عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

رشد تجارت جهانی در کمترین میزان 7 ساله

تاریخ: 1395/06/06

گروه اقتصاد بین‌الملل: آماری که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد شرکت‌های سراسر جهان در سال جاری تجارت کمتری با خارج داشته‌اند.

 

به گزارش سی‌ان‌ان، مرکز پانجیوا، که در زمینه جمع‌آوری آمار تجاری فعالیت می‌کند، اعلام کرد حجم تجارت جهانی در ماه ژوئن نسبت به همین ماه در سال گذشته تنها 1/ 0 درصد رشد کرده است. این میزان، کمترین رشد ماهانه از سال 2009 تاکنون به‌شمار می‌رود. کریس راجرز، تحلیل‌گر مرکز پانجیوا می‌گوید: «نشانه‌های کاملا آشکاری وجود دارد که نشان می‌دهند تجارت جهانی کند شده است.» براساس این گزارش، صادرات آمریکا در ماه ژوئن نسبت به سال گذشته 5 درصد کاهش یافته و تراز تجاری این کشور برای سومین ماه متوالی افت کرده است. این گزارش همچنین نشان می‌دهد دیگر منطقه‌ای که در کاهش تجارت جهانی نقش داشته است، آمریکای لاتین است. حجم کل تجارت این منطقه نیز در ماه ژوئن دچار کاهش شده است. افزایش ارزش دلار همچنان مشکل اصلی شرکت‌های آمریکایی است که به دیگر کشورها کامپیوتر، خودرو و محصولات دیگر می‌فروشند. افزایش ارزش دلار موجب می‌شود محصولات آمریکایی برای خریداران خارجی گران‌تر شوند و از جذابیت کمتری برخوردار باشند.

گزارش مرکز پانجیوا همچنین نشان می‌دهد کندی رشد اقتصادی چین، رشد ضعیف اقتصادی در برخی از کشورهای درحال توسعه و کاهش تقاضا همچنان از مشکلات اساسی برای تجارت محسوب می‌شوند. با این وجود، بسیاری از کارشناسان نسبت به تجارت جهانی خوش‌بین هستند. نظرسنجی جدیدی که توسط امریکن اکسپرس و واحد اطلاعات اکونومیست منتشر شده است، نشان می‌دهد 66 درصد از شرکت‌های بین‌المللی براین باورند که تجارت با ایالات متحده طی چند سال آینده افزایش خواهد یافت. با این وجود، تصمیم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا(برگزیت) چالشی برای تجارت جهانی به‌شمار می‌رود. بریتانیا باید در مورد موافقت‌نامه‌های تجاری خود با دیگر کشورها دوباره وارد مذاکره شود و این مساله روابط تجاری بریتانیا با برخی از شرکای اصلی این کشور در اتحادیه اروپا را سست خواهد کرد. این موضوع خبر بدی برای اقتصاد جهان محسوب می‌شود. براساس اعلام صندوق بین‌المللی پول هم‌اینک اقتصاد جهان با آهنگی«ضعیف» درحال رشد است.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها