عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

وضعیت انسداد چاه‌های غیرمجاز

تاریخ: 1395/06/02

ایرنا: مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: انسداد 11 هزار و 921 چاه غیرمجاز، بهره‌برداری از 14 سد مخزنی و آبگیری پنج سد، از جمله اقدامات شاخص شرکت مدیریت منابع آب ایران در سه سال فعالیت دولت یازدهم است. محمد حاج‌رسولی‌ها با اشاره به فرارسیدن هفته دولت، به ارائه عملکرد شرکت مدیریت منابع آب ایران در طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی و همچنین حوزه طرح و توسعه این شرکت در دولت یازدهم پرداخت.وی گفت: طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی با توجه به مصوبه شورای‌عالی آب به اقدامات مشترک وزارتخانه‌های کشور، جهادکشاورزی، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیاز دارد که با همراهی وزارت نیرو باید درخصوص مدیریت مصرف آب پیاده شود.

 

وی افزود: براساس این طرح، سال گذشته 475 میلیون مترمکعب، در چهار سال آینده 11 میلیارد مترمکعب و پس از 20 سال 110 میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی کنترل خواهد شد. حاج‌رسولی‌ها یادآورشد: پیش از دولت یازدهم، متوسط سالانه انسداد چاه‌های غیرمجاز برای اجرایی شدن این طرح، 2‌هزار و 283 حلقه بود اما در دولت یازدهم پنج هزار و 853 حلقه چاه غیرمجاز مسدود و مسلوب المنفعه شد. وی خاطرنشان کرد: متوسط سالانه نصب کنتور روی چاه‌ها پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید 2 هزار و 105 دستگاه بود اما در طول سه سال عملکرد دولت یازدهم، این رقم به 13 هزار و 918 دستگاه افزایش یافته است.مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: در حالی که متوسط سالانه حجم آب صرفه‌جویی شده ناشی از انسداد چاه‌ها پیش از دولت یازدهم 152 میلیون مترمکعب بوده اما اینک این مقدار به 304‌میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

مشاور وزیر نیرو ادامه داد: تشکیل گروه‌های گشت و بازرسی در اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی عملکرد درخشان 98 درصدی داشته است.وی گفت: تعداد 11 هزار و 921 حلقه چاه غیرمجاز در سه سال گذشته مسدود شد که کنترل اضافه برداشت آب به میزان 844 میلیون و 300 هزار مترمکعب را به دنبال داشت.حاج‌رسولی‌ها افزود: در این مدت، نصب جی.پی.اس (سیستم موقعیت‌یاب جهانی) روی دستگاه‌های حفاری از عملکرد 64 درصدی (مطابق برنامه) برخوردار و 15 هزار پرونده اصلاح و تعدیل پروانه‌های برداشت آب تشکیل شد و 12 هزار و 405 متر چاه پیزومتری (پیزومتر چاهی است به قطر ۱۰ تا ۲۰ سانتیمتر که در داخل آن جدار فلزی یا پلاستیکی به قطر ۵ تا ۱۵ سانتیمتر قرار داده شده است) نیز حفر شد. مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در ادامه به بهره‌برداری از 14 سد مخزنی با ظرفیت حجم آب قابل‌تنظیم سالانه یک میلیارد و 541 میلیون مترمکعب و حجم مخزن سه میلیارد و 409 میلیون مترمکعبی در طول سه سال فعالیت دولت یازدهم اشاره کرد.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها