عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

امضای تفاهم‌نامه سازمان غذا و دارو و مناطق آزاد

تاریخ: 1394/09/05

به‌منظور تحکیم، ثبات و ایمنی غذایی و دارویی در مناطق آزاد، تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مناطق آزاد تجاری- صنعتی امضا شد. بر اساس این تفاهم‌نامه، یک نفر از مدیران منطقه آزاد به عنوان نماینده غذا و دارو از طرف مدیرعامل منطقه به سازمان غذا و دارو معرفی می‌شود و ایجاد فضای فیزیکی لازم و تامین منابع، امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و تجهیزات آزمایشگاهی تخصصی مورد نیاز برحسب امور تفویض‌شده با توجه به ضوابط سازمان غذا و دارو توسط هر منطقه لازم‌الاجرا است.

 

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد اعلام کرد: با امضای تفاهم‌نامه جدید این شورا با وزارت بهداشت، از این پس نباید مواد غذایی، بهداشتی، دارویی و دیگر کالاهایی که مرتبط با سلامت جامعه است به صورت غیرقانونی وارد مناطق آزاد شوند. تفاهم‌نامه مناطق آزاد تجاری صنعتی با سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه اجرای بهینه اقتصاد مقاومتی و رفع هزینه‌های غیرضروری دستگاه‌های اجرایی و در راستای وحدت رویه و همکاری بیشتر با ارتقای نظارت بر کالاهای سلامت‌محور و استفاده حداکثری از توان و امکانات کشور و برای ایجاد تشکیلات در جهت افزایش سرمایه‌گذاری و گردش سرمایه در این مناطق به امضا رسید. اکبر ترکان، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد در این مراسم گفت: در راستای امضای این تفاهم‌نامه، مجری ضوابط و استانداردهای وزارت بهداشت هستیم و به‌دنبال آنیم که نظام مدیریتی متفاوتی را اجرا کنیم تا بتوانیم به نتایج خوبی در این مناطق دست یابیم.

 

وی افزود: البته کانال‌های دیگری نیز برای واردات کالاهای غیراستاندارد وجود دارد که شامل بازارچه‌های مرزی، تعاونی‌های مرزنشینان یا کوله‌بران هستند که اقدام به واردات این‌گونه کالاها می‌کنند که البته از این پس باید این نوع فعالیت نیز تحت نظارت‌های قانونی انجام شود. ترکان در پاسخ به سوال مبنی‌بر اینکه فعالیت‌های بازارچه‌های مرزی یا کوله‌بران مربوط به دستگاه‌های مختلفی است و فقط یک سازمان نمی‌تواند در فعالیت آنها نظارت داشته باشد، گفت: بخشی از فعالیت این قشر مربوط به وزارت صنعت و بخش‌هایی نیز مربوط به سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک یا دستگاه‌های دیگر است که ما باید از سازمان‌های مرتبط تقاضا کنیم مواد و کالاهایی که مرتبط با سلامت جامعه است از طریق این قشر به صورت غیرقانونی و بدون نظارت وارد نشود و ما از دستگاه‌های مربوطه درخواست داریم که در صورت فعالیت این قشر در حوزه کالاهای مرتبط با سلامت جامعه از فعالیت آنها در این بخش‌ها ممانعت کنند.

 

وی در این حال تاکید کرد: البته ما نمی‌خواهیم از فعالیت کوله‌بران، بازارچه‌های مرزی یا تعاونی‌های مرزنشین ممانعت ‌کنیم؛ بلکه در نظر داریم با توجه به اینکه بعد از امضای این توافق‌نامه نظارت در رابطه با این کالاها را متعهد شدیم نگذاریم که واردات غیراستاندارد در این بخش و توسط این دسته از فعالان صورت گیرد. ترکان در عین حال بیان کرد: مناطق مرزنشین و بازارچه‌های مرزی در همه جغرافیای ایران قرار دارند و تعدادشان ده‌ها برابر مناطق آزاد است، نظارت ما فقط می‌تواند در هفت قطعه از جغرافیای ایران که در مناطق آزاد قرار دارد و روند فعالیت مرزنشینان و بازارچه‌های مرزی است، باشد. رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو نیز در این مراسم گفت: به دستگاه‌های اجرایی وظایفی داده شده که باید آنها را انجام دهند، اما گاهی قوانینی وجود دارد که اجازه موازی کاری می‌دهد. قانونی که داریم این است که ورود کالاهای سلامت به بازار منوط به مجوز قبلی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است.

 

وی با بیان اینکه برخی از کالاها که در سرزمین اصلی نیاز به ثبت منبع دارند، می‌توانند در مناطق آزاد راحت‌تر در اختیار قرار گیرند، گفت: چراکه مناطق آزاد بر اساس توانمندی‌ها و مجوزهای بین‌المللی و با تسهیلات بیشتر می‌توانند عمل کنند؛ بنابراین فکر می‌کنم این تفاهم‌نامه می‌تواند فرصتی برای به حداقل رساندن دخالت ما در این حوزه باشد و کار توسط مناطق آزاد انجام شود و در جهت توسعه امکاناتی که در سرزمین اصلی نیست، قرار گیرد. وی تاکید کرد: البته ورود این کالاها از مناطق آزاد به سرزمین اصلی ضوابط خاص خود را دارد و نیاز به ثبت منبع کالا است. اگر در مناطق آزاد این کار انجام شده باشد کالا می‌تواند به سرزمین اصلی وارد شود و در غیر این صورت نیاز به ثبت منبع است. وی ادامه داد: یک دغدغه بسیار جدی ما این است که از نظر ما برخی از منافذی که برای حل یک معضل منطقه‌ای در کشور ایجاد کردیم، مانند بازارچه‌های مرزی دغدغه‌های زیادی برای ما ایجاد کرده‌اند. اعتقاد داریم که کالاهای این بازارها باید مشخص و تعیین شده باشد، اما گاهی کالاهایی را می‌بینیم که صد در صد تقلبی هستند.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها