بانکی به بخش صنعت داده می‌شد، افزود: چرا این درصد امروز به 29 یا 30 درصد رسیده است؟

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، متاسفانه همراهی لازم بین سیستم بانکی و بخش تولید نیست. وی افزود: در اینجا باید بگویم ما در شرایط برجام قرار داشته و در دنیا پول زیاد است. تولیدکننده با اعتمادسازی می‌تواند علاوه بر منابع داخلی از منابع خارجی نیز برای فعالیت خود استفاده کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به اینکه باید با توسعه اقتصادی جزو ۵ یا ۱۰ کشور جهان قرار بگیریم، گفت: هیچ کشوری نمی‌تواند بدون توسعه بخش تولید به رشد اقتصادی دست پیدا کند. این موضوع باید مدنظر عملکرد همه دستگاه‌ها قرار گرفته و حمایت‌های لازم از بخش تولید برای توسعه اقتصاد کشور انجام شود. وی با بیان اینکه ایران قبل از انقلاب صنعتی در رتبه اول و دوم اقتصادی قرار داشت، افزود: متاسفانه در مقاطعی درجا زده و نتوانستیم رتبه‌های اقتصادی خود را حفظ کنیم ولی خوشبختانه هنوز در صنایع دستی مانند فرش مقام اول را در اختیار داریم.وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه باید با توسعه اقتصادی جزو 5 یا 10 کشور جهان قرار بگیریم، گفت: ژاپن با حمایت مردم، ممنوعیت ورود کالاهای قاچاق و اعمال مالیات بر مصرف داخلی به نفع صادرات توانست رشد اقتصادی خود را طی کند. ما نیز باید با درنظر گرفتن این موضوعات بستر لازم را برای رشد اقتصادی کشور مهیا کنیم. در مقطعی که ما پیکان را از ژاپن وارد می‌کردیم آنها به ما گفتند این محصول هزار دلار گران‌تر از قیمت صادراتی در سطح بازار به فروش می‌رسد تا بتوانیم هزار سوبسید در اختیار صادرکنندگان قرار ‌دهیم، ما نیز برای صنعتی شدن باید ضمن تقویت صادرات مانع ورود کالاهای قاچاق به کشور شویم.

نعمت‌زاده با اعلام اینکه تنها پروانه‌ای که شخص وزیر امضا می‌کند بحث تحقیقات است، اظهار کرد: در بخش خودرو درست است یک عده هنوز انتقاداتی را به این صنعت وارد می‌کنند که ما درصددیم چهره خودروسازی کشور را به گونه‌ای اصلاح کنیم که مصرف‌کننده داخلی به خرید خودروی تولید داخل افتخار کند. به همین منظور باید استفاده از فناوری‌های نوین از مراحل ابتدای تولید تا ارائه خدمات پس از فروش به مصرف‌کنندگان انجام شود تا در آینده این صنعت با رشد بیشتری در مسیر توسعه قرار گیرد.

وی به بخش فلزات اساسی همانند فولاد، مس، روی و سرب به‌عنوان خمیرمایه صنعتی شدن کشور اشاره کرد و افزود: پیش از این 20 میلیون تن سنگ آهن کشور به‌صورت خام صادر و ما فولاد وارد کشور می‌کردیم که خوشبختانه این امر به مرور کاهش پیدا کرده و با تقویت زنجیره‌های تولید صادرات سنگ خام را کاهش خواهیم داد و حتی در چند سال آینده آن را به صفر خواهیم رساند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید براینکه اگر صنعت بخواهد فعال شود باید متخصص وارد کشور کنیم، تصریح کرد: با اجرایی شدن این موضوع یک بیکار نیز در کشور نخواهیم داشت. در کنار این موضوع باید اعتبارات بانک‌ها نیز به سمت تولید هدایت شود.وی اضافه کرد: یکی از تاکیدات مهم رهبری ممنوعیت ورود کالاهای قاچاق به کشور است تا تولید بتواند پا بگیرد. به اعتقاد من نیز این فساد باید ریشه کن شده تا سرمایه‌گذاران جرات سرمایه‌گذاری در کشور را داشته باشند برای جلوگیری از این امر معاون اول نیز دستوراتی را به سازمان‌های مختلف داده است که امیدواریم با همکاری گمرکات بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در این دوره 4 ساله فعالیت خود سه مورد اساس تحقیق و توسعه، نوآوری و خدمات فنی مهندسی را در دستور کار خود قرار داده‌ام اظهار کرد: در بخش لوازم خانگی برخی معتقدند کالاهای موجود در بازار خارجی است به اعتقاد من طراحی لوازم خانگی راحت تر از اتومبیل است و در این رابطه باید به تولید محصولات باکیفیت بپردازیم. بنده دو موضوع را کتبا امضا کردم یکی همین فعالیت شرکت سامسونگ و دیگری ال جی بود که این موضوع تعیین تکلیف شود. خوشبختانه امروز مشاهده کردیم که با جذب سرمایه‌گذاری مناسب و تجهیز کارخانه به ماشین‌آلات روز تولید لوازم خانگی داخلی با سرعت بیشتری همراه شده است.نعمت‌زاده با تاکید براینکه باید تولید به داخل کشور آورده شود تصریح کرد: چه ایرادی دارد ما محصول پژو را در داخل ایران با برند پژو می‌سازیم و آن را صادر می‌کنیم در کنار این موضوع شرکت‌های خارجی باید طراحی و مهندسی محصولات خود را به کشور بیاورند تا بتوانیم با تولید محصولات متنوع و با کیفیت در بازارهای خارجی امکان رقابت پیدا کنیم. نعمت‌زاده با انتقاد از تاسیس شرکت‌های مختلف خودروسازی در شهرها، افزود: چه اشکال دارد به جای اینکه شرکت‌های مختلفی در کشور وجود داشته باشد آنها با یکدیگر تجمیع شده و تبدیل به چند شرکت قدرتمند شوند.

 

باید در این رابطه اقدامات لازم صورت گیرد در بخش لوازم خانگی امروز تعدد واحدهای تولیدی در سطح بازار بسیار است. به طوری‌که بیش از 100 شرکت تولیدکننده اجاق گاز و یخچال ساز وجود دارند که واحدها باید بتوانند ضمن تجمیع با یکدیگر قدرت صادرات و تحقیقات خود را افزایش دهند. وی تصریح کرد: در اینجا باید یک نکته را به شرکت‌های خودروسازی تاکید کنم زمانی که پول قطعه ساز را پرداخت نمی‌کنید به خودتان ظلم می‌شود؛ چرا که وقتی قطعه ساز نقدینگی مورد نیاز نداشته باشد نمی‌تواند قطعه تولید و در اختیار شرکت‌های خودروسازی قرار دهد.

 

خودکفایی لوازم خانگی با برنامه راهبردی

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در بازدید از خط تولید یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز از طراحی برنامه‌های راهبردی برای خودکفایی در بخش تولید لوازم خانگی خبر داد و گفت: حمایت از واحدهای تولیدی یکی از وظایف مهم مسوولان است. نعمت‌زاده به ظرفیت ایران برای رسیدن به خودکفایی در زمینه تولید لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: ما می‌توانیم صادرکننده نمونه در این زمینه باشیم و حتی تولیداتمان را به بازار جهانی عرضه کنیم.وی از طراحی برنامه‌های راهبردی برای خودکفایی در بخش تولید لوازم خانگی خبر داد و گفت: بر اساس این برنامه در تولید لوازم خانگی خودکفا شده و حداقل ۴۰ درصد از تولیدات کشور در سال به این بخش اختصاص خواهد یافت. وزیر صنعت، معدن و تجارت، سرمایه‌گذاری در راستای رونق تولیدات داخلی که موجب ایجاد اشتغال می‌شود را عبادت دانست و گفت: تشویق سرمایه‌گذاران بخش تولید و حمایت از واحدهای تولیدی یکی از وظایف مهم مسوولان است.وی با اشاره به برندهای معتبر خارجی که بیشتر آنها در زمینه صنعت است، بیان کرد: نام تجاری معتبر برای محصولات داخلی که با کیفیت و مرغوبیت همراه باشد در به دست آوردن بازار جهانی بسیار موثر است. کیفیت بالا و همچنین خدمات پس از فروش در ارزشمند شدن نام یک برند و همچنین توجه بیشتر مردم به آن کالا تاثیر فراوانی دارد.وی کره جنوبی را به‌عنوان کشوری که حمایت از تولید ملی موجب جایگاه جهانی برای این کشور شده نام برد و گفت: حمایت مشتریان و همچنین استفاده مردم از کالاهای ایرانی بزرگ‌ترین عامل برای ادامه فعالیت‌های واحدهای تولیدی است. نعمت‌زاده با اشاره به مکاتبات خود با صدا و سیما در راستای تبلیغ کالاهای تولید داخل بیان کرد: در گذشته صدا و سیما تبلیغات کالاهای خانگی خارجی را در برنامه داشت اما در حال حاضر این نهاد با طراحی برنامه‌ای در تلاش است تا میزان آگاهی و آشنایی مردم از مزیت کالاهای تولید داخل را افزایش دهد تا مردم خرید کالای داخل را در اولویت قرار دهند.وی تاکید کرد: در حوزه صادرات نیز محصولات تولید داخل در اولویت هستند و با توجه به اشتیاقی که در حوزه صنعت وتولید مشاهده می‌شود وظیفه مسوولان را در حمایت از این بخش سنگین‌تر می‌کند.نعمت‌زاده، رونق تولید را موجب ایجاد اشتغال و پیشرفت جامعه دانست و گفت: در گذشته با توجه به تبلیغاتی که از کالاهای خارجی می‌شد مردم این گونه تصور می‌کردند که باید در منازل خود از کالاهای خارجی استفاده کنند اما امروز با توجه به معرفی کالاهای داخلی این کالاها مورد اقبال عموم قرار گرفته است.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها