عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

ورود سرمایه‌گذاران به انرژی‌های تجدیدپذیر

تاریخ: 1395/04/30

گروه صنعت و معدن: چهارمین کنفرانس انرژی بادی ایران در حالی برگزار شد که وزیر نیرو از تضمین منافع بلندمدت سرمایه‌گذاران بخش برق خبر داد. براساس سیاست جدید وزارت نیرو، به سرمایه‌گذاران برای تولید برق تجدیدپذیر متناسب با میزان استفاده از تکنولوژی و تولیدات داخلی، قیمت بالاتری پرداخت خواهد شد.

 

براساس اعلام وزیر نیرو، در طول پنج ساله برنامه ششم توسعه، 5هزارمگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر باید نصب شود. هدف‌گذاری که اروپایی‌ها در واکنش به آن اعلام کردند که این آمادگی را دارند تا با استفاده از ظرفیت‌های ایران، تولید 6 برابر این میزان برق یعنی 30 هزار مگاوات را در ایران فراهم کنند. در ابتدای این کنفرانس، حمید چیت‌چیان گفت: قیمت‌های جدید اعلام شده برای خرید برق در اردیبهشت ماه سال جاری باعث اطمینان بیشتری برای تضمین خرید برق در آینده می‌شود.وی در ادامه گفت: با اطمینان خاطر ایجاد شده برای صنعت برق کشور، می‌توانیم با قدرت از این کار پشتیبانی کرده و برق مورد نیاز را از تولیدکنندگان خریداری کنیم و متضمن منافع بلندمدت سرمایه‌گذاران در این عرصه باشیم.چیت‌چیان اظهار کرد: بر اساس تصویب آیین‌نامه ماده 61 قانون بهینه‌سازی مصرف سوخت، برای خرید تضمینی برق، وزارت نیرو در صورت استفاده سرمایه‌گذاران از تکنولوژی داخلی برای تولید برق تجدیدپذیر متناسب با میزان استفاده از تکنولوژی و تولیدات داخلی، تا 30 درصد قیمت بیشتر به تولیدکنندگان برق پرداخت می‌کند.

وی افزود: فناوری‌های جدیدی برای استفاده از نیروگاه‌های «بیومس» (زیست‌توده) برای تولید برق توسعه پیدا کرده که نتیجه آن کاهش آلاینده‌ها و ارتقای استاندارد زیست محیطی بوده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 147 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در جهان نصب شده است، گفت: هر چند آهنگ رشد استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپا نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است؛ اما با این حال تحول اساسی در روند صنعت برق احساس می‌شود و استفاده از منابع تجدیدپذیر در سایر کشورها رو به افزایش است. وی از برگزاری کنفرانس پاریس به‌عنوان یک نقطه عطف یاد کرد و افزود: در کاپ 21 بیشتر کشورها متعهد شدند تا با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، تولید و انتشار گاز کربنیک را در کشور خود کاهش دهند. چیت‌چیان با بیان این مطلب که آینده نشان خواهد داد که کشورها به چه میزان پایبند تعهد خود در این زمینه هستند، افزود: روند رو به رشد استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، سبب کاهش شدید قیمت انرژی‌های فسیلی می‌شود و سرمایه‌گذاران و وزارت نیرو، سازمان برنامه‌ریزی مجلس شورای اسلامی باید به این مطلب توجه خاص داشته باشند. وی با اشاره به اینکه سال گذشته در مراکش قیمت هر کیلووات ساعت برق تولیدی از انرژی باد، 3 سنت بوده که در مقایسه با قیمت زغال سنگ، گاز طبیعی و انرژی اتمی برای تولید برق بسیار ارزان است، افزود: در امارات نیز در مناقصه‌ای برای ساخت 800 مگاوات نیروگاه فتوولتائیک، به ازای هر کیلووات ساعت برق خورشیدی 95/ 2 تا 99/ 2 سنت در نظر گرفته شده که نشان از افزایش سرعت تحولات در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در طول یک سال گذشته و کاهش قیمت انرژی‌های تجدیدپذیر دارد. وزیر نیرو تصریح کرد: کشورهای دارای ذخایر فسیلی غنی نیز باید استفاده بیشتری از انرژی‌های تجدیدپذیر داشته باشند.

وی با بیان اینکه نزدیک به 75 درصد کل ظرفیت نیروگاهی جدید که در سال 2015 در جهان ساخته شده است به انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص داشته است، افزود: این نشان دهنده تحول بسیار جدی در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است.

چیت‌چیان درخصوص تجربیات ایران در این زمینه و اقدامات انجام شده گفت: در کاپ 21 ایران داوطلبانه متعهد شد تا نسبت به نصب 7500 مگاوات نیروگاه‌ تجدیدپذیر تا سال 2030 اقدام کند. وی با بیان اینکه در تدوین برنامه ششم توسعه کشور در سال گذشته در دولت تصویب شد تا در طول پنج ساله برنامه ششم، 5 هزارمگاوات نیروگاه‌ تجدیدپذیر نصب شود که عمدتا بادی و خورشیدی است، اظهار کرد: البته این باعث نخواهد شد که ما از سایر انرژی‌های کشور همچون بادی، بیومس و زمین‌گرمایی بهره نبریم. وزیر نیرو با اشاره به اینکه به رغم وجود نیروگاه‌های برق‌آبی موجود، ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور را 11 هزار و 500 مگاوات ذکر کرد و افزود: وجود این نیروگاه‌ها این مورد را امکان‌پذیر خواهد کرد که اگر دارای ظرفیت بالای نیروگاه‌های خورشیدی باشیم، در شب هنگام که این نیروگاه‌ها قادر به تولید نیستند، می‌توانیم با استفاده از نیروگاه‌های برق‌آبی کمبود برق پیک شب را تامین کنند.وی با اشاره به نظام تعرفه جدیدی که برای خرید تضمینی برق در تیرماه سال گذشته ابلاغ شد، گفت: در تعرفه ابلاغی، مدت تضمین خرید برق از 5 سال به 20 سال افزایش یافت و تا قبل از سال 94 مقررات به گونه‌ای بود که قیمت خرید برق تولیدی از تمام نیروگاه‌ها به‌طور یکسان بود، ولی از سال گذشته با تفکیک تکنولوژی‌های مختلف با قیمت‌های متعادل شده، برق را خریداری می‌کنیم و با اتخاذ این سیاست موفق به ایجاد تعادلی شدیم تا سرمایه‌گذاران با اطمینان خاطر به سرمایه‌گذاری ترغیب شوند. وی با اشاره به اینکه برجام باعث شده تا تعداد مراجعان خارجی به ایران برای سرمایه‌گذاری افزایش یابد و تولیدکنندگان داخلی امکان استفاده از فناوری‌های جدید داشته باشند، گفت: اخیرا قانون حمایت از صنعت برق در مجلس تصویب شد که بر اساس آن، دولت عوارض ویژه‌ای به‌صورت مستمر از مصرف‌کنندگان برق برای خرید انرژی تجدیدپذیر از تولیدکنندگان دریافت می‌کند. وی گفت: کشور ما دارای قوانین صریحی برای حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی است. وزیر نیرو به برخی انتقادات درخصوص قرارداد با یک شرکت سرمایه‌گذار از ترکیه به منظور ساخت و راه‌اندازی نیروگاه و تاسیسات برقی اشاره و اعلام کرد: به‌صورت صریح اعلام می‌کنم که قانون‌گذار در سال ۱۳۸۰ قانون حمایت و تشویق سرمایه‌گذاران خارجی را تصویب کرده و با تشکیل سازمان ویژه‌ای تحت عنوان سازمان سرمایه‌گذاری خارجی در کشور، در سیاست‌های کلی نظام که توسط مقام معظم رهبری اعلام شد بر حضور سرمایه‌گذاران خارجی تاکید شده و در ماده ۱۳۳ قانون توسعه پنج ساله دوم نیز صراحتا در استفاده از سرمایه‌گذاران خارجی برای تولید برق را مورد تاکید قرار داده است.وزیر نیرو گفت: بروز کودتای نافرجام ترکیه تاثیری بر روابط برقی ایران و ترکیه نخواهد داشت و تعاملات دو کشور در بخش برق و انرژی به قوت خود باقی است.وزیر نیرو تصریح کرد: شرایط تامین برق برای تابستان امسال در وضعیت حساسی قرار داشت، چرا که به میزان نیاز مصرف، در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری انجام نگرفته بود. این عضو کابینه دولت با اعلام اینکه با تمهیداتی که از سوی وزارت نیرو انجام شد، حدود هزار و ۸۰۰ مگاوات صرفه‌جویی در میزان مصرفی که در زمان پیک تخمین می‌زدیم که انجام گرفته است، اظهار کرد: به همین دلیل تا امروز خاموشی در کشور رخ نداده است. وزیر نیرو گفت: هشدار می‌دهیم که اگر مردم صرفه‌‌جویی برق را در دستور کار خود قرار ندهند، خاموشی برق رخ خواهد داد.

معاون برق و انرژی وزارت نیرو نیز در این کنفرانس با تاکید بر اینکه امروزه بسترهای قانونی مناسبی برای توسعه تجدیدپذیرها به وجود آمده است، گفت: در شرایط کنونی به تعرفه‌های جدیدی در این حوزه دست پیدا کرده‌ایم که به تمامی سرمایه‌گذاران اطمینان می‌دهیم این اعداد و ارقام برای درازمدت حاکم خواهد بود و تغییری در آن ایجاد نخواهد شد؛ بنابراین انتظار داریم سرمایه‌گذاران اهتمام بیشتری برای حضور در این بخش داشته باشند. هوشنگ فلاحتیان با بیان اینکه برای قانون بودجه 96 باید حضور فعالی در زمینه تجدیدپذیر داشته باشیم، اظهار کرد: با وجود اینکه کشور ما در عرصه تجدیدپذیرها، کشور نوپایی است و تجربه زیادی ندارد، ولی همواره از تجربه‌های جهانی برای وضع قوانین جدید و اصلاح تعرفه‌ها استفاده کرده است، بنابراین ما نیازمند استفاده از نظرات صاحب نظران داخلی و خارجی و حتی سازندگان فعال در این بخش هستیم.

در این کنفرانس، مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) نیز گفت: تا پایان امسال 100 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور به بهره‌‌برداری می‌رسد. سیدمحمد صادق‌زاده با تاکید بر اینکه از سال گذشته همزمان با برپایی دوره پیشین این کنگره در تلاش برای کاهش موانع حضور بخش خصوصی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر بوده‌ایم، عنوان کرد:‌ یکی از دغدغه‌های فکری مستمر بخش خصوصی ثبات قوانین و تضمین پرداخت بهای برق تولیدی بوده است. بخش خصوصی اعم از فعالان داخلی و نیز طرف‌های خارجی نسبت به تامین تکنولوژی و بهره‌برداری از پروژه‌ها مشکلی ندارند و دغدغه اصلی آنها در قبال چگونگی اعتماد کردن به خرید تضمینی برق توسعه وزارت نیرو و دولت بوده است.

مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) با تاکید بر اینکه خرید تضمینی بلندمدت انرژی‌های تجدیدپذیر قانونی دائمی و مصوب مجلس شورای اسلامی است، ادامه داد: ابلاغ این قانون از طرفی و نیز اختصاص منابع مالی برای پرداخت پول برق تولیدی از سوی دیگر باعث شده که امروزه بخش خصوصی با سرعت برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر ورود پیدا کند. رئیس چهارمین کنفرانس انرژی بادی ایران نیز گفت: ایران ظرفیت‌های بزرگی در زمینه انرژی باد دارد که باید این ظرفیت‌ها را فعال کنیم. محمد دورعلی اظهار کرد: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به‌خصوص انرژی باد می‌تواند ضمن تامین کمبود برق کشور، محیط زیست سالمی را برای ما به ارمغان آورد.

مدیر عامل انجمن علمی انرژی بادی اروپا به‌عنوان سخنران دیگر این همایش بود. «جیلز دیکسون» گفت: ایران از قابلیت‌های بسیار بالایی در انرژی‌های بادی برخوردار است که به مراتب بیشتر از پتانسیل‌های‌های موجود در اروپا است. وی ادامه داد: انجمن علمی انرژی بادی اروپا آماده است تا سرمایه‌گذاران فعال در عرصه توربین‌های بادی را ترغیب به حضور بیشتر و پررنگ‌تر در ایران کند و قادر است در این راه، انواع فناوری‌های تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را از جمله خورشیدی، بادی و... به ایران بیاورد. «دیکسون» تصریح کرد: در حالی که وزیر نیروی ایران از برنامه ریزی برای وارد کردن پنج هزار مگاوات برق از محل انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران به مدار در پنج سال آینده خبر می‌دهد، ما آمادگی داریم تا زمینه تولید 6 برابر این میزان برق یعنی 30 گیگاوات را در ایران فراهم کنیم.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها