عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

بهبود نمره ایران در ریسک تجاری

تاریخ: 1395/04/06

گروه اقتصاد بین‌الملل: سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه(OECD) به‌صورت دوره‌ای نمره ریسک تجاری کشورها را اعلام می‌کند. این سازمان در آخرین گزارش خود که در اکتبر 2015 منتشر شد اعلام کرد رتبه ایران در ریسک تجاری بهبود یافته است.

به گزارش وب‌سایت سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه، در سال‌های گذشته و قبل از اعمال تحریم‌ها نمره ایران در ریسک تجاری 4 بود، اما درپی اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان این نمره به 7 رسید. در حال حاضر نمره ریسک تجاری بهبود یافته و به رقم 6 رسیده است. هدف سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه از اعلام نمره کشورها، منعکس کردن ریسک کشورها است. تحت سیستم مشارکت، ریسک یک کشور متشکل از تبدیل و قابلیت نقدشوندگی است(به‌عنوان مثال، دولت کنترل‌های سرمایه‌ای یا مبادلات ارزی اعمال کند به‌گونه‌ای که مانع شود یک شرکت پول ملی را به پول خارجی تبدیل کند یا مانع از انتقال پول برای طلبکارانی که در خارج از کشور هستند، شود). طبقه‌بندی ریسک کشورها که توسط سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه انجام می‌شود، با طبقه‌بندی ریسک بدهی دولت‌ها فرق دارد، بنابراین نباید با طبقه‌بندی ریسک بدهی‌دولت‌ها که توسط موسسات رتبه‌سنجی خصوصی انجام می‌شود، مقایسه شود. براساس طبقه‌بندی ریسک اعتباری کشورها توسط سازمان همکاری‌های اقتصادی وتوسعه کشورها به هفت گروه از گروه یک کم‌ریسک تا گروه هفت پر ریسک تقسیم شده‌اند. گروه ریسک کشورها تعیین‌کننده سقف جذب سرمایه، هزینه بیمه اعتبار و فاینانس‌های خارجی است. در طبقه‌بندی ریسک کشورها به هر کشور نمره‌ای از صفر تا 7 داده می‌شود. کشوری که دارای نمره صفر است کمترین ریسک تجاری را دارد و کشوری که نمره 7 را دریافت می‌کند، دارای بیشترین ریسک تجاری است.

برای طبقه‌بندی ریسک کشورها از «مدل ارزیابی ریسک کشور» استفاده می‌شود که در این مدل، براساس سه گروه از معیارهای ریسک، ریسک اعتباری کشورها مورد ارزیابی کمی قرار می‌گیرد. این معیارهای ریسک عبارتند از: تجربه پرداخت مشارکت‌کنندگان، وضعیت مالی و وضعیت اقتصادی. همچنین کارشناسان ریسک کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه یک ارزیابی کیفی از کشورها انجام می‌دهند و عواملی را که در «مدل ارزیابی ریسک کشور» درنظر گرفته نشده‌اند، به حساب می‌آورند. در فهرستی که سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه از ریسک تجاری کشورها منتشر کرده است، از میان 201 کشوری که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، تنها نمره هفت کشور تغییر کرده است که از این میان نمره ایران و جمهوری سیشل بهبود یافته و نمره پنج کشور دیگر بدتر شده است. در این فهرست نمره آنگولا از 5 به 6 رسیده است. نامیبیا که پیشتر نمره 3 را کسب کرده بود، اکنون نمره 4 را به دست آورده است. نمره نیجریه از 5 به 6 رسیده است و پاپوآ گینه نو که قبلا نمره 5 را کسب کرده بود، اکنون نمره 6 را به خود اختصاص داده است. نمره جمهوری سیشل از 7 به 6 بهبود یافته است و نمره زامبیا از 5 به 6 رسیده است.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها