عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

قدرت مانور داروهای ایرانی در بازار جهانی

تاریخ: 1395/05/30

خبرگزاری تسنیم: «بیزینس مانیتور» پیش‌بینی کرد با توجه به کاهش ارزش ریال، تولید دارو در ایران طی چند سال آینده رشد قابل‌توجهی خواهد داشت و داروهای تولیدی ایران قابلیت رقابت بیشتری در بازارهای بین‌المللی خواهند داشت. براساس گزارش «بیزینس مانیتور»، از یکسو، ایران تلاش می‌کند صادرات محصولات دارویی خود را افزایش دهد و در این زمینه به جذب سرمایه‌گذاری بپردازد. اما از سوی دیگر، افزایش تولید دارو می‌تواند تاثیر منفی‌ای بر قیمت‌ها و در دسترس بودن برخی از داروها بگذارد. ایران به منظور تقویت صنعت داروسازی خود به دیگر کشورها و شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری روی آورده است.

 

طی 6 ماه بعد از لغو تحریم‌های غرب، ایران تلاش گسترده‌ای را برای همکاری و جذب سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌های داروسازی خارجی انجام داده است.

به‌طور مثال، چند هیات آلمانی در سال جاری به ایران سفر و هر دو کشور نسبت به افزایش همکاری‌ها در زمینه داروسازی ابراز تمایل کرده‌اند. تا پایان ماه ژوئن، ایران و روسیه در حال مذاکره برای سرعت بخشیدن به همکاری‌های علمی بین دو کشور بودند و توافق کرده که در زمینه 40پروژه علمی با یکدیگر همکاری کنند. آلمان و روسیه واردات دارویی قابل‌توجهی از ایران دارند و مجموعا بیش از 75 درصد صادرات محصولات دارویی ایران به این دو کشور انجام می‌شود، بنابراین روابط این دو کشور با ایران در زمینه صنعت دارو مستحکم است. اما ایران اخیرا قراردادی تجاری با هند نیز منعقد کرده که هدف از آن بالا بردن صادرات به این کشور است و شرکت داروسازی دانمارکی «نوو نوردیسک» نیز طرح‌هایی را برای تولید انسولین در ایران اعلام کرده است.

تحلیلگران این موسسه انتظار دارند شرکت‌های داروسازی به جای حضور مستقیم در ایران برای تولید دارو، تنها با شرکت‌های داروساز داخلی شراکت کنند. اما بیزینس مانیتور انتظار دارد تولید دارو در ایران طی چند سال آینده تحت‌تاثیر کاهش ارزش ریال، رشد قابل‌توجهی را شاهد باشد. این بدان معناست که داروهای تولیدی ایران در بازارهای بین‌المللی رقابتی‌تر خواهند شد و این فضای خوبی را برای افزایش تولید به تولید‌کنندگان دارو در ایران خواهد
داد.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها