عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

كاهش سهم ميعانات گازي از صادرات غيرنفتي

تاریخ: 1395/05/12

گروه بازرگانی: گزارش مقدماتی گمرك ايران از عملكرد تجارت خارجي كشور در چهار ماه نخست سال‌جاري در حالی منتشر شد که خبری از آمار صادرات مربوط به میعانات گازی نبود. اما گزارش تکمیلی گمرک ایران از آمار چهارماه منتهی به تیرماه سال 95 حاکی از آن است که در مدت زمان مذکور، شاهد کاهش سهم میعانات گازی از صادرات غیرنفتی بوده‌ایم. بنابراين گزارش، هرچند آمار منتشرشده نشان از افزايش صادرات پتروشيمي و ساير كالاها داشت، اما صادرات ميعانات گازي حدود 9 درصد كاهش داشت و به مرز 2 ميليارد و 912 ميليون دلار رسيد و سهم ميعانات گازي از كل صادرات این دوره به حدود 18 درصد كاهش يافت و جاي خود را به محصولات پتروشيمي و ساير كالاها داد.

 

به گزارش روابط‌عمومي گمرك ايران براساس آمار تجارت خارجي در مدت يادشده، در صادرات كالاهاي پتروشيمي شاهد ركوردشكني سهم اين كالاها از كل صادرات كشورمان بوده‌ايم. همچنين شاهد رشد صادرات ساير كالاها در مدت يادشده بوده‌ايم؛ به‌نحوي‌كه صادرات ساير كالاها از مرز 6 ميليارد و 627 ميليون دلار فراتر رفت.

 

اقلام عمده وارداتي

براساس اين گزارش در اين مدت كالاهاي اساسي همچنان جايگاه نخست را در ميان اقلام عمده وارداتي به خود اختصاص داده‌اند، به نحوي كه چهار قلم نخست عمده كالاهاي وارداتي كشورمان به ترتيب به برنج با 475 ميليون دلار، ذرت دامي با 335 ميليون دلار، لوبياي سويا با 315 ميليون دلار، كنجاله سويا با 240 ميليون دلار اختصاص دارد و قطعات منفصله برای توليد اتومبيل سواري با ساخت داخل به ارزش 227 ميليون دلار جايگاه بعدي را به خود اختصاص داده است.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها