عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

3دغدغه اصلی خصوصی‌ها

تاریخ: 1395/04/28

گروه بازرگانی: موضوع یک فوریت لایحه ایجاد «هفت منطقه آزاد تجاری صنعتی» و «دوازده منطقه ویژه اقتصادی» در نشست روسای کمیسیون‌های پارلمان بخش خصوصی مطرح و مقرر شد در مدت کمتر از یک ماه، جمع‌بندی و نظر مشورتی اتاق در اختیار مجلس قرار گیرد. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، محسن جلال‌پور رئیس اتاق ایران، در تازه‌ترین جلسه روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران با اشاره به آنچه در منطقه و در داخل کشور شاهد آن هستیم، تشریح کرد: این اتفاقات اثرات منفی بر اقتصاد کشور داشته است.

 

در حال حاضر تعدد مسائل اقتصادی و حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن، در کنار گرفتاری‌های برآمده از رفتارهای جناحی، فضای تصمیم‌گیری و حل مشکلات را سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌کند. براساس اظهارات وی، توقع بخش خصوصی بعد از اجرای برجام باز شدن محیط کسب‌وکار و رونق نسبی بود؛ با این وجود بعد از گذشت یک سال هیچ گره‌گشایی حاصل نشده است. جلال‌پور حفظ انسجام بین «اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران»، «ارائه کارهای کارشناسی شده» و «پرهیز از هرگونه رفتار از سوی اعضا و به‌ویژه هیات رئیسه اتاق ایران که رنگ و بوی سیاسی و جناحی» داشته باشد را سه بعد اصلی دغدغه‌های امروز پارلمان بخش‌خصوصی عنوان کرد. از سوی دیگر، جلال‌پور از فعالان اقتصادی درخواست کرد که در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های خود تنها به طرح مشکلات اکتفا نکنند، بلکه ارائه راه‌حل درست و منطقی را نیز در دستور کار قرار داده و بیشتر روی این نکته تاکید داشته باشند. وی با تاکید بر رعایت اصل شفافیت در اقتصاد، بیان کرد: شفافیت مطالبه مردم از دولت و حاکمیت بوده و اتاق ایران هم به جد از آن حمایت کرده و امروز همه بخش‌های کاری خود را به‌صورت شفاف دنبال می‌کند. نایب رئیس اتاق ایران نیز شفافیت و جلب اعتماد از دست رفته مردم را موضوعی مهم دانست و تصریح کرد: بحث داغ فیش‌های حقوق طی هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که مردم نسبت به پنهان‌کاری‌ها حساس شده و می‌خواهند از این پس با آنها به‌صورت شفاف و به دور از هرگونه ابهامی رفتار شود. آنچه پدرام سلطانی از آن به‌عنوان معضل اصلی در بحث فیش‌های حقوقی یاد کرد، بی‌کیفیت بودن مدیریت‌ها است که مورد انتقاد مردم قرار گرفته و عدد و رقم مطرح نیست.

 

پیشنهاد حذف کلیه مناطق آزاد

در بخش دیگری از این نشست، لایحه ایجاد «هفت منطقه آزاد تجاری - صنعتی» و «12 منطقه ویژه اقتصادی» مورد بررسی قرار گرفت. یک فوریت این لایحه در مجلس به تصویب رسیده و بحث و جدل‌هایی را در پی داشته است. عده‌ای با تصویب و اجرایی شدن لایحه موافق و عده‌ای مخالف هستند. البته در این بین تعدادی هم به بررسی موردی مناطق تاکید می‌کنند، به این معنا که ایجاد منطقه آزاد در برخی نواحی مناسب بوده و در بعضی از مناطق موجب آسیب به تولید داخل می‌شود. محسن حاجی بابا، نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران بر این باور است که مناطق آزاد از هدف خود که توسعه تولید و صادرات بوده عبور کرده و به ضد خود تبدیل شده‌اند.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها