عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

برنامه جدید برای تعامل تجاری

تاریخ: 1394/09/09

بزرگ‌ترین هیات ایتالیایی یا به تعبیری بزرگ‌ترین هیات خارجی بعد از اعلام توافق ایران با 6 قدرت جهانی روز گذشته به تهران آمد تا گام جدید در روابط اقتصادی دو کشور برداشته شود. همایش بزرگ تجاری ایران و ایتالیا با حضور بیش از 360 نفر از 181 شرکت ایتالیایی و جمعی از فعالان اقتصادی ایران در حالی برگزار شد که امضای 4 تفاهم‌نامه همکاری در بخش‌های نساجی، فرهنگی، چرم‌سازی و سنگ‌های تزئینی را به دنبال داشت.

 

در این همایش که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، معاون وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا و جمعی از مسوولان بخش خصوصی و دولتی دو کشور برگزار شد، بیش از 10 مدیر بانکی و شرکت‌های اعتباری ایتالیایی که حدود 55 درصد از نظام بانکی ایتالیا را تشکیل می‌دهند نیز شرکت داشته و قرار است امروز در دیدار با رئیس کل بانک مرکزی، درخصوص همکاری‌های مشترک دو کشور در زمینه بانکی مذاکره کنند. خودروسازی از دیگر بخش‌هایی بود که در همایش مذکور نه‌تنها مورد توجه قرار گرفت، بلکه طرف ایتالیایی ادعا کرد که قصد دارد جایگاه ایران را به هشتمین خودروساز دنیا تا سال 2018 ارتقا دهد. هرچند معاون وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا درخصوص برنامه این کشور برای تحقق این هدف توضیحی نداد، اما اعلام کرد که اقدامات لازم را برای هماهنگ ساختن شرکت‌های قطعه‌سازی و خودروسازی ایتالیایی با ایران انجام خواهد داد. البته وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران نیز از مذاکرات خودروسازان ایرانی با فیات خبر داد. در حالی که در هیات حاضر هیچ‌یک از مدیران ارشد این شرکت ایتالیایی حضور ندارند. از سویی شرکت‌هایی در زمینه‌های انرژی، مکانیک، دستگاه‌های پزشکی، خودروسازی و مواد اولیه ساختمان‌سازی نیز در این همایش حضور داشته و به رایزنی با طرف ایرانی پرداختند. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این همایش گفت: اولویت همکاری‌های ما با کشور ایتالیا بر مبنای همکاری‌های دراز مدت، استراتژیک و سرمایه‌‌گذاری مشترک با هدف تامین نیاز داخل و صادرات با تکیه بر فناوری‌های نوین، رقابت‌پذیر و تولید رقابتی است.

 

محمدرضا نعمت‌زاده افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر به‌خاطر تحریم‌های ظالمانه، حجم مبادلات تجاری دو کشور به حداقل رسید ولی در همین شرایط 5/ 1میلیارد دلار حجم مبادلات دو کشور، نشان از علاقه‌مندی شرکت‌های دو طرف دارد و حضور صاحبان صنایع و کارآفرینان ایتالیایی در ایران نشانه عزم جدی طرفین برای همکاری است. نعمت‌زاده افزود: ایران معتقد است که می‌تواند با تمام کشورهای جهان از جمله ایتالیا همکاری‌های اقتصادی و روابط محکم تجاری داشته باشد، چراکه این روابط اقتصادی و اجتماعی بین دو کشور به سال‌های بسیار دیرینه مربوط می‌شود. وی یادآور شد: به‌رغم تحریم‌ها، دانشمندان و صنعتگران ما تلاش کردند که با ارتقای توان فنی، علمی و صنعتی، فاصله خود را با دانش و تکنولوژی جهان کاهش دهند. بنابراین توانایی صنعتی کشور نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و سیاست‌ همکاری‌های ما نیز تغییر داشته ‌است. نعمت‌زاده ادامه داد: اگرچه در ایران دارای واحدهای صنعتی بزرگ هستیم،‌ اما 90 درصد صنایع ما را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند، بنابراین باید از توانایی تشکل‌های صنعتی مثل انجمن‌ها و اتحادیه‌های صنعتی برای همکاری‌های بیشتر استفاده شود. نعمت‌زاده اظهار امیدواری کرد: ضمن مذاکره دوجانبه کشورها، انجمن‌ها در تحکیم روابط مستمر با یکدیگر گفت‌وگو کنند.وی افزود: انتظار من به‌عنوان رئیس ایرانی کمیسیون اقتصادی ایران و ایتالیا این است که طرفین از فرصت پیش‌آمده برای حصول همکاری‌های مشترک و سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: حضور مدیران 10 بانک ایتالیا همراه با شرکت بیمه «ساچه» در ایران نشانگر اصرار بر تداوم همکاری است و بانک‌های ما هم آماده همکاری هستند چراکه بدون حضور بانک‌ها، توسعه تجارت پایدار نیست. وی یادآور شد: ایران با ظرفیت‌های بالا بالاخص جوانان تحصیلکرده، انرژی فراوان و قیمت رقابتی، فرآورده‌های نفتی، محصولات پتروشیمی، زیرساخت‌های لازم، وجود 750 ناحیه و شهرک صنعتی و چند منطقه آزاد ویژه و نیز بازار بزرگ 400 میلیون نفری منطقه، شریک خوبی برای اروپاییان از جمله ایتالیا است. به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، از طرفی ایتالیا می‌تواند ایران را با عنوان مرکز همکاری‌های صنعتی، معدنی و تجاری برای صدور کالا به کشورهای منطقه انتخاب کند. نعمت‌زاده تاکید کرد: قانون ما هرگونه سرمایه‌گذاری خارجی را تضمین کرده و معتقد به تساوی حقوق برای سرمایه‌گذاران است. وی از سفرای دو کشور تقاضا کرد تا تسهیلات لازم را برای مسافرت صنعتگران و تجار دو کشور و صدور روادید به منظور تحرک بیشتر بازرگانان و صنعتگران به‌وجود آورند.

 

 

اولویت‌های هیات ایتالیایی

معاون وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا نیز در جمع فعالان اقتصادی دو کشور، گفت: ارتباطات متقابل اقتصادی بین ایران و ایتالیا توانست ارتباط مناسب را ایجاد کند و در زمان معاصر، ایتالیا همیشه اولین شریک اقتصادی ایران بوده است. کارلو کالندا، با یادآوری حجم مبادلات دو کشور افزود: ایران و ایتالیا در سال 2011،حدود 7 میلیارد یورو در زمینه‌های صنعتی، نیرو و زیرساخت‌ها با هم مبادلات تجاری داشته‌اند. وی ادامه داد: در سال‌های اخیر ارتباطات بازرگانی و اقتصادی به‌خاطر تحریم‌ها کمتر شد، اما این موضوع باعث نشد که ارتباطات هزاران ساله دو کشور مختل شود. کالندا اظهار کرد: این نشست بزرگ‌ترین نشست تجاری ـ صنعتی با حدود 360 شرکت‌کننده از 181 شرکت ایتالیایی خصوصا شرکت‌های ممتاز و متوسط در زمینه‌های انرژی، مکانیک، دستگاه‌های پزشکی، خودروسازی و مواد اولیه ساختمان‌سازی است. معاون وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا ادامه داد: ماموریت‌های ما در بخش اصلی و محوری، صادرات 60 درصدی ماشین‌آلات، مکانیک و اتوماسیون به‌عنوان اولویت‌های ما به ایران است و همین‌طور تبدیل ایران به 8 سازنده بزرگ جهانی خودرو در سال 2018 نیز از دیگر اولویت‌ها است. به گفته وی، در سال‌های اخیر با وجود مشکلات تحریم، ایتالیا همچنان نهمین شریک جهانی و دومین شریک اروپایی برای ایران است. وی خاطرنشان کرد: ایتالیا میزبان نشست بعدی کمیسیون ایتالیا-ایران در شهر رم خواهد بود.

 

 

اجرای سیاست بازار در مقابل بازار

معاون صنعت، معدن و تجارت نیز از انجام گفت‌وگوهای سازنده اقتصادی تهران و رم در سفر دو روزه هیات تجاری ایتالیا به ایران خبر داد و گفت: دو کشور تلاش دارند حجم تجارت دوجانبه که سال گذشته به 5/ 1 میلیارد دلار کاهش یافته است را بار دیگر افزایش دهند. ولی‌الله افخمی‌راد گفت: در این هیات ایتالیایی که به تهران آمده‌اند، 22 تشکل توسعه‌ای و تخصصی نیز حضور دارند. وی با بیان اینکه هیات اقتصادی ایتالیایی، از بزرگ‌ترین گروه‌های تجاری اروپایی سفر کرده به ایران است، ادامه داد: قرار است در مذاکرات بین ایران و ایتالیا در بخش‌های مختلف صنعتی و بازرگانی، متناسب با رشته‌ها و فعالیت گروه‌های ایتالیایی سفر کرده به تهران، مناسبات دوجانبه گسترش یابد. این مقام مسوول با بیان اینکه ایتالیا جزو 10 کشور مقصد صادرات کالای ایرانی در دنیا و نخستین کشور اروپایی مقصد صادرات است، گفت: ایران و ایتالیا حجم تجارت خود را بار دیگر افزایش می‌دهند.

 

افخمی‌راد، حجم تجارت ایران با ایتالیا را 5/ 1 میلیارد دلار در سال گذشته اعلام کرد و گفت: البته این میزان در برخی مقاطع 6 تا 7 میلیارد دلار بوده که به دلیل شرایط تحریم کاهش یافته است. با توجه به تحریم‌ها، تلاش شده است از توانمندی‌های داخلی استفاده شود، بنابراین در رشته‌هایی از صنعت دستاوردهای خوبی به دست آمده است. به گفته وی، بیشتر از 30 درصد حجم مبادلات تجاری ایران با ایتالیا به نفت خام اختصاص دارد. افخمی‌راد اظهار امیدواری کرد که با رفع تحریم‌ها، زمینه توسعه روابط اقتصادی ایران با سرمایه‌گذاران و تجار خارجی فراهم شود و حجم تجارت ایران با ایتالیا با تکیه بر توانمندی‌های داخلی در بخش غیرنفتی نیز افزایش یابد. این مقام مسوول با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت موظف است تسهیل تجاری ایجاد و موانع سرمایه‌گذاری را شناسایی و رفع کند، گفت: ایران کشوری است که در بخش‌های مختلف سیاسی، امنیتی و... دارای ثبات است و با توجه به موقعیت جغرافیایی، زمینه مطلوبی برای همکاری و سرمایه‌گذاری دارد. افخمی‌راد خاطرنشان کرد: اگر در گذشته تجار به قصد حضور در بازار ایران رفت و آمد می‌کردند، اکنون سیاست سازمان توسعه تجارت، بازار در مقابل بازار است. وی در پایان ابراز امیدواری کرد که فعالان اقتصادی در زنجیره تولید قرار گیرند و ایران بستر مناسبی برای تولید کالاهای مختلف و صادرات به اقصی نقاط جهان باشد.

 

 

تولید 2 میلیون خودرو با مشارکت ایتالیا!

لیچیا ماتیولی، رئیس کمیته فنی جهانی‌سازی سرمایه‌گذاران خارجی کنفدراسیون عمومی صنعت ایتالیا، در این همایش، از استراتژی این کشور برای تولید ۲ میلیون دستگاه خودرو ایرانی- ایتالیایی خبر داد. وی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور ایران به ایتالیا گفت: اهمیت ایران در سیستم صنعتی ایتالیا به نحوی است که سفر رئیس‌جمهور ایران به این کشور در دستور کار قرار گرفت که البته به‌خاطر حوادث اخیر تروریستی در فرانسه این سفر لغو شد. البته امیدواریم به‌زودی این اتفاق رخ دهد. وی افزود: ایتالیا تصمیم دارد ماموریت تجاری و صنعتی مهمی را در ایران داشته باشد و امکان گسترش تجارت میان دو کشور را بیش از هر زمان دیگری فراهم آورد. وی ادامه داد: آینده روابط تجاری میان ایران و ایتالیا بسیار روشن است و در حوزه نفت و گاز، خودرو و مکانیک، مواد ساختمانی، انرژی‌های تجدیدپذیر و تجهیزات پزشکی آمادگی همکاری وجود دارد.

 

ماتیولی خاطرنشان کرد: از ماه مارس سال ۲۰۱۴ تا مارس سال ۲۰۱۵ رویه‌ای برای تولید مشترک خودرو، اتوبوس و کامیون میان دو کشور رخ داده و استراتژی ما برای آینده، تولید ۲ میلیون دستگاه خودرو میان ایران و ایتالیا است. وی تصریح کرد: تلاش ما این است که در حوزه شرکت‌های کوچک و همزمان با کاهش تحریم‌ها در حوزه بانکی و توسعه فعالیت‌های صنعتی بیش از گذشته فعال شویم. وی، روابط بانکی را عنصری استراتژیک برای از سرگیری روابط میان دو کشور دانست و توضیح داد: علاوه بر افزایش میزان تبادلات تجاری در حوزه کلان، قصد داریم در حوزه شرکت‌های کوچک و متوسط نیز همکاری‌های خود را گسترش دهیم. ماتیولی اضافه کرد: در حوزه نفتی ایتالیا می‌تواند برای مدرن‌سازی صنعت نفت ایران گام‌های جدی بر دارد، ضمن اینکه شرکت‌هایی همچون دانیلی به تازگی در یزد سرمایه‌گذاری کرده است. وی گفت: امیدواریم ظرف ۵ سال بتوانیم شرایط بسیار مناسبی را پیش روی ایران و ایتالیا فراهم کنیم.

 

 

دیدار مدیران بانکی ایتالیا با بانک مرکزی

کوئیندو وروزا، رئیس بخش بین‌الملل اتحادیه بانک‌های ایتالیا از برگزاری جلسه مشترک مدیران ۱۰ بانک ایتالیایی و ۲۴ بانک ایرانی در دفتر رئیس کل بانک مرکزی خبر داد. وی روابط بانکی را از جمله مهم‌ترین پیش‌شرط‌های افزایش تجارت دو کشور ایران و ایتالیا دانست و گفت: در بخش بانکی ایران و ایتالیا می‌توانند همکاری‌های مناسبی با هم داشته باشند؛ چراکه ایتالیا بازار ایران را فرصت مناسب برای خود می‌داند و بر همین اساس در نظر دارد روابط بانکی خود را نیز گسترش دهد. رئیس بخش بین‌الملل اتحادیه بانک‌های ایتالیا افزود: جلسه بسیار مهم بانکی میان مدیران حدود ۱۰ بانک ایتالیایی با رئیس کل بانک مرکزی ایران برگزار خواهد شد تا بتوانیم گشایش‌های جدیدی در روابط بانکی میان دو کشور ایجاد کنیم.

 

وروزا ادامه داد: ظرف ۲ سال آتی تلاش داریم حجم مبادلات تجاری ایران و ایتالیا را به سهم مناسب و قابل قبولی برسانیم و طی ۵ سال آتی نسبت به توسعه آن گام برداریم. وی خاطرنشان کرد: نقش بانک‌ها به‌عنوان یکی از حامیان کارآفرینان و فعالان صنایع حائز اهمیت است و بر این اساس، یک هیات قدرتمند از بانک‌های ایتالیایی هم‌اکنون در ایران حضور دارند که وجود آنها نشانگر علاقه و همت برای توسعه روابط با ایران است. به گفته وی، چنانچه نظام بانکی دو طرفه پیش روی روابط تجاری ایران و ایتالیا وجود نداشته باشد، نمی‌توان به دسترسی به اهداف امیدوار بود. وروزا به جلسه هفته قبل هیاتی از بانک مرکزی ایران در رم اشاره و اضافه کرد: در این جلسه تصمیم گرفته شد تا ارتباطات بانکی مجددا فعال شود. رئیس بخش بین‌الملل اتحادیه بانک‌های ایتالیا به مشکلات پیش روی اقتصاد کشورها در دنیا اشاره و اظهار کرد: ایتالیا هفتمین کشور صنعتی دنیا است که طی ۳سال اخیر متاسفانه در بخش صنعت رشد منفی داشته است، اما اکنون تلاش می‌کند تا بتواند به جایگاه قبلی خود بازگشته و شرایط بهتری را تجربه کند.

 

 

پاسخ مقامات ایران و ایتالیا به سوالات

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه همایش تجاری ایران و ایتالیا گفت: مذاکره با خودروسازان اروپایی در مرحله نهایی است. همچنین مذاکراتی با فیات نیز انجام شده است که هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد. این اظهارات نعمت‌زاده در حالی بود که در هیات بلندپایه ایتالیایی حاضر در تهران، نام هیچ‌یک از مدیران ارشد فیات دیده نمی‌شد و تنها شرکت‌های قطعه‌سازی و لوازم یدکی برای مذاکره به ایران آمده بودند. همچنین نعمت‌زاده افزود: ایران برنامه دارد ظرف ۱۰ سال آینده به تولید سه میلیون دستگاه خودرو برسد و پیش‌بینی می‌شود یک سوم این تولیدات در آن زمان صادر شود. بنابراین به دنبال شرکای معتبری در حوزه خودروسازی هستیم که بتوانیم سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشیم، ضمن اینکه چند مورد مذاکره نیز برای عقد قرارداد با اروپایی‌ها در حال نهایی شدن است. وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در رابطه با ساخت قطعات خودرو، شرکت‌های متعددی در حوزه قطعه‌سازی علاقه‌مند به مشارکت با قطعه‌سازان ایتالیا هستند که امیدواریم سرمایه‌گذاری‌های مشترک نیز شکل گیرد.

 

نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: در مورد فیات حدود ۱۰ سال قبل مذاکراتی میان ایران و ایتالیا صورت گرفت که به دلیل شریک آمریکایی این خودروساز، تولید خودرو محقق نشد اما طی چند ماه اخیر مذاکراتی با این خودروساز ایتالیایی داشته‌ایم که در مراحل ابتدایی است. از سرمایه‌گذاری فیات برای تولید خودروهای سبک، تجاری و موتورهای دوگانه‌سوز کاملا استقبال می‌کنیم و البته در مجموع سیاست کلی ما در حوزه صنعت بر همکاری‌های مشترک استوار است. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از انعقاد قراردادی در سفر هفته گذشته پوتین به ایران با وزارت راه و شهرسازی برای برقی کردن خط آهن گرمسار-اینچه برون خبر داد و گفت: روسیه قرار است این خط آهن را فاینانس کند. به گفته نعمت‌زاده، اولویت وزارت راه و شهرسازی، همکاری و تمرکز در حوزه راه‌آهن است و یک ماه قبل این وزارتخانه دعوتی از سرمایه‌گذاران خارجی صورت داده که بر این اساس، بسته کلی وزارت راه و شهرسازی، سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد یورویی خارجی‌ها با اولویت جاده و ریل است. وی اظهار کرد: در رابطه با خطوط ریلی، قراردادی با روسیه منعقد شده است، البته در زمینه احداث فرودگاه نیز چند شرکت فرانسوی اعلام آمادگی کرده‌اند، اما جای کار برای ایتالیایی‌ها هم وجود دارد.

 

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، ساخت بنادر در خلیج‌فارس و دریای عمان نیز مورد حمایت دولت قرار دارد، چرا که دو شهرک صنعتی در آن منطقه در حال طراحی است که برای واردات و صادرات نیاز به بندر دارد و بنابراین سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند وارد حوزه مشارکت شوند. نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: روز گذشته در مراسم رونمایی از قراردادهای نفتی، ۲۰ شرکت ایتالیایی نیز حضور داشتند که امیدواریم حوزه نفت و گاز ایران برای سرمایه‌گذاری آنها جذاب باشد. از سویی معاون وزیر توسعه اقتصاد ایتالیا در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر برنامه فیات برای حضور در بازار ایران گفت: در حال حاضر نمی‌دانم این شرکت چه برنامه‌ای برای بازار بین‌الملل خود دارد. همچنین وی در پاسخ به پرسش دیگر درخصوص برنامه ایتالیا برای تبدیل ایران به هشتمین کشور خودروساز دنیا، اظهار کرد: ما در این خصوص به هماهنگی بین واحدهای صنعتی دو کشور خواهیم پرداخت.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها