عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

رفع اختلافات، نشانه بلوغ بخش خصوصی

تاریخ: 1395/06/03

ابراهیم جمیلی
رئیس خانه اقتصاد ایران

ایام انتخاب رئیس اتاق ایران است و فضا کاملا به سمت گروه‌بندی و تیم‌کشی برای حمایت از کاندیداهای مورد نظر سوق پیدا کرده است. به‌ویژه در روزهای اخیر این موضوع پررنگ‌تر شده و از هر گوشه و کنار صدای اختلاف به گوش می‌رسد. اما تصمیمات درست در فضای آرام و منطقی قابل اتخاذ است. شرایط فعلی می‌طلبد که همه افراد دور یک محور واحد جمع شوند.

 

گذشته از نظرات شخصی و منافع گروهی باید منافع ملی را نیز در نظر گرفت. هدف همه ما ارتقای بخش خصوصی است، پس طبیعتا باید شرایط را به شکلی ترتیب داد که در نهایت بخش خصوصی تقویت شود. بر هیچ‌کس پوشیده نیست که از تفرقه و اختلاف هیچ‌گاه تقویت و سازندگی ایجاد نمی‌شود. ما نیاز داریم که بخش خصوصی اختلافات را کنار گذارد و به‌خاطر بهبود وضعیت حاضر شود یک نفر را به‌عنوان محوریت بخش خصوصی قبول کند. تفاوت آرا طبیعی است اما مساله اصلی این است که از اتاق بازرگانی به‌عنوان یک تشکل بخش خصوصی تنها یکصدا بلند شود. هرچند وجود نظرات مختلف سودمند است اما در اتاق‌های بازرگانی به اندازه کافی شاهد اختلاف‌نظرها بوده‌ایم. اختلاف‌نظر، رقابت و تشتت آرا دیگر کافی است و امروز اتاق به فضایی آرام برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی نیاز دارد. در حالی که اولویت ما این است که در فضای اقتصاد مقاومتی از ثمرات برجام استفاده شود باید ابزارهایی همچون اتاق بازرگانی نیز آماده کمک در این مسیر باشند. متاسفانه یک تفکر غلط در اقتصاد ایران سایه افکنده است که هرکس رئیس بود فقط می‌تواند انجام وظیفه کند و اگر کسی سمت ریاست نداشت امکان فعالیت ندارد. این تفکر غلط باید از اقتصاد ایران زدوده شود که تنها رئیس بار مسوولیت را به دوش بکشد. رئیس جدید اتاق بازرگانی باید از تمام امکانات اتاق بازرگانی استفاده کند. مهم نیست که افراد از تهران هستند یا شهرستان؛ مهم نیست که افراد در هیات نمایندگان عضو هستند یا عضو ساده اتاق محسوب می‌شوند بلکه این وظیفه رئیس اتاق بازرگانی است که از پتانسیل همه آنها استفاده کند. این انتخابات می‌تواند نشان‌دهنده بلوغ بخش خصوصی باشد و امتحانی بر اینکه آیا می‌تواند اختلافات را کنار گذارد و انتخابی از سر تفکری برتر و روشی واحد داشته باشد یا اینکه قرار است وضعیت کماکان در شرایطی پر اختلاف باقی بماند. آیا این پیام به دولت و مجلس داده می‌شود که بخش خصوصی حافظ منافع ملی است و دوش به دوش ارکان نظام تلاش می‌کند که موانع تولید برطرف شود و رتبه ریسک کشور کاهش پیدا کند؟ آیا همه حول یک محور جمع خواهیم شد؟

امروز اتاق بازرگانی نیاز دارد که بزرگان و چهره‌های تاثیرگذار آن دور یک محور جمع شوند و جلسات اتاق فکری تصمیمات مهمی برای اتاق بازرگانی ایران اخذ کند. نیاز به همفکری برای حفظ دستاوردهای این تشکل بخش خصوصی بیش از هر زمانی حس می‌شود اما آیا فعالان بخش خصوصی و چهره‌های اثرگذار حاضر خواهند شد دور یک میز نشسته و اختلافات و منافع شخصی را به نفع اتاق بازرگانی کنار بگذارند و در انتخاب رئیس آینده طوری عمل شود که همه از یک نفر حمایت کرده و فضای رقابتی تبدیل به فضای رفاقتی شده و همه اتاق را کمک کنند و به منافع ملی کمک شود. همه دست به دست هم بدهیم و اتاقی بنا شود که همه در ساختن آن سهیم باشند. امید است بزرگان با تشکیل یک جلسه به این امر مهم توجه کامل کنند.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها