عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

برنامه‌ریزی ایران و اندونزی برای تحقق تراز تجاری دو میلیارد دلاری

تاریخ: 1395/05/14

گروه بنگاه‌ها: رئیس اتاق بازرگانی شیراز در ملاقات با سفیر اندونزی، عضویت این کشور در سازمان اوپک و جایگاه حساس آن در بازار بین‌المللی انرژی را موضوعی مهم خواند و بر ضرورت توسعه روابط بین دو کشور در این حوزه و بخش فناوری تاکید کرد.

 

رسیدن به تراز تجاری بیش از دو میلیارد دلار در سال مهم‌ترین موضوعی بود که در این نشست مطرح شد. به اعتقاد جمال رازقی با توجه به ظرفیت‌های موجود در اندونزی و از آنجا که این کشور از تولیدکنندگان بزرگ نفت در آسیای جنوب شرقی به شمار می‌آید، می‌تواند بستر مناسبی برای صدور خدمات فنی و مهندسی در حوزه انرژی باشد. وی همچنین بر گسترش روابط تجاری بین دو کشور به‌ویژه در حوزه میوه و سبزی، کاغذ و صادرات فرآورده‌های پتروشیمی، قیر و مواد اولیه صنایع کانی غیرفلزی و شیمیایی تاکید کرد.

این فعال اقتصادی گفت: اندونزی با 6 هزار جزیره مسکونی بزرگ‌ترین مجمع جزایر جهان بوده و به دلیل بارش‌های موسمی، از شرایط خاص طبیعی برخوردار است. از طرفی با توجه به اینکه جزو کشورهای مهم گروه G20 محسوب می‌شود، می‌تواند در راستای توسعه گردشگری اسلامی مورد توجه قرار گیرد. رئیس اتاق شیراز ویژگی‌های اقتصاد اندونزی را زمینه مناسبی برای توسعه مبادلات بین دو کشور دانست و افزود: نظام تجاری اندونزی در بخش‌های صنعت و کشاورزی به‌طور کامل باز بوده و میانگین نرخ تعرفه کمتر از 7 درصد محاسبه می‌شود. از سویی با توجه به موافقت‌نامه‌های دوجانبه موجود و چندجانبه «آسه‌آن» این کشور می‌تواند از بازارهای مهم صادراتی ایران باشد. براساس اظهارات رازقی اشتراکات مذهبی، موقعیت ژئوپلیتیک، دسترسی این کشور به آبراهه‌های مهم دریایی و تجاری مانند «تنگه مالاکا» از عوامل مهم راهبردی توسعه مراودات تجاری بین ایران و اندونزی است. این در حالی است که ایران با صادرات قیر، انواع گاز، خرما و چای به اندونزی و این کشور با صادرات محصولات سلولزی به ویژه کاغذ و مقوا به ایران، شرکای تجاری خوبی هستند.

همچنین ذخایر جنگلی اندونزی که دومین جنگل‌های استوایی جهان را با وسعت 120 میلیون هکتار در خود جای داده است، پتانسیل مناسبی برای تامین مواد اولیه سلولزی به‌ویژه کائوچوی مورد نیاز صنایع داخلی خواهد بود. رئیس اتاق شیراز پیشنهاد داد: کمیته مشترکی بین اتاق شیراز و سفارت اندونزی در رابطه با تبادل هیات‌های تجاری تشکیل شود. به نحوی که تا پایان سال‌جاری، حداقل یک هیات از هر دو طرف به کشور مقابل سفر کند. «اوکتاویانو علیمودین»، سفیر اندونزی در واکنش به اظهارات رئیس اتاق شیراز بر توسعه روابط تجاری بین دو کشور در زمینه واردات انواع خرما، تبادل سرمایه‌گذار و همچنین معرفی توانایی‌های اندونزی در زمینه صادرات انواع محصولات دریایی، مواد معدنی و میوه‌‌های گرمسیری و منسوجات تاکید کرد. سفیر اندونزی اعلام کرد که طی مدت کوتاهی تفاهم‌نامه‌های سرمایه‌گذاری مشترک بین شرکت‌های ایرانی و اندونزیایی در حوزه نفت و گاز به امضا خواهد رسید. وی همچنین با اشاره به نگاه دولت اندونزی بر واردات گاز LPG از ایران و محصولات پالایشگاهی برای توسعه روابط اعلام آمادگی کرد. وی از تجار ایرانی برای حضور و بازدید از نمایشگاه تجاری اکسپو 2016 اندونزی دعوت به عمل آورد.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها