عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

3 بند ویژه برای آسان‌سازی تجارت

تاریخ: 1395/05/13

گروه صنعت و معدن: رئیس سازمان ملی استاندارد و رئیس سازمان غذا و دارو در راستای روانسازی و از بین بردن موازی‌کاری در روند صادرات، واردات و تولید محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی اقدام به عقد تفاهمنامه‌ای مشترک کردند. حدود یک سال و نیم قبل، تفاهم نامه‌ای میان معاون اول رئیس‌جمهوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و سازمان ملی استاندارد به امضا رسید که در پی آن مقرر شد نمونه‌برداری، آزمایش‌ها و آزمایشگاه‌های مختلف با هماهنگی بیشتر از سوی دو سازمان مورد تایید قرار گیرد و به این طریق موازی کاری از بین برود.

 

علاوه بر حذف موازی کاری؛ این تفاهم‌نامه در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه و نیز حمایت از تولید داخل، کاهش هزینه‌های غیرضروری تولید، افزایش همکاری‌های بین سازمانی برای ارتقای ایمنی، سلامت و کیفیت فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی و اجرایی خواهد شد.

به گفته رسول ديناروند، رئیس سازمان غذا و دارو گام اول تفاهمنامه میان معاون اول رئیس‌جمهوری، سازمان ملی استاندارد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور حدود یک سال و نیمه گذشته منعقد شد و امروز گام اصلی که اجرایی کردن تفاهمنامه است، برداشته خواهد شد. وی در ادامه افزود: در برخی مواقع وظایف دو سازمان با یکدیگر تداخل پیدا می‌کرد که نتیجه آن سوء‌استفاده از سوی سودجویان و یا هزینه اضافی برای مصرف‌کننده و بخش خصوصی را به همراه داشت که با این تفاهمنامه تداخل‌هایی که میان دو سازمان وجود داشت از بین خواهد رفت.

دیناروند درخصوص موارد پیش‌بینی شده در این تفاهمنامه در نشست خبری مشترک میان این سازمان و سازمان ملی استاندارد اظهار کرد: براساس این تفاهمنامه پیش از این تمام موسسات موظف به داشتن مسوول فنی و ناظر کیفی از سوی دو سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت بودند که از این پس این الزام حذف خواهد شد و تنها یک ناظر که مورد تایید دو سازمان بوده و از الزامات قانونی برخوردار است برای نظارت بر این موسسات در نظر گرفته خواهد شد.

پذیرش نتایج آزمایش‌ها و بررسی‌های انطباقی از دیگر موارد پیش‌بینی شده در این تفاهمنامه است که رئیس سازمان غذا و دارو به آن اشاره کرده و در این‌خصوص می‌گوید: به تمام ادارات کل استان‌ها ابلاغ شده که از این پس نتایج آزمایش این دو موسسه به‌صورت مشترک قابل قبول است؛ پیش از این هر سازمان برای بررسی آزمایش مجزا می‌گرفت که در برخی موارد نتایج اختلاف برانگیز بود و منجر می‌شد تا ترخیص کالا با مشکلاتی مواجه شود که با حذف این دوباره‌کاری، شاهد کاهش زمان صدور جوازهای ترخیص نیز خواهیم بود.

کمک به تدوین آیین‌نامه استاندارد ملی و اجرایی کردن این آیین‌نامه از دیگر مواردی است که رئیس سازمان غذا و دارو به آن اشاره کرد و گفت: در حوزه تبیین و نظارت نیز در برخی موارد اختلاف‌های وجود داشت که با در نظر گرفتن این بند در تفاهم‌نامه این مشکل نیز از بین خواهد رفت. رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه، طی دو سال اخیر شاهد بالاترین همکاری‌ها و تفاهم کامل در درون خانواده دولت بودیم، گفت: تلاش هر دو سازمان رفع مشکل مردم، انجام مسوولیت‌ها و سلامت و ایمنی محصولات و کالاهاست.

 

موازی کار حذف می‌شود

نیره پیروزبخت نیز در این نشست با اشاره به اقدامات مشترک در اجرای تفاهم نامه دوجانبه گفت: عزم هر دو سازمان در جهت هم‌افزایی، اجرای سریع در کارها، رفع موازی‌کاری و کاهش هزینه‌ها بوده که به همین منظور بسیاری از فعالیت‌ها را به‌صورت مشترک انجام خواهیم داد. رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه در هر فضای اقتصادی برخی سعی دارند تا با ایجاد اختلاف منافع خود را تامین کنند که این امر به نفع مصرف‌کننده نخواهد بود گفت: سعی ما در این است که با حذف موازی‌کاری این اختلافات را نیز از بین ببریم که در این خصوص علاوه بر عقد تفاهمنامه با وزارت بهداشت عقد تفاهمنامه با وزارت جهادکشاورزی نیز در دستور کار قرار دارد.

پیروزبخت با بیان اینکه امروزه در دنیا شعار «یک ارزیابی، یک تایید صلاحیت، قابل قبول در همه جا» مطرح است، افزود: باید هماهنگی بین سازمان‌هایی که فعالیت مشترک دارند، ایجاد شود. بهبود روند صادرات از دیگر مواردی است که رئیس سازمان ملی استاندارد معتقد است این تفاهمنامه به همراه خواهد داشت. به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد در همین راستا مقرر شد تا با تفاهمنامه‌ای که با وزارت بهداشت صورت گرفت، مدت‌زمان صدور مجوزها کاهش یابد.

پیروزبخت با تاکید بر اهمیت ایجاد هماهنگی بیشتر بین دو سازمان گفت: در راستای تفاهم نامه با وزارت بهداشت جلسات مشترک استانی برگزار خواهیم کرد و مدیران استانی ما هم در همه جلسات شرکت خواهند کرد. رئیس سازمان ملی استاندارد همچنین با اشاره به اقداماتی که در راستای این تفاهم نامه صورت می‌گیرد، اظهار کرد: مورد اول اینکه استانداردها با ضوابط فنی وزارت بهداشت تجدید نظر و بازنگری خواهد شد که بر این اساس مواردی که لازم است از ضوابط فنی بهداشت وارد استاندارد شود با پیشنهاد آنها و به تدریج در جلسات به تصویب می‌رسد.

پیروزبخت همچنین با اشاره به اقداماتی که در راستای این تفاهم‌نامه صورت می‌گیرد اظهار کرد: مورد اول اینکه استانداردها با ضوابط فنی وزارت بهداشت تجدید نظر و بازنگری خواهد شد که بر این اساس مواردی که لازم است از ضوابط فنی بهداشت وارد استاندارد شود با پیشنهاد آنها و به تدریج در جلسات به تصویب می‌رسد. رئیس سازمان ملی استاندارد تصریح کرد: از سوی دیگر همسان‌سازی دستورالعمل‌های دو سازمان را در برنامه داریم که در کارگروه‌های مشترکی که ایجاد شده این موارد در حال پیگیری است.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها