عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

ورود اولین سری ایرباس به ایران در پاییز

تاریخ: 1395/05/13

ایلنا: نوسازی ناوگان هوایی با خرید بدون واسطه هواپیما از ایرباس و بوئینگ به‌عنوان یکی از موفقیت‌های پس از برجام نه‌تنها در حوزه وزارت راه و شهرسازی بلکه در سطح کلان و ملی قلمداد می‌شود. گفته می‌شود اگر معامله با بوئینگ به نتیجه برسد این بزرگ‌ترین معامله ایران و آمریکا در طول تاریخ خواهد بود.

 

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با «ایلنا» درخصوص محور مذاکرات ایرباس و ایران‌ایر گفت: قرارداد خرید هواپیما جزئیات بسیار زیادی دارد. مسائل فنی بسیار پیچیده‌ای درباره موتور، قطعات، نحوه تامین قطعات و... مورد بحث قرار می‌گیرد. قرارداد خرید هواپیما از ایرباس بیش از 500 صفحه است و به‌طور مرتب تیم‌های مختلفی از نمایندگان شرکت‌های هواپیماساز از جمله ایرباس، ATR و سایر شرکت‌ها به ایران می‌آیند تا بتوانیم درباره جزئیات مذاکرات کنیم. درباره هریک از این مسائل باید تیم‌های متخصص و فنی هر دو طرف با یکدیگر به مذاکره بپردازند و درباره هر بند از قرارداد به توافق برسند و بندهای قرارداد را نهایی کنند.

وی با اعلام این خبر که اولین‌سری از هواپیماهای جدید ایرباس احتمالا تا اواخر پاییز وارد ناوگان هوایی ایران می‌شود، عنوان کرد: تا آن زمان قرارداد نهایی شده است. بخشی از این قرارداد در رابطه با موضوعات تکنیکی است. بخشی دیگر به موضوعات مالی اختصاص دارد که در حال انجام است و مراحل نهایی را طی می‌کند. همچنین قسمت‌هایی از این قرارداد مربوط به مقرارت روابط بین‌الملل و گرفتن مجوز اوفک (سازمان زیرمجموعه وزارت خزانه داری آمریکا) است که نسبت به اخذ این مجوز خوش‌بین هستیم. وی در پاسخ به اینکه در صورت مخالفت اوفک با قرارداد ایرباس و بوئینگ، چه جایگزینی برای آنها وجود دارد، گفت: هیچ دلیلی برای اینکه قراردادها با شرکت‌های هواپیماساز به نتیجه نرسد، نمی‌بینم اما هرگز گزینه‌های خود را محدود به یک یا دو شرکت هواپیماساز نمی‌کنیم. برای خرید هواپیما از همان ابتدا که مذاکرات با ایرباس را شروع کردیم، با شرکت بوئینگ هم وارد مذاکره شدیم و همچنان که با این دو شرکت در حال مذاکره هستیم، با شرکت MRG ژاپن هم وارد مذاکره شده‌ایم.

وی با اشاره به موفقیت‌های پسابرجام در حوزه حمل‌ونقل گفت: در بخش حمل‌ونقل دریایی، هوایی، ریلی و زمینی پس از برجام به موفقیت‌های قابل‌توجهی دست یافتیم. همچنین آخوندی این اطمینان را به فعالان بخش خصوصی ایران داد که برای واگذاری پروژه‌ها هیچ امتیاز ویژه‌ای را به نهادهای عمومی نمی‌دهد و تمام واگذارهای در شرایط رقابتی و کاملا برابر انجام می‌شود.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها