عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

برنامه ‌مدون ‌اقتصادی‌ پیش نیاز گسترش سرمایه‌گذاری خارجی

تاریخ: 1394/09/17

نمایندگان مردم در مجلس، حمایت از تولید داخلی را اولویت پسابرجام در کشور می‌دانند و تاکید می‌کنند که در سفر هیات‌های خارجی به ایران، عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی، ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک و داشتن برنامه هدفمند در دیدارهای اقتصاد بین‌الملل مورد توجه قرار گیرد.

 

پس از توافق هسته‌ای و همزمان با شنیده شدن زمزمه‌ رفع تحریم‌ها، آلمان‌ از نخستین کشورهای اروپایی بود که زنگ برقراری رابطه اقتصادی با ایران را به صدا درآورد و یک هیات بلندپایه از وزرا و معاونان اقتصادی خود را به تهران فرستاد. اما تنها آلمان‌ها نبودند که بعد از توافق هسته‌ای راهی ایران شدند. پس از آنها، هیاتی متشکل از نمایندگان و مدیران ارشد ۱۴ شرکت بزرگ برق، انرژی و پتروشیمی هند به منظور شناسایی فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در صنایع انرژی ایران وارد تهران شدند. هیات‌های بلندپایه ای از اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، پرتغال، مجارستان، ترکیه، روسیه، استرالیا، سوئد، چین، هند، لبنان، عراق، عمان، ژاپن، کره جنوبی و... از دیگر میهمانان کشورمان بودند که درخواست‌هایی برای سرمایه‌گذاری در صنایع پتروشیمی، صنعت، معدن، تجارت، خودرو، بورس، گردشگری، گمرکی، کشاورزی، داروسازی، محیط زیست، پزشکی و فناوری را در تهران مطرح کردند. ایران به‌عنوان یکی از کشورهای منطقه خاورمیانه به‌دنبال دستیابی به جایگاه اول منطقه درسال 1404 است؛ از این رو باید با توجه به نقش تعیین‌کننده نوآوری در تحقق اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله و به منظور ارائه توصیه‌های سیاستی مناسب به سیاست‌گذاران اقتصادی، مقوله نوآوری و فناورانه را با دید سرمایه‌ای در نظر قراردهد. ایران در برهه‌ای از زمان به واسطه تحریم‌هایی که وجود داشت، با چین، امارات و مالزی روابط تجاری داشت، این درحالی است که اگر تحریم‌ها برطرف شود، این سوال مطرح می‌شود که شرکای تجاری، اقتصادی و فناوری کشورمان در آینده کدام کشورها خواهند بود و در انتخاب کشورهای مورد هدف چه معیاری را باید در نظر بگیریم؟

 

در راستای چگونگی توجه به این گونه از سرمایه‌گذاری‌ها و بهره‌گیری از فرصت‌های پیش آمده در دوران پسابرجام، گفت‌وگویی با نمایندگان مردم در مجلس انجام داده‌ایم که در ادامه به آن می‌پردازیم. ابوذرندیمی با بیان اینکه بازار ایران درجهان شناخته شده است، گفت: توسعه‌یافتگی، داشتن منابع انسانی، دسترسی به بازار منطقه و چشمداشت منابع درآمدی ایران باعث شده است تا کشورهای اروپایی برای سرمایه‌گذاری درایران از یکدیگر پیشی بگیرند و هیات‌های سرمایه‌گذاری و تجاری خود را به تهران بفرستند. نماینده لاهیجان و سیاهکل درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشورهای آسیای میانه دارای جذابیت توامان برای فعالیت‌های اقتصادی با ایران هستند، یادآور شد: رویکرد کشور ما در پسابرجام باید این باشد تا صنعت را توسعه دهیم. کشور‌های غرب اروپا در صنعت و تجارت می‌توانند شرکای بهتری در پسابرجام باشند. ازسوی دیگر، غلامحسین شیری علی‌آبادی با بیان اینکه باید دارای یک برنامه مدون در روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای خارجی باشیم، گفت: اگر ما دارای برنامه مدون و خوبی در حوزه ورود تکنولوژی ، فناوری و صادرات باشیم، این امر می‌تواند برای کشور فرصت خوبی به شمار آید. نماینده هشترود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با داشتن برنامه مدون تجاری و اقتصادی می‌توانیم صادرات محصولات غیرنفتی را توسعه و میزان اشتغال کشور را افزایش دهیم.

 

این نماینده در مجلس نهم، با اشاره به اینکه برای دوران پسابرجام درعرصه اقتصادی باید هوشیارانه عمل کنیم، یادآور شد: ایران با موقعیت‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی (کریدور شمال- جنوب و شرق و غرب) که دارد می‌تواند ورود تکنولوژی و صادرات مشترک و هدفمندی را دنبال کند. همچنین، عزیز اکبریان با اشاره به اینکه ایران از نظر ژئوپلیتیک برای فعالیت‌های اقتصادی در منطقه ممتاز است، گفت: داشتن راه‌های آبی، ترانزیتی و کریدورهای مختلف و همچنین جمعیت بالغ بر 70 میلیون و دسترسی به جمعیت400 میلیونی منطقه باعث شده است تا ایران برای سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی ازسوی دیگرکشورها مورد توجه قرار گیرد. نایب‌رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی در دوران پسابرجام در ایران یادآور شد: ما باید اقتصاد مقاومتی را سرلوحه قرار دهیم و با بالا بردن ظرفیت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری مشترک و به جای بازکردن بازار داخلی به روی سرمایه‌گذاران خارجی به‌عنوان شریک تجاری و تولیدی به میزان 51 درصد در این گونه پروژه‌ها مشارکت داشته باشیم. محسن صرامی‌فروشان با بیان اینکه فعالان اقتصادی باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشور را شناسایی کنند، گفت: کشور ما دارای نیروی انسانی متخصص و کارآمد است و از این رو سرمایه‌گذاران خارجی رغبت پیدا می‌کنند تا درکنار دیگر ارزیابی‌های خود در ایران سرمایه‌گذاری کنند. نماینده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: اتاق‌های بازرگانی، اتاق اصناف، اتاق تعاون و دیگر فعالان اقتصادی کشور با رصد فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ارزیابی سرمایه‌گذاران در زمینه آن دسته از فعالیت‌هایی را که به اقتصاد ما ضربه نمی‌زند و قوی‌تر است دعوت به همکاری کنند . دبیر اول کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: تولید داخلی امروزه با مشکلات شدیدی مواجه است و هیچ گونه حمایتی برای ادامه فعالیتش را شاهد نیست؛ بلکه کالاهای خارجی بی‎کیفیت را رقیب خود می‎بیند. با این اوصاف نباید انتظار خودنمایی تولیدات داخلی را داشته باشیم و اینکه آنها بتوانند با رقبای خارجی خود رقابت کنند، برایشان مشکل‌ساز خواهد بود. وی با تاکید براینکه وضعیت کنونی اقتصاد نیازمند محرکی برای حرکت رو به جلو است، تاکید کرد: استفاده از راهکاری برای رشد تولید، ارتقای بهره‌وری و همچنین کیفیت لازمه تحقق درآمدهای ناشی از صادرات است که باید در سفر هیات‌های خارجی به ایران مورد توجه قرار گیرد.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها