عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

جهان در آستانه انقلاب صنعتی چهارم

تاریخ: 1395/05/14

شاتا: رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی گفت: تحلیلگران اقتصادی که تلاش کرده‌اند تا به تحولات اخیر در دو دهه گذشته نظم ببخشند، به این نتیجه رسیده‌اند که نظام مدرن صنعتی با وجود فراز و نشیب‌های زیاد از یک نظم پشت صحنه برخوردار است و آن نظم موج‌های 40 تا 50 ساله‌ای است که پس از اولین انقلاب صنعتی تکرار شده است. محمدرضا رضوی در کنفرانس بین‌المللی چهارمین انقلاب صنعتی که توسط مرکز آموزش موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، اظهار کرد: این امواج پارادایم‌های فنی و اقتصادی نامگذاری شده‌ و هر یک از کشورها در مسیر این امواج شرایط متفاوتی را تجربه می‌کنند.

 

به گفته رضوی، جهان در آستانه انقلاب صنعتی چهارم است و مجموعه تحولات به احتمال زیاد منجر به بروز تغییرات بیشتری در جهان صنعتی خواهد شد. رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی معتقد است هر کدام از موج‌های صنعتی این امکان را به کشورها داده تا خود را به سطح متفاوتی از توسعه برسانند. وی با طرح این پرسش که حال می‌توان با سوار شدن بر موج صنعتی چهارم چه امکانات و فرصت‌های جدیدی برای کشور و شهروندان ایجاد کرد، گفت: لازمه سوار شدن بر این موج آن است که کلیه ساختارهای بنگاهی با این موج هماهنگ شود. اگر قوه قضائیه‌ ابعاد مالکیت خارجی، انتفاع و ... را به‌طور دقیق مشخص نکند کار جذب سرمایه‌گذاری سخت خواهد بود. رضوی تصریح کرد: این شرایط در تمامی دستگاه‌های دولتی به همین شکل است و باید ساختارهای حقوقی و بنگاهی متناسب با موج‌های انقلاب صنعتی تغییر کند. به اعتقاد وی، درس تاریخ آن است که تحول صنعتی دیگری در راه است که علائم آن مشهود است و این پدیده می‌تواند پاسخ مناسبی برای رفع برخی مشکلات ساختاری کشور شود. وی با تاکید براینکه سرمایه‌گذاری صنعتی و جایگزینی تحولات فناورانه مورد غفلت واقع شده است، گفت: مفاهیمی مانند کارخانه‌های هوشمند، تعاملات نظامات دیجیتالی، اقدام‌های افقی و عمودی هوشمند باید مورد توجه قرار گیرند. به همین دلیل در این کنفرانس کارگروهی تشکیل شده تا در رابطه با آینده تولید در کارخانه‌ها، چگونگی ادغام محصول و خدمت و یکپارچه شدن تولید و خدمات برررسی‌های لازم را انجام دهد.

از سوی دیگر رضوی بیان کرد که به منظور بررسی تاثیرات سیاست‌گذاری و نقش دولت در هماهنگ شدن با چهارمین انقلاب صنعتی نیز کارگروه دیگری در این کنفرانس تشکیل شده تا بتواند بررسی‌های لازم را در این زمینه به عمل آورد. به گفته وی، باید ضمن هماهنگ کردن با رویکردهای کلیدی نظام مانند اصل 44 در آموزش عالی، توجه لازم به نیازهای تولیدی و خدماتی کشور نیز صورت گیرد.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها