عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

توزیع ۱۲۰هزار کارت اعتباری خرید کالا

تاریخ: 1395/05/07

گروه صنعت و معدن: رکود حاکم در بازار داخلی موجب شد سال گذشته طرح خرید کالای ایرانی در راستای خروج واحدهای تولیدی از رکود کلید زده شود. اما اجرای این طرح از همان ابتدا با مشکلاتی مواجه شد و از مجموع سه طرح خرید اقساطی خودرو، خرید کالای مصرفی با‌دوام ایرانی منتخب از طریق صدور کارت اعتباری و طرح اعطای تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی از طریق خرید دین که در دستور کار قرار گرفت؛ تنها طرح فروش اقساطی خودرو به‌طور کامل اجرایی شد و سایر طرح‌ها براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته پیش نرفت. حال با گذشت نزدیک به یکسال از طرح خرید کالای ایرانی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از توزیع 120 تا 130 هزار کارت اعتباری کالا خبر می‌دهد. براساس این طرح قرار بود که یک میلیون و 500 هزار کارت اعتباری در میان متقاضیان توزیع شود رقمی که رسیدن به آن بسیار زمانبر خواهد بود. حال مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز ‌شرایط جدید طرح خرید کارت اعتباری کالای ایرانی را اعلام کرد.

 

براساس تغییرات جدید، دامنه شمول متقاضیان افزایش خواهد یافت تا به این طریق متقاضیان بیشتری بتوانند از این طرح استفاده کنند. به گزارش «شاتا» در تغییرات صورت گرفته درحال حاضر کارکنان قوه قضائیه، ‌بنیادشهید،‌ کمیته‌امداد و سازمان ثبت احوال به دامنه مشمولان طرح اضافه شده‌اند اگرچه نظر این وزارتخانه کماکان گسترش مشمولان است. برخی از فعالان اقتصادی کندی اجرای طرح خرید کالای ایرانی را به عدم همکاری بانک‌ها نسبت می‌دهند و برخی دیگر معتقدند که متقاضیان از این طرح چندان استقبال نکردند که این امر اجرای طرح را با چالش‌هایی مواجه کرد. در این خصوص مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه در طرح کارت اعتباری خرید کالا برای کارمندان و بازنشستگان کشوری بانک مرکزی پس از انجام تراکنش اعتبار تعیین شده را به حساب بانک واریز می‌کند، گفت: با توجه به این چارچوب، بانک‌ها نفعی از کندی اجرای طرح نمی‌برند. براساس آخرین تصمیمات جلسه کارگروهی که اواخر سال گذشته برگزار شد، مقرر شد تا مدت زمان بازپرداخت تسهیلات از 12 ماه به 24 ماه افزایش یابد و با شرایط جدید متقاضیان ماهانه 240 هزار تومان اقساط پرداخت کنند. این تصمیم در راستای ایجاد انگیزه در میان متقاضیان گرفته شد تا به این طریق شرایط برای خروج بازار از رکود فراهم شود. این طرح شامل سه گروه بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری، مستمری‌بگیران تامین اجتماعی و کارکنان آموزش و پرورش می‌شود و هر یک از گروه‌های مذکور می‌توانند 350 هزار متقاضی را به منظور دریافت کارت معرفی کنند. به گفته مسوولان طرح خرید کالای ایرانی برای این طرح در مجموع 4 هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که با این شرایط برای هر یک از گروه‌های مشمول هزار و 400 میلیارد تومان اختصاص خواهد یافت. سید علی‌اصغر میرمحمد صادقی درخصوص دلایل عدم استقبال از کارت اعتباری خرید کالا اظهار کرد: به نظر می‌رسد علت اصلی، عدم استقبال گروه‌های مشمول دریافت کارت اعتباری باشد. وی درخصوص اینکه تاکنون چه تعداد کارت صادر شده است به خبرگزاری فارس گفت: تاکنون حدود 120 تا 130 هزار کارت اعتباری در قالب طرح کارت اعتباری خرید کالا به مشمولان اختصاص یافته است. مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که برخی تولیدکنندگان علت روند کند طرح را عدم تخصیص اعتبارات پرداخت شده از سوی بانک مرکزی توسط بانک‌ها عنوان می‌کنند، گفت: چنین چیزی نیست، زیرا بانک مرکزی منابع کارت اعتباری خرید کالا را پس از صدور و انجام تراکنش توسط دارندگان این کارت‌ها به بانک می‌دهد. میرمحمد صادقی تصریح کرد: بانک‌ها پولی از طرف بانک مرکزی تا قبل از استفاده از کارت توسط متقاضی در اختیار ندارند و به همین دلیل از کندی اجرای طرح نفعی نمی‌برند. یکی از محورهای بسته خروج از رکود توزیع یک میلیون و 500 هزار کارت اعتباری خرید کالا به بازنشستگان و کارمندانی است که کمتر از یک و نیم میلیون تومان در ماه دریافتی دارند و با وجود گذشت ماه‌ها از مطرح شدن این طرح، تنها به 8 درصد جامعه هدف، اختصاص یافته است.

 

مشمولان جدید

عباس هاشمی نیزدرخصوص آخرین تصمیمات جلسه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ‌افزود: براساس جلسه اخیر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور که با حضور معاونت توسعه امور تولیدی سازمان،‌ واحدهای منتخب، ‌دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل برگزار شد، تصمیمات جدیدی‌ برای ادامه فرآیند طرح مذکور اتخاذ شد. وی افزود: نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت بر توسعه دامنه شمول متقاضیان به‌طور گسترده‌تر از وضع موجود بوده، به‌طوری که کلیه شاغلان و بازنشستگان کشوری، لشکری، تامین اجتماعی و سایر بیمه‌های رسمی بتوانند از مزایای طرح مذکور استفاده کنند. هاشمی تصریح کرد: این موضوع با اعلام وتاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌طور جدی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بانک مرکزی درحال پیگیری است. به گفته مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی در حال حاضر کارکنان قوه‌قضائیه،‌ بنیادشهید، ‌کمیته‌امداد و سازمان ثبت‌احوال به دامنه شمول طرح اضافه شده‌اند، اگرچه نظر این وزارتخانه کماکان شمولیت گسترده طرح است. هاشمی همچنین تصریح کرد: میزان اعتبار کارت‌ها به یکصد میلیون ریال افزایش می‌یابد ضمنا حذف محدودیت سقف حقوق متقاضیان دریافت کارت نیز قبلا طی بخشنامه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جهت اجرا ابلاغ شده است. مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی یادآور شد: مهلت استفاده از کارت‌ها از زمان تحویل به متقاضی 6 ماه تعیین شد. وی اضافه کرد: مقرر شد دوره زمانی اجرای طرح برای بانک‌های عامل و دستگاه‌های اجرایی تا پایان سال 1395 تمدید شود.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها