عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

رایزنی برای حضور تجار بین‌المللی در نمایشگاه فرش دستباف

تاریخ: 1395/05/27

گروه بنگاه‌ها: رئیس مرکز ملی فرش ایران درخصوص برگزاری بیست‌وپنجمین نمایشگاه فرش دستباف ایرانی که هفتم شهریور ماه برگزار خواهد شد، گفت: برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی در ایام برپایی این نمایشگاه برنامه‌ریزی شده و در راستای حمایت از تولید داخلی و تجارت فرش دستباف، غرفه‌ها بدون افزایش قیمت نسبت به سال گذشته در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرند.

 

حمید کارگر اظهار کرد: با رایزنان بازرگانی، سفارتخانه‌ها و تجار صاحبنام فرش دستباف در سراسر دنیا مذاکراتی انجام شده که بر این اساس، ۶۵ نفر از تجار صاحبام جهانی فرش دستباف از آمریکا، آفریقا، اروپا، شرق آسیا و آمریکای لاتین در دوران برگزاری نمایشگاه به ایران سفر خواهند کرد. کارگر در ادامه با اشاره به رشد صادرات فرش دستباف در چهار ماهه ابتدای سال جاری گفت: در این مدت بنا بر اعلام رسمی گمرک نزدیک به 83 میلیون دلار فرش دستباف صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 40 درصد به لحاظ ارزشی رشد را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: بخش زیادی از رشد صادرات فرش دستباف ایرانی متاثر از واردات این کالا از سوی آمریکایی‌ها است زیرا صادرات ما از سال ۲۰۱۰ به بعد به دلیل تحریم‌ها به صفر رسید، با این همه در چهار ماهه ابتدای سال‌جاری این رقم به حدود 28 میلیون دلار بالغ شده است. رئیس مرکز ملی فرش ایران در ادامه پیش‌بینی کرد که امسال ۴۰۰ میلیون دلار فرش دستباف ایرانی به بازارهای دنیا صادر خواهد شد که اگرچه به متوسط صادرات 500 میلیون دلاری دهه جاری نمی‌رسد، اما رشد خوبی نسبت به سال گذشته را محقق خواهد کرد. کارگر در ادامه درخصوص بالا بودن قیمت تمام شده فرش دستباف ایرانی گفت: قیمت فرش دستباف ایرانی به‌طور متوسط حداقل 2 برابر فرش‌های دستباف کشورهای دیگر است. این در حالی است که بخش عمده این قیمت تمام شده مربوط به دستمزد قالیبافان است.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: در بخشی از موارد می‌توان با جایگزینی بافت کارگاهی به جای تک‌بافی خانگی، کاهش ضایعات و نیز افزایش قدرت سفارش‌پذیری، قیمت‌ها را کاهش داد. حمید کارگر در این نشست از برنامه‌ریزی برای فروش اقساطی فرش دستباف به مردم خبر داد و گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که میان مرکز ملی فرش ایران و صندوق کارآفرینی امید به امضا رسیده، مقرر شده که تسهیلات ارزان قیمت به خریداران فرش دستباف ایرانی با نرخ سود ۴ درصد ارائه شود که بر این اساس خریداران می‌توانند تا سقف ۱۰ میلیون تومان از فروشگاه‌هایی که عضو این طرح هستند، خریداری کنند. وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های طرح هنوز آماده نشده است، افزود: در مرحله اول، فروش اقساطی فرش به کارمندان دولت و بازنشستگان صورت می‌گیرد و در مرحله بعد اقشار دیگر نیز می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها