عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

ضرب‌الاجل کارتی کردن بهای سوخت هواپیما

تاریخ: 1395/05/14

خبرگزاری فارس: دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: به تازگی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بدون مشورت با ایرلاین‌ها مهلت زمانی برای کارتی کردن بهای سوخت هواپیما هنگام سوخت‌گیری و پرداخت لحظه‌ای تعیین کرده است که این مورد موجب بروز مشکلات فراوان در خدمات‌دهی پروازها می‌شود.

 

مقصود اسعدی سامانی با اشاره به ابلاغیه‌ شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مبنی بر پرداخت به روز نرخ سوخت هواپیما با کارت بانکی در هر سوخت‌گیری‌ گفت: ‌به تازگی جلسه‌ای با شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی داشتیم که آنها در این جلسه پیشنهاد کارتی شدن پرداخت پول سوخت هواپیما را در هر سوخت‌گیری و به‌صورت روزانه ‌مطرح کردند. به گفته وی، نمایندگان ایرلاین‌‌ها و انجمن شرکت‌های هواپیمایی در این جلسه اعلام کردند این موضوع هم مشکلات حقوقی برای ایرلاین‌ها دارد و هم مشکلات اجرایی و عملیاتی در فرودگاه کشور ایجاد می‌کند. دبیرانجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده بین ایرلاین‌ها و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از ابتدای سال جاری همه ایرلاین‌ها بابت پرداخت پول سوخت به شرکت پخش ضمانت‌نامه دادند، علاوه بر آن یک ماه بعد از وصول صورتحساب، نسبت به پرداخت صورتحساب اقدام می‌کنند. به اعتقاد وی، اکنون شرکت‌های هواپیمایی بدهی بابت دریافت سوخت مصرفی جاری ندارند و این روش از گذشته هم اجرا می‌شد. وی با اشاره به اینکه شرکت‌های هواپیمایی مدیریت سوخت خود را ‌با این روش تنظیم کرده‌اند، گفت: اگر پرداخت نرخ سوخت هواپیما به‌صورت نقدی و همزمان با دریافت سوخت باشد،‌ مشکلات زیادی برای ایرلاین‌ها ایجاد می‌کند. اسعدی‌سامانی توضیح داد: پول بلیت شرکت‌های هواپیمایی که از طریق آژانس‌های هواپیمایی وصول می‌شود، ‌معمولا حدود 45روز پس از فروخته شدن‌ به حساب ایرلاین واریز می‌شود. بنابراین لازم است فرصتی برای شرکت‌های هواپیمایی ایجاد شود که بتوانند درآمد فروش بلیت خود را دریافت کنند و سپس از همان محل، هزینه سوخت را بپردازند. وی یادآور شد: در شرایط فعلی نیز حدود یک ماه پس از دریافت صورتحساب از شرکت پالایش و پخش، شرکت‌ها پول سوخت دریافتی خود را به‌طور منظم پرداخت می‌‌کنند. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تاکید بر اینکه کارتی کردن هزینه سوخت هواپیما‌ها مشکلات عدیده اجرایی برای ایرلاین‌ها ایجاد می‌کند، گفت: برخی از شرکت‌ها هم دولتی هستند و پرداخت‌های آنها تابع دیوان محاسبات است و شامل اسناد اجرایی می‌شود. بر این اساس چنین پرداخت‌هایی که مبالغ کلانی است، برای شرکت‌های هواپیمایی در فرودگاه‌ها در قالب کارت عابربانک، مقدور نیست.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها