عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

واکنش تند ترکان به سخنان نعمت‌زاده

تاریخ: 1395/06/01

گروه بازرگانی: دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که در برنامه تلویزیونی متن- حاشیه شرکت کرده‌بود، در واکنش شدید به انتقادات وزیر صنعت، معدن وتجارت که مناطق آزاد را گلوگاه قاچاق خوانده‌بود، گفت: نعمت‌زاده مراقب حرف زدنش باشد وگرنه از کوره در می‌روم و چیزهایی می‌گویم! حرف‌زدن وزرا علیه دولت دموکراسی نیست؛ هرج و مرج است. «اکبر ترکان» در مورد صحبت‌های محمدرضا نعمت‌زاده درخصوص انتقال بار با تریلی و نیسان از مناطق آزاد به داخل کشور، اظهار کرد: مگر می‌شود بدون ثبت گمرکی جنسی برود و بیاید؟ آیا خوب است من هم مطالبی را در مورد ایشان بیان کنم؟! بنده خجالت می‌کشم یکسری مسائل را درخصوص ایشان به زبان آورم. مشاور رئیس‌جمهوری اظهار کرد: ربط دادن واردات 400 میلیون دلاری از مناطق آزاد به واردات 15 میلیارد دلاری قاچاق رد گم کردن است و کسانی که کانتینرها را وارد می‌کنند آدرس نادرست می‌دهند. وی گفت: همه مناطق آزاد محصور است و کالا از گمرک منطقه آزاد عبور می‌کند. به گفته او، از 65 منطقه آزاد تصویب شده، 45 منطقه توجیه اقتصادی ندارد.

 

ترکان، بیشتر مناطق ویژه اقتصادی مصوب مجلس را فاقد توجیه اقتصادی توصیف کرد و افزود: در دوره‌ای از مجلس مناطقی را که مطالعات کافی نداشته تصویب کرده که تعداد آنها به 65 منطقه می‌رسد که از این تعداد 28 منطقه دایر است و مابقی به علت نداشتن توجیه اقتصادی با سردی سرمایه‌گذاران مواجه شده‌اند. وی افزود: منطقه آزاد پنج مزیت دارد که معافیت مالیاتی به مدت 20 سال، معافیت حقوق گمرکی، قانون کار، پول، بانک و ویزا است. مشاور رئیس‌جمهوری ادامه داد: در مناطق ویژه معافیت ویزا و مالیات لحاظ نمی‌شود و این تفاوت مناطق آزاد با ویژه است. به گفته ترکان، قاچاق در مناطق آزاد اتفاق نمی‌افتد، قاچاق زمانی رخ می‌دهد که از مرز گمرک عبور می‌کند و وارد سرزمین اصلی می‌شود و مسوولان گمرک و نیروی انتظامی باید پاسخگو باشند. مشاور رئیس‌جمهوری با اشاره به خروج کانتینرها از مناطق آزاد و قاچاق کالاها گفت: آیا این کانتینرها را می‌توان در جیب گذاشت؟! این کانتینرها چطور می‌آیند و چطور از گمرک عبور می‌کنند؟ باید مسوولان مربوطه پاسخگو باشند. ترکان در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر موضوع خودروهای لوکس در مناطق آزاد و ورود آنها به سرزمین اصلی گفت: خودروهای شماره‌گذاری شده در مناطق آزاد باید تنها در این مناطق رفت و آمد کنند و فقط در بندر انزلی خودروها اجازه رفت و برگشت تا شعاع 50 کیلومتری را دارا هستند. وی ادامه داد: در موضوعی در منطقه خوزستان استاندار مربوطه که چند وقت بعد تغییر کرد اجازه ورود خودروها از مناطق آزاد به مناطق دیگر را صادر کرده بود که در این زمینه مناطق آزاد بی تقصیر است. من چطور می‌توانم جلوی بقیه جغرافیای کشور را بگیرم؟!

ترکان در ادامه در مورد انتقادات رئیس سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر تاسیس تعداد بالای شرکت‌ها در مناطق آزاد گفت: ایشان اشتباه می‌کنند زیرا تعداد کل شرکت‌ها در ایران چیزی حدود بیش از 2 هزار شرکت است و به 9 هزار شرکت نمی‌رسد. مشاور رئیس‌جمهوری همچنین درخصوص انتقادهای رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: اطلاعات وی کامل نبود و ما در جلسه‌ای به وی اطلاعات لازم را منتقل کردیم. ترکان از سوی دیگر با اشاره به صحبت‌های احمد توکلی در مورد شکست مناطق آزاد گفت: منطقه آزاد شکست خورده است یا آقای توکلی؟ وی افزود: باید بگویند در کدام یک از اهداف مشخص شده برای مناطق آزاد ما شکست خورده‌ایم، ولی باید گفت که هنوز به مطلوب خود که رهبری تعیین کرده‌اند، دست نیافتیم.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها