عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

دلایل افزایش بدهی ایرلاین‌ها

تاریخ: 1395/04/13

خبرگزاری مهر: دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به دلایل افزایش بدهی ایرلاین‌ها، گفت: هنوز آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به‌طور کامل اتفاق نیفتاده است به‌طوری که در ۶۹ مسیر پروازی نرخ‌ها به‌صورت تکلیفی تعیین می‌شود و فرصت زیادی از زمان آزادسازی نگذشته است.

 

مقصود اسعدی‌سامانی با اشاره به مشکلاتی که نرخ‌گذاری تکلیفی برای ایرلاین‌ها در سالیان گذشته به‌وجود آورده بود، بیان کرد: بخش عمده‌ای از بدهی که شرکت‌های هواپیمایی دارند، به‌خاطر تکلیفی بودن نرخ پروازها از سوی دولت بود، چراکه نرخ‌ها متناسب با قیمت تمام شده نبود. وی با بیان اینکه عمده نرخ‌هایی که شرکت‌های هواپیمایی در مسیرهای مختلف پروازی داشتند، پایین‌تر از قیمت تمام شده بود، تصریح کرد: شرکت‌ها همواره در این رابطه معترض بودند و دولت نیز اجازه نمی‌داد نرخ‌ها را افزایش دهند. این موضوع باعث شد شرکت‌ها در یکسری مشکلات اقتصادی حاد گرفتار شوند و نقدینگی لازم برای تامین هزینه فعالیت‌های پروازی خود را نداشته باشند. سامانی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری باید 3 وظیفه اصلی خود یعنی «نظارت، حمایت و هدایت» را انجام دهد و دخالتی در تعیین نرخ نداشته باشد، گفت: در همه‌جای دنیا نیز که آزادسازی اجرا می‌شود، دولت یا سازمان هواپیمایی کشوری در تعیین نرخ پرواز شرکت‌های هواپیمایی دخالتی ندارند، اما در کشور ما به دلیل سیاست‌های حمایتی که در برخی فرودگاه‌های غیراقتصادی و یا مناطق محروم وجود دارد، دولت برای نرخ‌گذاری هم دخالت دارد. وی در مورد بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌ها نیز گفت: براساس اعلام شرکت فرودگاه‌ها، بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت فرودگاه‌ها ۷۰۰ میلیارد تومان است که البته این رقم ثابت نیست و هر روز هم ایرلاین‌ها پروازهای جدید انجام می‌دهند که به مبلغ این بدهی اضافه می‌شود. سامانی همچنین با اشاره به مطالبات شرکت‌های هواپیمایی بابت پروازهای تکلیفی از دولت اظهار کرد: شرکت‌های هواپیمایی در حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان از دولت طلبکار هستند.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها