عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

کارنامه دولت در ساماندهی مجوزها

تاریخ: 1394/09/24

دومین همایش ملی بهبود محیط کسب‌وکار در حالی برگزار شد که سخنان مقامات ارشد کشور بیشتر بر ارائه تصویر کلان اقتصاد بود، اما نوبت به مدیران میانی که رسید تا حدودی برنامه‌های عملیاتی برای بهبود فضای کسب‌و‌کار اعلام شد. قانون بهبود فضای کسب‌وکار نخستین قانونی بود که با ابتکار بخش خصوصی نوشته شد و در سال 90 به تصویب مجلس رسید، اما به طور کامل اجرا نشد، تا اینکه با روی کار آمدن دولت یازدهم، حسن روحانی یکی از وعده‌هایش به فعالان اقتصادی را اجرایی کردن این قانون اعلام کرد. اقدامات گمرک برای تسهیل تجارت خارجی، کاهش مدت زمان صدور گواهی کسب و صدور مجوز تاسیس برای صنایع کوچک و متوسط، تسهیل فرآیند ثبت شرکت‌ها و حذف مجوزهای کاغذی از جمله موارد مطرح شده در این همایش بود.

 

مسعود کرباسیان یکی از مدیرانی بود که در این همایش اقدامات انجام شده در گمرک ایران را برای تسهیل تجارت خارجی تشریح کرد. رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه 22 سازمان مجوزدهنده همکار گمرک هستند، گفت: در حال حاضر گمرک با 45 قانون، 15 کنوانسیون، 12 رویه و 23 ردیف وصول درآمدی روبه‌رو است. مسعود کرباسیان با اشاره به اینکه از ماه آینده آمار تجارت خارجی به صورت روزانه روی خروجی گمرک قرار می‌گیرد، اظهار کرد: قبلا یک سال آمار تجارت خارجی منتشر نشد، از ماه آینده آمار تجارت خارجی و ترانزیت به صورت روزانه منتشر خواهد شد، با این روش کسی معطل ثبت سفارش نخواهد ماند و صادرکننده و واردکننده می‌تواند به صورت روزانه وضعیت تجارت را مشاهده و رصد کنند. وی ادامه داد: اکنون در کشور 14 میلیون تن کالا ترانزیت می‌شود و فرآیند محور ترانزیت از کشور از 45 روز به 4 روز کاهش یافته است. کرباسیان با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم زمان را برای فعالان ترانزیت به لحظه برسانیم و با کمترین هزینه و زمان انجام شود، عنوان کرد: در حال حاضر زمان ترخیص کالا از 26 به 2 روز کاهش یافته و همچنین برای صادرات از 7 روز به یک روز رسیده است.

 

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه این موضوع منجر به افزایش درآمدهای دولت شده است گفت: 65 درصد درآمدهای سال 93 نسبت به 92 افزایش نشان می‌دهد. معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه در فرآیندهای گمرکی کاغذ حذف شده است، افزود: پنجره واحد تجارت الکترونیک راه‌اندازی شده و خدمات 24 ساعته در طول هفته ارائه می‌شود. به گفته کرباسیان، گمرک الکترونیک به طور کامل راه‌اندازی شده و در انتهای مسیر هستیم، بنابراین دستگاه‌های دیگر باید با ایجاد سامانه‌های جدید فرآیندهای پیش از گمرکی را کاهش دهند. در گذشته پس از 10 روز از ورود کالا به کشور با خبر می‌شدیم، اما اکنون 4 روز قبل از ورود کالا می‌دانیم، چه نوع کالا با چه حجم و از کدام مرز وارد کشور خواهد شد.

 

 

کاهش زمان صدور مجوز تاسیس

همچنین معاون طرح و برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت از کاهش زمان صدور گواهی کسب و صدور مجوز تاسیس برای صنایع کوچک و متوسط خبر داد. حسین ابویی مهریزی گفت: کاهش زمان صدور مجوز تاسیس برای صنایع کوچک و متوسط در 10 رشته پتروشیمی، فولاد، خودروسازی و غیره به‌طور متوسط به 14.7 روز در تمام استان‌های کشور رسیده است و پیگیری برای کاهش زمان صدور مجوز تاسیس برای صنایع بزرگ در رشته‌های مهم صنعتی نیز قرار است به 30 روز برسد. وی کاهش زمان صدور گواهی کسب و تمدید کارت بازرگانی را نیز از جمله اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت خواند و گفت: بهبود فضای کسب‌وکار تاثیر مستقیمی بر سرمایه‌گذاری و توسعه واحد‌های تولیدی و اشتغال نیروی کار، توسعه مدیریت واحد‌های تولیدی و بهره‌وری صنایع، همچنین رقابت‌پذیری واحد‌های تولیدی و افزایش ظرفیت‌ها دارد. معاون طرح و برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت از الکترونیکی شدن فرآیند تجارت خارجی سخن گفت و افزود: فاز اول الکترونیکی کردن فرآیند تجارت خارجی از ماده هشتم قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارتخانه‌های اقتصاد و راه و شهرسازی در ارتقای کارآیی تجارت فرامرزی و همچنین ارتباط زیرساختی با دستگاه‌های ذی‌ربط صورت گرفته است.

 

 

چالش قدمت قوانین

در بخش دیگری از دومین همایش ملی بهبود فضای کسب‌وکار مدیر کل اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری سخنرانی داشت. مرتضی ادب، از کسب گواهینامه ایزو اداره ثبت شرکت‌ها در بحث ارتقای سلامت اداری و سهولت کسب‌ و کار خبر داد و گفت: اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری با سابقه‌ای حدود یک قرن و 400 واحد اجرایی در ارائه‌ خدمات توانسته فرآیند ثبت را بین یک تا سه روز انجام دهد و تصمیم دارد در کنار ثبت صحیح در کنار ثبت سریع با کمک اقدامات منطبق با استاندارد‌های معتبر بین‌المللی گام بردارد. وی همچنین موانع پیش‌روی سازمان ثبت شرکت‌ها را قدمت قوانین خواند و اظهار کرد: قوانین و مقررات به سال 1311 بر می‌گردد و تصمیمات موردی که در کشور گرفته شده است منجر به وراثت انباشتی از سیاست‌های تامل‌ برانگیز اشتباه برای سازمان‌ها بود. از این‌رو به نظر می‌رسد در آستانه ارائه‌ برنامه ششم در مجلس در صورتی که مواردی چند از پیش‌نویس قانون ثبت شرکت‌ها مطابقت داده نشود، این سازمان در محیط کسب‌وکار با مشکل روبه‌رو خواهد شد. وی از تهیه نام در حوزه ثبت شرکت به صورت غیرحضوری خبر داد و گفت: تهیه نام در حوزه ثبت شرکت به صورت غیرحضوری و الکترونیکی انجام می‌شود و ارسال اطلاعات در پایگاه خدمات ثبت شرکت‌ها نیز به محض تایید سند به سرور روزنامه رسمی اداره نیز منتقل می‌شود و امید است پروژه‌های مشترک دیگری با سازمان‌های کشور برای بهبود محیط کسب‌وکار صورت گیرد.

 

 

حذف مجوزهای کاغذی

معاون وزیر جهاد کشاورزی هم در این همایش با بیان اینکه حذف مجوزهای کاغذی شروع شده است، گفت: بسیاری از مجوزهای غیرضرور حذف، ادغام یا اصلاح شدند. عبدالحمید بخشنده با اشاره به احصای مجوزهای این وزارتخانه اظهار کرد: 444 مورد از انواع مجوزهای تخصصی و سازمان‌های مستقل در سامانه ایران مجوز احصا شد و 68 مورد به دلیل عدم وجود از سامانه حذف شدند. وی تصریح کرد: در مجموع 376 مجوز در سامانه ثبت شد و در مرحله حذف‌، تجمیع و ادغام 118 مجوز نهایی شد. به گفته وی، در مجموع 14 حوزه صدور مجوز برای معاونت باغبانی از 34 مجوز به 2 مجوز کاهش یافت و در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی 8 مجوز به 2 مجوز کاهش یافت و 12 مجوز در سازمان تحقیقات حذف شد. معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: در حوزه تولیدات دامی 144 مجوز به 20 مجوز کاهش یافت و در بخش مکانیزاسیون مجوزها به صفر رسید. در بخش تعاون روستایی نیز از 35 مجوز به 11 مجوز کاهش یافت. بخشنده با بیان اینکه در بخش دامپزشکی هم 39 مجوز به 35 مجوز کاهش یافته است، گفت: حذف مجوزهای کاغذی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است تا با ایجاد سامانه، مجوزهای کسب و کار این بخش تسهیل یابد.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها