عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

برنامه‌ریزی برای تولید مشترک

تاریخ: 1394/09/12

روز گذشته همایش فعالان اقتصادی و تجاری ایران و ایتالیا در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار شد.

مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران در این همایش گفت: سفر این هیات نشان از عزم و اراده مسوولان دولتی و بخش خصوصی ایتالیا برای توسعه روابط اقتصادی با ایران دارد. وی افزود: صنایع بزرگ ایران که وابسته به نهادها و دولت هستند ارتباطات خوبی با شرکت‌های خارجی برقرار کردند ما نیز در اتاق بازرگانی تلاش می‌کنیم ارتباط بنگاه‌های متوسط و کوچک اقتصادی را با طرف‌های خارجی به‌ویژه ایتالیایی‌ها برقرار کنیم. خوانساری گفت: جوسازی‌های غربی‌ها علیه ایران مانعی برای توسعه روابط اقتصادی و جذب توریسم بود اما با اقدامی که دولت در اعطای ویزا در فرودگاه امام (ره) انجام داد زمینه‌ای فراهم شد تا هر متقاضی سفر به ایران و توریسم بتواند به راحتی به ایران سفر کند و این امر در توسعه روابط اقتصادی موثر است.

 

مونتی عضو هیات اقتصادی ایتالیا نیز در این نشست همکاری‌های بانکی را شرط لازم برای توسعه همکاری‌ها در سایر بخش‌های اقتصادی دانست و گفت: به این منظور هیات بزرگ بانکی و بیمه‌ای همراه فعالان اقتصادی و کارآفرینان ایتالیایی در ایران حضور یافته‌اند. وی افزود: برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور بنا داریم برنامه بازار در مقابل بازار را پیگیری کنیم، یعنی ضمن همکاری در انتقال فناوری و تولید مشترک با استفاده از ظرفیت‌های ایران و ایتالیا علاوه بر ارائه محصول به بازارهای ایران و اطراف ایران به بازارهای طرف قرارداد با ایتالیا نیز این محصولات را نیز عرضه کنیم. احمد جمالی مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری‌های خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران در این همایش قانون سرمایه‌گذاری خارجی ایران را از ظرفیت‌های بالا برخوردار دانست و گفت: در جذب سرمایه‌ها مدیریت می‌کنیم که سرمایه‌گذاری‌ها طولانی مدت و در همکاری مشترک با طرف‌های ایرانی باشد ما نیز این شرایط سرمایه‌گذاری و امنیت آن را تامین می‌کنیم.

 

وی موقعیت جغرافیایی ایران و ظرفیت‌های بالقوه، همچنین طرح‌های مناسب سرمایه‌گذاری از جمله در زیرساخت‌ها را فرصت خوبی برای شرکت‌های ایتالیایی برشمرد که می‌توانند با استفاده از توان شرکت‌های ایرانی به این طرح‌ها ورود و همکاری‌ها را آغاز کنند. دکتر محمدمهدی بهکیش اقتصاددان و عضو اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا نیز در این همایش گفت: با فرصت‌های خوبی که در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران داریم، طرف‌های زیادی برای همکاری ابراز علاقه کردند اما توصیه ما به شرکت‌های اروپایی به‌ویژه ایتالیایی‌ها این است که با استفاده از این فرصت، سرمایه‌گذاری و فاینانس کردن طرح‌ها را جدی بگیرند تا از قافله اجرای طرح در ایران عقب نمانند. وی با بیان اینکه در بازاریابی در صادرات ضعیف عمل کرده‌ایم، گفت: تاکنون تکیه ما به صادرات نفت بوده است اما در هدف‌گذاری‌های جدید اقتصادی باید صادرات غیرنفتی را توسعه دهیم و در این باره می‌توانیم از تجربیات شرکت‌های ایتالیایی استفاده کنیم.

 

بهکیش گفت: ایران علاوه بر بازار داخلی ظرفیت‌های خوبی در بازار اطراف خود دارد که با توجه به زبان، فرهنگ و جغرافیای منطقه دسترسی ایتالیایی‌ها به بازار دست نخورده شمال ایران به‌ویژه کشورهای سی‌ای‌اس میسر نیست از این رو شرکت‌های ایتالیایی می‌توانند در همکاری با طرف‌های ایرانی به این بازارها دسترسی داشته باشند. احمد پورفلاح، رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا در این همایش به «دنیای اقتصاد» گفت: هرچند تاکید ما بر حضور هیات‌های کوچک و تخصصی ایتالیایی در ایران بود اما حضور این هیات بزرگ می‌تواند به‌گونه‌ای، قدرت نمایی و اشتیاق شرکت‌های ایتالیایی برای حضور در ایران تلقی شود. وی افزود: هر چند تمام کشورهای اروپایی در حال حاضر به منظور فروش محصولات به ایران می‌آیند اما در این میان سیاست ما، سرمایه‌گذاری مشترک است که خوشبختانه تمامی مسوولان نیز براین امر تاکید دارند. ما هشت سال از سرمایه‌گذاری درست دور بوده ایم و در حال حاضر بستر برای این موضوع فراهم است.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها