عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

امضای سه یادداشت تفاهم میان ایران‌ و صربستان

تاریخ: 1394/09/18

ایران و صربستان در جریان چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی این دو کشور سه یادداشت تفاهم«همکاری اجلاس کمیسیون مشترک»، «همکاری اقتصادی در بازارهای ثالث» و «همکاری مشترک عمومی ـ خصوصی» را امضا کردند.  علاوه بر این سه یادداشت تفاهم همکاری، مقرر شد تا در زمینه گردشگری نیز تفاهم‌نامه‌ای بین روسای سازمان گردشگری و میراث فرهنگی ایران و همتای صرب به امضا برسد.

از جمله مهم‌ترین رئوس یادداشت تفاهم اجلاس کمیسیون مشترک در بخش‌های «اطلاع‌رسانی دوجانبه در مورد همکاری‌های اقتصادی دوجانبه»، «همکاری در زمینه تجارت، صنایع و سرمایه‌گذاری»، «همکاری در زمینه معدن ‌و انرژی»، «همکاری در زمینه کشاورزی»، «همکاری در زمینه حمل‌ونقل»، «همکاری در زمینه علوم‌وفناوری» و «همکاری در زمینه مالی»، «همکاری در زمینه ورزش و جوانان، گردشگری و امور اجتماعی» است.  

در این نشست معاون نخست وزیر و وزیر تجارت، گردشگری و ارتباطات جمهوری صربستان و رئیس هیات صربستانی حاضر در تهران اظهار کرد: ایران و صربستان همکاری‌های سیاسی دیرینه‌ای با یکدیگر دارند اما روابط سیاسی بدون روابط تجاری پایدار نخواهد بود.  راسیم لیائیچ در چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و صربستان با بیان این مطلب گفت: ما به دنبال روابط خوب تجاری و گسترش همکاری‌ها با ایران هستیم و ظرف 6 ماه گذشته شخصا سه بار به ایران سفر کرده‌ام که این اقدامی بی‌سابقه بوده و نشانگر اهمیت ما به گسترش روابط با تهران است. لیائیچ اظهار کرد: ما نمی‌خواهیم که تلاش‌هایمان تنها به سفرهای توریستی تجار دو کشور ختم شود بلکه می‌خواهیم تمامی مشکلات را از سر راه تجار خود برداریم تا شاهد گسترش روابط با طرف‌های ایرانی باشیم. لیائیچ ابراز امیدواری کرد: شرایط دریافت روادید میان دوطرف تسهیل شود چرا که به گفته‌وی، شرایط سخت حضور در ایران مانعی بر راه گسترش همکاری‌ها است. در این نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اعلام کرد: ایران به دنبال همکاری‌های بلندمدت و استراتژیک با سایر کشورها است و بر سرمایه‌گذاری مشترک تاکید دارد.  محمدرضا نعمت‌زاده با بیان این مطلب افزود: ما به دنبال همکاری‌های تجاری بلندمدت با سایر کشورها هستیم و تمایلی نداریم که همکاری‌ها تنها به خرید و فروش کالا منتهی شود.

وی با بیان اینکه جمعیت کشورهای منطقه‌ای ایران 400 میلیون نفر است، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از طریق دریا و خشکی با 14کشور همسایه است بنابراین شرکت‌های اروپایی باید تلاش کنند تا با توجه به امنیت و منابع طبیعی سرشار، ایران را مرکز فعالیت خود در منطقه قرار دهند.  وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در این صورت است که ایران از آنان حمایت می‌کند و در این شرایط تجارت آزاد نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. وی در ادامه از طرف صربستانی خواست قرارداد تجارت آزادی را که با کشور ترکیه منعقد کرده است را در اختیار طرف ایرانی نیز قرار دهد تا ایرانی‌ها پس از بررسی، در قالب لیست محدودی تجارت آزاد با صربستان را آغاز کنند و همکاری‌های خود را با این کشور اروپایی گسترش دهند.



لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها