عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

وضعیت قرمز مصرف برق در کشور

تاریخ: 1395/05/02

گروه صنعت و معدن: افزایش بار مصرفی شبکه برق به بیش از 52‌هزار مگاوات منجر به اعلام وضعیت قرمز شد؛ به‌گونه‌ای که وزارت نیرو به مشترکان هشدار داد اگر صرفه‌جویی در مصرف برق رعایت نشود، خاموشی اعمال می‌شود. چهارشنبه هفته گذشته با ثبت رکورد 52 هزار و 600 مگاوات مصرف برق، وزارت نیرو به‌صورت پراکنده خاموشی‌هایی را اعمال کرد، حال با تداوم گرمای هوا، پیش بینی می‌شود که روند افزایشی بار شبکه نیز ادامه دار باشد. مدیرعامل توانیر با اشاره به عبور پیک مصرف برق ایران از خط قرمز، گفت: هفته‌جاری اگر مشترکان صرفه‌جویی در مصرف برق را رعایت نکنند، خاموشی داریم.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، آرش کردی سهم بار مصرف برق سیستم‌های سرمایشی از مصرف ۵۲ هزار مگاواتی شبکه در تابستان امسال را حدود ۱۸ تا ۱۹ هزار مگاوات عنوان و اظهار کرد: مشترکان با مدیریت ساده در تنظیم کولرهای گازی روی دمای ۲۴ تا ۲۶ درجه می‌توانند تا ۱۰ درصد از بار سرمایشی را کاهش دهند که به این ترتیب حدود ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ مگاوات از مصرف ساعات پیک کاسته می‌شود.این مقام مسوول افزود: پروتکل‌های همکاری با بخش صنعت و بخش کشاورزی امضا شده و بدون خدشه به تولید آنها، این همکاری انجام می‌شود. کردی یادآور شد: در بخش کشاورزی هم در صورت عدم مصرف برق در ساعات پیک (۳۰/ ۱۲ تا ۳۰/ ۱۶ بعد از ظهر) مابقی مصرف برق این دسته از مشترکان به‌صورت رایگان بوده و به این ترتیب تا ۳۰۰ مگاوات از بابت همکاری بخش کشاورزی در ساعات پیک صرفه‌جویی می‌شود.وی با بیان اینکه کاهش مصرف در پیک به سود اقتصاد ملی و به سود کشور است، تصریح کرد: بر این اساس این اقدام یکی از مصادیق بارز سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل به شمار می‌رود. به گفته کردی، هرچه در ایام پیک میزان بار مصرفی کاهش یابد، احتمال خرابی تجهیزات و خاموشی‌های ناخواسته ناشی از آن نیز کاهش می‌یابد. این در حالی است که تاکنون بیش از ۵۲ هزار مگاوات پیک شبکه به ثبت رسیده و دیسپاچینگ ملی افزایش این میزان تا حدود ۵۳ هزار مگاوات را محتمل می‌داند و از طرفی با افزایش پیک به ۵۲ هزار مگاوات و بالاتر، احتمال کمبود وجود دارد و امیدواریم با همکاری مردم و مدیریت مصرف برق به آن مرحله نرسیم. مدیرعامل توانیر از افزایش بار مصرفی شبکه به بیش از ۵۲ هزار مگاوات در هفته جاری خبر داد و با تاکید بر آمادگی کامل بخش‌های اصلی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق کشور، اظهار کرد: مشترکان افزایش حساسیت نسبت به صرفه‌جویی و مدیریت مصرف برق به ویژه کنترل بارهای سرمایشی در ساعات پیک را در دستور کار قرار دهند.

با افزایش پیک مصرف به بیش از 52 هزار مگاوات، وزارت نیرو از مشترکان درخواست کرد برای بهره‌مندی همگان از برق، مدیریت مصرف را به ویژه در ساعت‌های اوج بار (ساعات 12تا 16 و 19 تا 23) در دستور کار خود قرار دهند و با صرفه‌جویی در مصرف، صنعت‌ برق را برای ارائه خدمت بهتر و تامین برق پایدار یاری رسانند. در همین رابطه، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو گفت: برنامه‌ای برای تنظیم مصرف با سهمیه‌بندی نداریم، اما مردم برای عبور از موج گرما در کاهش مصرف برق همراهی کنند. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، علیرضا دایمی در تشریح وضعیت مصرف آب و برق کشور گفت: در شرایط کنونی در دوره 15 روزه پیک گرمای هوا هستیم و به‌همین دلیل در مصرف آب و برق از مردم خواسته‌ایم تا همکاری لازم را داشته باشند و در ساعت‌های اوج مصرف همکاری داشته باشند. وی ادامه داد: در بخش برق هم‌اکنون واحدهای نیروگاهی و شبکه‌های انتقال و توزیع کشور با تمام ظرفیت در دست بهره‌برداری هستند و بار شبکه در زمان حاضر تنظیم است، اما در روزهای اخیر مصرف برق به رکوردی رسید که تاکنون وجود نداشته است. وی با بیان اینکه هم‌اکنون بخش برقابی با ظرفیت 9 هزارمگاوات و واحدهای حرارتی با 43 هزار مگاوات با حداکثر ظرفیت در مدار تولید هستند، گفت: تمام واحدهای تعمیراتی هم آماده هستند که اگر افزایش بار مصرف در مناطقی باعث مشکل شوند، این مشکل در اسرع وقت برطرف شود. دایمی با اشاره به اینکه در بخش برق بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده برای تناسب تولید و تقاضای برق نسبت به سال گذشته 2 هزارمگاوات بر ظرفیت کشور افزوده شده است، ادامه داد: در شرایط کنونی به دلیل افزایش تقاضای بخش صنعت و شهری و از طرفی گرمای بیش از حد در کشور، مصرف به شدت افزایش یافته که این وضعیت نیازمند کنترل مصرف از طرف مردم است. وی درخصوص وضعیت مصرف آب در روزهای اخیر نیز گفت: در بخش آب در حدود 301 شهر وضعیت تولید و مصرف بسیار نزدیک است و بنابراین باید مصرف را کنترل کنیم. دایمی با بیان اینکه هم‌اکنون مصرف آب شرب در کشور به شدت بالا رفته است، گفت: 44 درصد آب مورد نیاز در کشور از آب‌های سطحی، 56 درصد از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود و 118 تصفیه‌خانه در سراسر کشور آب شرب موردنیاز مردم را تامین می‌کنند.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها