عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس برای نقش‌آفرینی بیشتر اتاق بازرگانی

تاریخ: 1395/03/26

گروه بازرگانی: رئیس اتاق بازرگانی ایران دیروز به مجلس شورای اسلامی رفت و همزمان با وزرای اقتصادی، دیدگاه‌های بخش خصوصی درباره مشکلات بخش‌های مختلف اقتصاد کشور را با نمایندگان در میان گذاشت. به گزارش اقتصادنیوز، محسن جلال‌پور دیروز پس از گزارش بیژن زنگنه وزیر نفت در صحن علنی مجلس، با بیان اینکه بهینه‌سازی در مصرف انرژی یک میلیون شغل جدید در کشور ایجاد می‌کند، گفت: فعالیت و بنگاهداری بخش خصوصی می‌تواند جایگزین مناسبی برای درآمدهای نفتی باشد. او پس از گزارش علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با انتقاد از بنگاهداری این وزارتخانه گفت: وزارت کار که باید عاری از بنگاهداری باشد و فضای کسب‌ و کار را تسهیل کند، عملا به بنگاهداری روی آورده است.

 

به‌نظر می‌رسد حضور پیوسته رئیس اتاق بازرگانی ایران در مجلس شورای اسلامی و بیان دیدگاه‌های بعضا انتقادی بخش خصوصی، نشانه‌ای از افزایش اقبال نظام قانون‌گذاری به نظرات بخش خصوصی در دوره جدید مجلس باشد. علی لاریجانی، رئیس مجلس هفته گذشته و پس از نخستین حضور و سخنرانی محسن جلال‌پور در صحن علنی مجلس جدید، با تاکید بر استفاده از نظرات اتاق بازرگانی در کمیسیون‌های مجلس برای تحرک‌بخشی به اقتصاد مقاومتی خبر داده بود که مجلس جدید در نظر دارد با اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس، این فرصت را برای اتاق بازرگانی ایران (به نمایندگی از بخش خصوصی) فراهم کند که با حضور در صحن علنی (درباره طرح‌ها و لوایح اقتصادی) «در کنار نظر دولت» اعلام نظر کند.

براساس آیین‌نامه داخلی فعلی مجلس، هنگام بررسی پیشنهادها درباره طرح‌ها و لوایح در صحن علنی، پس از اظهار نظر نمایندگان مخالف و موافق، تنها نظر «کمیسیون بررسی‌کننده طرح/ لایحه» و «دولت» به اطلاع نمایندگان می‌رسد و اینکه «نماینده بخش خصوصی» هم بتواند «در کنار دولت» نسبت به اظهار نظر درباره طرح‌ها و لوایح بپردازد، می‌تواند نقش اتاق بازرگانی را در تصمیم‌سازی‌های کلان اقتصاد کشور بیش از پیش تقویت کند. لاریجانی در نشست یکشنبه هفته گذشته مجلس گفته بود که در حال حاضر نماینده اتاق بازرگانی می‌تواند در جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس و کمیسیون تلفیق حضور یابد؛ اما تغییر آیین‌نامه داخلی مجلس برای حضور نماینده اتاق بازرگانی در صحن علنی را «فرصت مناسبی برای تعامل با بخش خصوصی» برشمرده بود؛ چراکه «استفاده از تجربیات اتاق بازرگانی برای خروج از رکود، موثر و مفید است.»

با این حساب، به‌نظر می‌رسد مجلس دهم حتی پیش از تغییر آیین‌نامه داخلی مجلس، با دعوت پیوسته از رئیس اتاق بازرگانی به جلسات دو هفته اخیر خود، استفاده بیش از پیش از نظرات بخش خصوصی را کلید زده است.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها