عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

صدرنشینان خط تولید

تاریخ: 1395/06/07

گروه صنعت و معدن: حال و روز صنعت کشور با بررسی روند تولید 45 محصول منتخب زیرذره بین قرار گرفت. آمار اعلام شده از وضعیت تولید این محصولات در پایان دولت دهم و آغاز به‌کار دولت یازدهم از افزایش تولید 28 محصول صنعتی حکایت دارد. براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت در دوره مورد بررسی در مجموع 16 محصول صنعتی روند کاهشی داشته‌اند که در میان آنها تولید انواع خودرو نمود بیشتری داشته است.

 

با بررسی داده‌های منتشر شده می‌توان گفت طی سه سال فعالیت دولت یازدهم، سال 93 بهترین سال برای فعالان صنعتی بوده و بخش اعظمی از محصولات صنعتی در این سال توانستند رشد تولید را تجربه کنند؛ روندی که در سال 94 تغییر کرد و موجب شد تا تعداد محصولاتی که کاهش تولید داشته‌اند، افزایش یابد. لغو تحریم‌های بین‌المللی و انتظار برای اجرایی شدن توافقات میان ایران و شش قدرت جهانی یکی از عمده دلایلی است که فعالان صنعتی، افت تولید در سال 94 را به آن نسبت می‌دهند. رکود در بازار داخلی یکی دیگر از دلایلی است که فعالان صنعتی معتقدند افت تولید در سال گذشته را به همراه داشته است، روندی که در سال جاری و با اجرایی شدن برخی از توافقات میان ایران و قدرت‌های جهان این امید را در میان فعالان صنعتی به وجود آورده است که شاهد رشد تولیدات صنعتی خواهیم بود.

آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیانگر آن است که در سال 92 نسبت به سال 91 تولیدکنندگان انواع سواری، وانت، اتوبوس و مینی‌بوس، کامیون کشنده، کمباین و تراکتور افت تولید را تجربه کردند. تحریم خودروسازی یکی از عمده دلایلی است که فعالان صنعتی افت تولید این گروه در سال 92 را به آن نسبت می‌دهند، روندی که موجب شد تا دسترسی خودروسازان به قطعات و تکنولوژی روز کاهش یابد و به این طریق روند تولید انواع خودرو در کشور سیر نزولی یابد. تحریم صنعت خودرو در سال 92 برداشته شد که این امر رشد تولید این بخش در سال 93 را به همراه داشت و موجب شد تا خودروسازان بعد از چند سال رکود در بخش تولید بتوانند رشد را در این سال تجربه کنند. محصولات پتروشیمی، محصولات فولادی و مس کاتد نیز در سال 92 نسبت به 91 افت تولید را تجربه کرده است که این امر را نیز می‌توان به تحریم‌های اعمال شده در صادرات این محصولات نسبت داد. اما در کنار محصولاتی که در سال 92 افت تولید را تجربه کردند، محصولاتی مانند فولاد، پودر آلومینا، سنگ آهن، کنسانتره ذغال سنگ، سیمان و... که در تکمیل زنجیره فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرند با رشد تولید همراه بوده‌اند.

 

روند تولید در سال 94

اما مقایسه روند تولید سال 94 نسبت به سال 91 بیانگر آن است که از میان محصولات مورد بررسی در این دوره 25 محصول رشد تولید را طی کردند و 20 محصول با افت تولید مواجه بوده‌اند. در این دوره نیز هرچند خودروسازان سواری، وانت و اتوبوس و مینی بوس توانستند در سال 94 تداوم رشد تولید داشته باشند، اما تولیدکنندگان کامیون کشنده، کمباین و تراکتور نسبت به سال‌های 93 و 92 افت تولید را تجربه کردند. اما در این دوره بیشترین روند افت تولید به لوازم‌خانگی اختصاص داشته است، به‌طوری که براساس آمار اعلام شده در این سال، تلویزیون رنگی، انواع یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و کولر آبی افت تولید را تجربه کردند. رکود به وجود آمده در کشور که کاهش تقاضا در بازار را به همراه داشت از یکسو و انباشت انبار تولیدکنندگان محصولات لوازم خانگی عمده دلیلی است که موجب شد تا در سال 94 تولیدکنندگان این نوع محصولات روند کاهشی تولید را تجربه کنند. سال گذشته برای خروج بازار لوازم خانگی از رکود طرح خرید اقساطی لوازم خانگی در دستور کار قرار گرفت، اما تغییر مداوم جزئیات اجرایی این طرح موجب شد تا متقاضیان استقبال چندانی از این طرح نکنند که به گفته تولیدکنندگان این بخش این امر رکود بیش از پیش تولید در این بخش را به همراه داشت. اما رشد تولید محصولات پتروشیمی را می‌توان نقطه قوت صنعت سال 94 دانست، از سرگیری روند صادرات یکی از عمده دلایلی است که فعالان صنعتی معتقدند رشد بیش از 6 میلیون تنی تولید محصولات پتروشیمی نسبت به سال 91 را به همراه داشته است. تولید فولاد خام نیز در این دوره رشد قابل توجه 2 میلیون‌تنی را تجربه کرد. این رشد درخصوص شمش آلومینیوم نیز بیش از 20هزار تن بوده است. به پرونده سال 94 می‌توان رشد بیش از 100 هزار دستگاهی تولید خودرو سواری را نیز افزود: رشدی که حکایت از خروج خودروسازان از رکود تولید چند ساله دارد، به‌طوری که سال گذشته و در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی دولت طرح فروش اقساطی خودرو تا 80 درصد قیمت خودروهای داخلی را در دستور کار قرار داد، اقدامی که فعالان صنعتی معتقدند موجب شد تا تولید خودروسواری در کشور رشد کند.

 

 

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها