عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

تصویر آماری متقاضیان وام

تاریخ: 1395/04/24

گروه صنعت ومعدن: وزارت صنعت، معدن و تجارت خلاصه وضعیت تامین مالی بنگاه‌های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد، در راستای اقتصاد مقاومتی را منتشر کرد. از ابتدای سال جاری دولت در قالب طرح‌ها و برنامه‌های مختلف، به دنبال حل مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط است و در عین حال قرار است برنامه ویژه‌ای برای کمک به واحدهای تولیدی بزرگ را نیز در دستور کار قرار دهد. بر این اساس دولت به منظور ایجاد رونق تولید در سال 95، علاوه بر اعلام بسته حمایتی از صادرات غیرنفتی و خدمات فنی و مهندسی، با ابلاغ بخشنامه‌هایی توسط بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی کشور و سازمان تامین اجتماعی، سازوکارهایی را برای تامین نقدینگی، رفع جرایم مالیاتی و دریافت تسهیلات بانکی از سوی واحدهای تولیدی اندیشیده است.

 

ثبت 23 هزار درخواست

خلاصه برنامه دولت برای رونق در بخش تولید، حاکی از این است که تاکنون 23 هزار و 4 درخواست برای دریافت وام ارزان صنعتی ثبت شده است. از این میزان بیشترین درخواست ثبت شده به ترتیب مربوط به استان‌های اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی، مازندران، تهران و قزوین بوده است. نتایج به‌دست آمده از روند ثبت نام‌ها نشان می‌دهد که 7 هزار و 2درخواست مربوط به واحدهای داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی بوده و 16 هزار و 2 درخواست نیز مربوط به واحدهای خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی بوده است. در این میان، روند ثبت نامی نشان می‌دهد که 18 هزار و 54 درخواست برای تامین نقدینگی مورد نیاز واحد تولیدی ثبت شده و 4 هزار و 950 درخواست نیز مربوط به تامین نقدینگی طرح‌های تولیدی بوده است. از مجموع 23 هزار و 4 درخواست ثبت شده برای دریافت وام ارزان صنعتی نیز 10 هزار و 744 درخواست مربوط به واحدهای تولیدی مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی بوده و 12 هزار و 260 درخواست نیز به واحدهای تولیدی مرتبط با وزارت صنعت، معدن و تجارت اختصاص داشته است. گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از این است که از میان درخواست‌های ثبت شده، بیش از 19درصد درخواست‌ها (4هزار و 438 درخواست) به کمیته بررسی ارجاع داده شده است. همچنین حدود 17 درصد درخواست‌ها نیز (3 هزار و 907 درخواست) در کارگروه‌های استانی مورد بررسی قرار گرفته است. با این حال آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از این است که معرفی متقاضیان دریافت وام به بانک‌های عامل کند پیش می‌رود؛ به‌طوری که از مجموع 23 هزار و 4درخواست ثبت شده در کل استان‌ها و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، تنها مدارک 41 متقاضی جهت بررسی به بانک‌ها ارجاع داده شده است. از سوی دیگر، هنوز بررسی درخواست‌ها در بانک‌های عامل نیز منجر به عقد قرارداد نشده است. این گزارش در حالی منتشر شده که اخیرا اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، اجرایی شدن ابلاغیه‌های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دستگاه‌ها را زمینه‌ساز رونق و شکوفایی در کشور ارزیابی و اظهار امیدواری کرد: با اجرای سریع بخشنامه‌های مربوط به کارگروه بررسی مشکلات واحدهای تولیدی، این واحدها بتوانند مشکلات نقدینگی خود را برطرف کنند. موضوعی که عملا دو دستاورد رونق تولید و ایجاد اشتغال را در کشور به دنبال خواهد داشت. به اعتقاد کارشناسان، صنایع بزرگ و کوچک و متوسط هر دو مورد نیاز کشور و مکمل یکدیگرند، اما آنچه در شرایط فعلی می‌تواند معضل بیکاری را که موضوع اصلی کشور است، برطرف کند، صنایع کوچک و متوسط هستند.

 

بررسی 41 درخواست در بانک‌ها

گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که از مجموع 41 درخواستی که برای بررسی به بانک‌های عامل ارجاع داده شده، 5 درخواست مربوط به استان آذربایجان غربی، 6 درخواست مربوط به استان سیستان و بلوچستان، 14 درخواست مربوط به استان فارس، یک درخواست مربوط به استان لرستان، یک درخواست مربوط به استان هرمزگان و 14 درخواست مربوط به استان گلستان است.

 

تمرکز توزیع وام ارزان در استان‌ها

از سوی دیگر، ارزیابی‌ها از بیشترین درخواست‌های ثبت شده در کل استان‌های کشور حاکی از این است که با توجه به تمرکز بیشتر واحدهای صنعتی در استان اصفهان، بیشترین درخواست دریافت وام نیز در این استان ثبت شده است. بر اساس این گزارش، 2 هزار و 359 متقاضی از استان اصفهان ثبت نام کرده‌اند که 967 درخواست دریافت وام در این استان، مربوط به واحدهای داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی است و یک هزار و 392 درخواست نیز مربوط به واحدهای مستقر در خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی است. بعد از استان اصفهان، استان فارس در رده دوم بیشترین درخواست‌ها برای دریافت وام قرار گرفته است. در این استان نیز یک هزار و 845 درخواست ثبت شده است که از این میزان 274 درخواست مربوط به واحدهای مستقر در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی بوده و یک هزار و 571 درخواست نیز به واحدهای مستقر در خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی مربوط می‌شود.

استان آذربایجان شرقی نیز با ثبت یک هزار و 747 درخواست در رده سوم قرار گرفته است. از این میزان، 407 درخواست مربوط به تامین مالی طرح‌ها و واحدهای تولیدی مستقر در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی است و یک هزار و 340 درخواست نیز مربوط به طرح‌ها و واحدهای تولیدی مستقر در خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی است. استان مازندران با ثبت یک هزار و 281 درخواست در رده چهارم قرار دارد. بر این اساس، 335 درخواست مربوط به تامین مالی واحدها و طرح‌های تولیدی مستقر در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی است و 946 درخواست نیز مربوط به تامین مالی واحدها و طرح‌های تولیدی مستقر در خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی است. بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، استان‌های تهران و قزوین نیز به‌طور برابر با ثبت یک هزار و 188 درخواست در رده پنجم قرار دارند. در استان تهران 460 درخواست مربوط به تامین مالی طرح‌ها و واحدهای تولیدی مستقر در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی است و 728 درخواست نیز مربوط به تامین مالی طرح‌ها واحدهای تولیدی مستقر در خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی است. در استان قزوین نیز از یک هزار و 188 درخواست ثبت شده 431 درخواست مربوط به طرح‌ها و واحدهای تولیدی مستقر در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی است و 757 درخواست ثبت شده نیز مربوط به تامین مالی طرح‌ها و واحدهای تولیدی مستقر در خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی است.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها