عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

ایران در حال بازگشت به تجارت بین‌الملل است

تاریخ: 1394/09/17

سفیر آلمان در تهران گفت: توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 نتایجی مثبت به دنبال داشته که در پی آن، ایران در حال بازگشت به تجارت بین‌الملل است.

میکائیل بارون فون اونگرن - اشترنبرگ در نشست مذاکرات تجاری سازندگان ماشین‌آلات صنعت پلاستیک و لاستیک آلمان در ایران افزود: هنوز آنچه باید در روابط با ایران انجام شود، صورت نگرفته و باید صبر کرد تا تحریم‌ها برداشته شود و پس از آن محیطی جدیدی از تجارت میان دو کشور فراهم شود. وی اضافه کرد: سرمایه‌گذاری، یک اتفاق خوب برای همه کشورها است، زیرا می‌تواند فرصت‌های شغلی ایجاد کند و در کنار آن تاثیرات سیاسی و اقتصادی زیادی داشته باشد. سفیر آلمان شرایط بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه را یادآور شد و گفت: بحران‌های شدیدی از جمله عملیات تروریستی و بحران مهاجرت را شاهد بوده‌ایم و سرمایه‌گذاری می‌تواند بخشی از این مسائل را برطرف کند.

 

وی اضافه کرد: 10 سال پیش آلمان شریک تجاری درجه یک ایران بود، اما بعد از آن سقوط کرد و اکنون زمان آن رسیده که ارتباطات گذشته احیا شود. این دیپلمات آلمانی، مشکلات بانکی، تامین مالی (فاینانس) و تضمین صادرات شرکت‌های ایرانی را خاطرنشان کرد و گفت: اطمینان داریم در طول چند ماه این محدودیت‌ها را می‌توان برطرف ساخت. پیش از این مدیر آلمانی اتاق بازرگانی ایران و آلمان گفته بود، رشد مبادلات تجاری دو کشور با لغو تحریم‌ها تا سطح 6 یا 7 میلیارد یورو در سال 2016 مورد انتظار است. معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) نیز گفت: سهم آلمان در تامین ماشین‌آلات کشورمان در گذشته 40 درصد بود، اکنون به 5/ 3 درصد رسیده و چنانچه بهانه‌های تحریم و بی‌ثباتی منطقه ادامه پیدا کند، این سهم به صفر درصد می‌رسد.

 

سعید فائقی افزود: کشورهای آسیای جنوب شرقی و اقتصادهای نوظهور در سال‌های اخیر جای شرکت‌های آلمانی را گرفته‌اند و طی دو هفته گذشته نه تنها تامین مالی (فاینانس) را انجام داده‌اند، بلکه حاضرند در پروژه‌ها مشارکت و سرمایه‌گذاری کنند. فائقی افزود: کیفیت ماشین‌آلات آلمانی مورد تایید است، اما اقتصاد در انتظار ارزیابی طرف‌های تجاری نمی‌ماند و به سرعت فرصت‌ها از دست می‌رود. معاون ایدرو در پاسخ به سخنان سفیر آلمان مبنی بر اینکه باید صبر کرد تا تحریم‌ها به طور کامل برطرف شود و نیز موضوع بحرانی بودن منطقه و ناامنی خاورمیانه مورد اشاره سفیر گفت: این سخنان، شما را عقب خواهد انداخت، ایران نمی‌تواند صبر کند و در برنامه هسته‌ای نیز نشان داد که نمی‌تواند بایستد و منتظر بماند.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها