عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

دو فرصت جدید ایران در تجارت

تاریخ: 1395/04/15

گروه بازرگانی: سانیل باهارتی میتال (Sunil Bharti Mittal)، غول بزرگ مخابراتی هندی، به‌عنوان پنجاه و یکمین رئیس اتاق بازرگانی بین‌المللی منصوب شد. کارشناسان معتقدند حضور وی در این سمت، می‌تواند به فعالیت بیشتر ایران در ICC منتهی شود؛ چراکه ایران و هند همواره دارای روابط دوستانه و نزدیک بوده‌اند و این کشور آسیایی یار غار ایران در دوره تحریم‌ها محسوب می‌شد. با توجه به این امر، در دوره جدید نیز قرار است سطح همکاری‌های دو کشور ارتقا یابد. از سویی انتصاب این فعال اقتصادی هندی به ریاست اتاق بازرگانی بین‌المللی می‌تواند راه برای الحاق به WTO را نیز هموارتر سازد؛ چراکه این دو نهاد رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

 

سانیل باهارتی میتال، موسس و رئیس شرکت‌های‌ باهارتی طی جلسات شورای جهانی ICC که در تاریخ ۱۵ ژوئن ۲۰۱۶ (۲۶ خرداد ماه ۱۳۹۵) در سائو پائولو، برزیل برگزار شد، به ریاست اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) منصوب شد. شرکت‌های باهارتی در زمینه مخابرات، بیمه، املاک و مستغلات، توریست، کشاورزی و مواد غذایی و سایر سرمایه‌گذاری‌های مشترک فعالیت دارند. شرکت ایرتل (Airtel) از میان این شرکت‌ها‌، سومین شرکت مخابراتی جهان بر پایه مشتری، شناخته شده و ارائه‌دهنده خدمات تلفن همراه، پهنای باند و راهکارهای تلویزیون دیجیتال برای بالغ بر ۳۵۰ میلیون مشتری در سراسر هند، جنوب آسیا و آفریقا است.

اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) با بیش از ۵/ ۶ میلیون عضو در ۱۳۰ کشور جهان است. میتال سومین رئیس هندیICC در تاریخ یک قرن فعالیت ‌ICC است. «سانیل باهارتی میتال»‌ که به‌عنوان نخست‌وزیر شورای تجارت و صنعت هند نیز خدماتی ارائه کرده است، در شورای جهانی ICC گفت: «‌هنگامی که اقتصاد جهانی با چالش‌های بی‌سابقه‌ای مواجهه است، من متعهد به تضمین‌ این امر هستم که ICC نقش مرکزی به‌عنوان صدای کسب و کار در شکل‌دهی سیاست‌های حمایت از رشد فراگیر را ایفا خواهد کرد. من افتخار انتصاب به‌عنوان‌ پنجاه و یکمین رئیس ICC را دارم و مشتاقانه در انتظار همکاری فعالانه با شبکه جهانی ICC در سراسر جهان هستم.» وی در ادامه اظهار کرد: «‌‌نیاز فوری‌ برای بازگرداندن تجارت و سرمایه‌گذاری به‌عنوان محرک رشد و اشتغال در اقتصادهای در حال توسعه که‌ تحت تاثیر رکود در مواد خام و بازار اجناس کشاورزی هستند، وجود دارد. این موضوع یک موضوع محوری در انتصاب من به‌عنوان رئیس سازمان تجارت جهانی است.» «سانیل باهارتی میتال»، جانشین «تری مک گرو» (Terry McGraw)، خواهد شد و «مک گرو» به‌عنوان نایب رئیس افتخاری ICC باقی می‌ماند. «روبرتد آزودو» (Roberto Azevedo)، مدیر کل سازمان تجارت جهانی (WTO)‌ با ادای احترام به مک گرو به سبب ریاست و رهبری اودر ICC در طول ۳ سال گذشته گفته است: «تری مک گرو در طول این سال‌ها نقش بزرگی در ترویج دستور کار تجارت چندجانبه سازمان تجارت جهانی (WTO) داشته و در ایجاد حمایت برای توافق‌نامه تسهیل تجارت ۲۰۱۳ موثر بوده است. من از او برای آنچه برای ICC و تجارت جهانی انجام داده است، تشکر می‌کنم.»

 

برگ برنده ایران در انتصاب رئیس جدید ICC

دکتر محمدمهدی بهکیش، دبیر کمیته ایرانی ICC در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درخصوص انتصاب رئیس جدید اتاق بازرگانی بین‌المللی گفت: تا دهه 1990 میلادی اتاق بازرگانی بین‌المللی، یک ارگان اروپایی بوده است. بنابراین در جلسات این کمیته بیشتر اروپایی‌ها شرکت می‌کردند و آمریکایی‌ها و آسیایی‌ها فعالیت چندانی در این بخش نداشتند. البته در سال 1979 رئیس ICC از ایران بود. هندوستان، ایران و ترکیه معمولا در ICC فعالیت قابل‌توجهی داشتند. اما از سال 1990 آسیا به‌خصوص چین، هنگ کنگ و سنگاپور در اتاق بازرگانی بین‌المللی بسیار فعال شدند و آمریکایی‌ها نیز فعالیت خود را در ICC آغاز کردند. وی تصریح کرد: فعالیت آمریکا در اتاق بازرگانی بین‌المللی تا جایی پیش رفت که رئیس ICC بعد از مدت‌ها، از آمریکا انتخاب شد. اما دوره ریاست تری مک گرو، رئیس آمریکایی ICC، دو هفته پیش به اتمام رسید. دبیر کمیته ایرانی ICC با اشاره به این نکته گفت: از زمانی که تری مک گرو رئیس ICC شد، خیلی از کمیسیون‌های اتاق بازرگانی بین‌المللی که درخصوص تجارت بین‌المللی سیاست‌گذار بودند نیز از آمریکا انتخاب شدند. به گفته وی، در حال حاضر حضور آمریکایی‌ها در کمیسیون‌های ICC بسیار زیاد شده است. البته در حال حاضر نیز هنگ کنگ و چین از آسیا به تدریج حضور خود را در ICC پررنگ‌تر کرده و در این نهاد فعال‌تر ظاهر می‌شوند. وی با اشاره به حضور یک هندی در مسند ریاست ICC گفت: حضور رئیس فعلی ICC که اخیرا بر صندلی ریاست اتاق بازرگانی بین‌المللی تکیه زده است، می‌تواند برای ایران آغاز یک فعالیت جدی در ICC باشد. به عبارتی انتخاب وی به‌عنوان رئیس اتاق بازرگانی بین‌المللی طلیعه شروع فعالیت بیشتر و حضور بیشتر در ICC است.

دکتر بهکیش درخصوص دلیل این ارزیابی عنوان کرد: روابط تجاری ما با هند در حال گسترش است. تجارت ایران با این کشور در آینده بسیار گسترش خواهد یافت. از سویی روحیه ایرانی‌ها با هندی‌ها بسیار نزدیک است. در نتیجه می‌توانیم در این کمیته جایگاه خوبی داشته باشیم. در نتیجه من انتخاب «میتال» را مثبت ارزیابی می‌کنم و به نظرم فضای بهتری را در ICC برای فعالیت ایران فراهم خواهد کرد. وی با اشاره به اینکه انتخاب این رئیس هندی در کمیته ICC می‌تواند در الحاق ایران به WTO نیز تاثیرگذار باشد، عنوان کرد: این دو سازمان همیشه با همدیگر حرکت می‌کنند و در تمام جلسات ICC نماینده‌ای از WTO نیز حضور دارد. همچنین ICC نفوذ خیلی خوبی در WTO دارد. بنابراین فعال شدن ایران در ICC می‌تواند در امر الحاق نیز تاثیرگذار باشد. از سوی دیگر ICC از لحاظ استفاده از تجربیات دیگر کشورها که در گذشته بهWTO پیوسته‌اند نیز برای ما اهمیت دارد. از جمله همین کشور هند که در WTO بسیار فعال است و اخیرا نیز از محورهای مذاکرات این سازمان بوده است. ما از تجربیات هند می‌توانیم استفاده کنیم. در حال حاضر هم که رئیسICC از هند انتخاب شده است، طبیعتا می‌توانیم از رابطه WTO و ICC برای الحاق به سازمان تجارت جهانی بهره‌مند شویم.

 

اعضای جدید هیات رئیسه ICC

همچنین اتاق بازرگانی بین‌الملل خبر انتصاب «جان دنتون» (John Denton)، شریک و مدیر اجرایی Corrs Chambers Westgarth به‌عنوان نایب رئیس اول ICC را اعلام کرد. شورای جهانی ICC همچنین «آن ورنیک چلاپفر» (Anne Veronique Schlaepfer)، شریک در شرکت حقوقی جهانی White & Case، «کوک سنگ ونگ» (KokSengVong)، معاون ریاست اتاق بازرگانی ماکائو و «فیلیپ وارین» (Philippe Varin)، رئیس هیات مدیره AREVA را به‌عنوان اعضای جدید هیات اجرایی خود انتخاب کرد. به‌علاوه «اسکو آهو» (EskoAho)» از شرکت نوکیا، «میلوس باروتسیسکی» (Milos Barutciski) از شرکت بنت جونز و «چری نورسلیم» (Cherie Nursalim) از گروه GITI بار دیگر به‌عنوان اعضای هیات‌رئیسه ICC انتخاب شدند.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها