عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

«میتسوبیشی» در راه آسمان ایران

تاریخ: 1395/04/23

گروه اقتصاد بین‌الملل: این روزها رقابت در آسمان ایران به اوج خود رسیده است و پس از غول‌های هواپیمایی بوئینگ آمریکا و ایرباس فرانسه، این ‌بار نوبت میتسوبیشی ژاپن است که در مورد فروش هواپیما به ناوگان هوایی کشورمان با مقامات ایرانی وارد مذاکره شود.

 

به گزارش وب‌سایت نیکی، شرکت هواپیمایی میتسوبیشی ژاپن برای فروش هواپیماهای مسافربری «میتسوبیشی رجیونال جت» که در دست تولید دارد، درحال مذاکره با ایران است. بخش هواپیمایی صنایع سنگین میتسوبیشی از سپتامبر گذشته، یعنی چهار ماه قبل از لغو تحریم‌های ایران توسط آمریکا، بررسی بازار کشورمان را آغاز کرده است.

این شرکت هواپیمایی ژاپنی با دو شرکت هواپیمایی ایران ایر و آسمان و همچنین مقامات سازمان هواپیمایی ایران مذاکره کرده است. بخش هواپیماسازی میتسوبیشی و شرکت‌های هواپیمایی ایران در نمایشگاه بین‌المللی هوایی فارن‌بورو که در حومه لندن درحال برگزاری است، درباره سفارش خرید هواپیما مذاکره می‌کنند. شرکت ایران‌ایر خواستار خرید 80 فروند«میتسوبیشی رجیونال جت» 70 نفره شرکت میتسوبیشی است. ایران ایر قصد دارد از این هواپیماها در مسیرهای داخلی استفاده کند. همچنین، مدیران دو طرف ماه گذشته در جریان کنفرانس انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی(یاتا) که در دوبلین برگزار شد، درباره توافق در زمینه خرید هواپیما گفت‌وگو کردند.

بخش هواپیمایی میتسوبیشی در تلاش برای فروش هواپیما به ایران، از همکاری دولت ژاپن نیز بهره گرفته است و امیدوار است از حمایت مالی دولت برخوردار شود. شرکت میتسوبیشی ساخت هواپیماهای 90 نفره را در اولویت قرار داده است و اکنون قصد دارد تا سال 2019 هواپیماهای 70 نفره عرضه کند. این مذاکرات در شرایطی صورت می‌گیرد که رقبای شرکت میتسوبیشی نیز درحال بازاریابی برای فروش هواپیماهای خود به ایران هستند. یکی از آنها شرکت بمباردیه کاناداست که هواپیماهای مدل سی‌آر‌جی 200/ 100 و سی‌آر‌جی 1000/ 900/ 700 تولید می‌کند. این هواپیماها از خانواده هواپیماهای کوچک و نسبتا کوچک مسافربری هستند. شرکت امبرائر برزیل نیز برای حضور در بازار ایران ابراز علاقه کرده است. این شرکت هواپیماهای مدل‌های ایی‌جت و ایی‌آرجی 145/ 140/ 135 تولید می‌کند که هواپیماهای کوچک و نسبتا کوچک مسافربری دو‌موتوره هستند. از سوی دیگر، شرکت ایرباس برای فروش 118 فروند هواپیما به ایران به توافق رسیده است و شرکت آمریکایی بوئینگ در اواخر ماه ژوئن (اوایل تیر) اعلام کرد با شرکت ایران‌ایر به توافق دست یافته است.

پس از لغو تحریم‌ها، دولت ایران اعلام کرده است طی دهه آینده به حدود 400 تا 500 فروند هواپیمای مسافربری نیاز دارد. همچنین مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند قصد دارند فرودگاه‌های تهران را توسعه دهند و این شهر را به قطب هوایی خاورمیانه تبدیل کنند. اما نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا موانعی را در مسیر فروش هواپیماهای تجاری به ایران ایجاد کرده‌اند. مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته سه متمم ضد ایرانی را به تصویب رساند که یکی مربوط به جلوگیری از صدور مجوز از وزارت خزانه‌‌داری برای فروش به ایران، دیگری برای متوقف کردن صدور مجوز نقل و انتقال پول از سوی وزارت خزانه‌‌داری و آخری مانعی برای «بانک صادرات- واردات» آمریکا است. در صورتی که این متمم‌ها به‌صورت قانون دربیایند، علاوه بر بوئینگ، دیگر شرکت‌های هواپیمایی نیز در فروش هواپیما به ایران دچار مشکل می‌شوند. زیرا شرکت‌هایی همچون ایرباس و میتسوبیشی بسیاری از قطعات خودرو را از شرکت‌های آمریکایی تامین می‌کنند، درنتیجه برای فروش هواپیماهای خود به ایران نیازمند مجوز وزارت‌خزانه‌داری آمریکا هستند.

بخش هواپیمایی شرکت میتسوبیشی در زمینه توسعه، تولید، فروش و حمایت از شرکت‌هوایپمایی جت‌های مسافربری منطقه‌ای میتسوبیشی فعالیت می‌کند. طراحی و ساخت هواپیمای بزرگ به عهده شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی است. بخش هواپیمایی شرکت میتسوبیشی در آوریل 2008 تاسیس شد و صنایع سنگین میتسوبیشی 64 درصد از سهام آن را در اختیار دارد. بخش هواپیمایی شرکت میتسوبیشی در شهرهای آمستردام هلند و پلینو تگزاس دفتر نمایندگی دارد. تروآکی کاوایی، مدیرعامل بخش هواپیمایی شرکت میتسوبیشی است. او می‌گوید:«این شرکت، هواپیمایی بزرگ‌تر از «میتسوبیشی رجیونال جت» تولید نمی‌کند و در شرایطی که شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی یکی از تامین‌کنندگان اصلی قطعات برای شرکت بوئینگ است، اما این گروه هواپیماسازی ظرفیت رقابت با شرکت‌های ایرباس و بوئینگ را ندارند.» صنایع سنگین میتسوبیشی بال‌های بوئینگ 787 را تولید می‌کند. هواپیمای «میتسوبیشی رجیونال جت» یک جت مسافربری منطقه‌ای دو موتوره است که 70 تا 90 نفر ظرفیت دارد. این هواپیما پس از هواپیمای NAMC YS-11 که در دهه 1960 در ژاپن تولید شد، نخستین هواپیمایی است که در این کشور طراحی و تولید می‌شود. اولین پرواز این هواپیما در نوامبر 2015 انجام شد و قرار است در سال 2018 به بازار عرضه شود. قیمت هواپیمای«میتسوبیشی رجیونال جت» 70 نفره 34 میلیون دلار و قیمت مدل 90 نفره آن 42 میلیون دلار است. در نمایشگاه بین‌المللی هوایی فارن‌بورو که در ژوئیه 2012 برگزار شد، شرکت هواپیمایی اسکای‌وست توافق کرد 100 فروند هواپیمای میتسوبیشی رجیونال‌جت 90‌نفره خریداری کند. این هواپیماها قرار است طی سال‌های 2017 تا 2020 به این شرکت هواپیمایی تحویل داده شوند.

این در شرایطی است که بخش هواپیمایی شرکت میتسوبیشی اعلام کرده با شرکت راکتون که یک شرکت اجاره‌دهنده هواپیمای سوئدی است، برای فروش 20 فروند هواپیمای میتسوبیشی رجیونال جت یادداشت تفاهم امضا کرده است. قرار است تحویل این هواپیماها به شرکت راکتون از سال 2020 آغاز شود. این شرکت ژاپنی هم‌اینک برای تولید 407 فروند جت سفارش دریافت کرده است که این سفارش‌ها عمدتا از طرف شرکت‌های ژاپنی و آمریکایی هستند، اما قرارداد با این شرکت سوئدی اولین سفارشی است که میتسوبیشی از اروپا دریافت می‌کند. از نوامبر 2015 که نخستین پرواز این هواپیما با موفقیت انجام شد، تقاضا برای آن افزایش یافته است. به‌رغم رکود در فروش هواپیماهای جدید به دلیل کندی رشد اقتصادی جهان، بخش هواپیمایی شرکت میتسوبیشی تلاش می‌کند به هدف فروش جهانی هزار فروند هواپیما دست یابد.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها