عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

نسخه دانمارکی سرمایه‌گذاری در ایران

تاریخ: 1394/09/05

پس از توافق ایران با قدرت‌های جهانی، شرکت‌های خارجی بسیاری علاقه‌مندی خود را برای سرمایه‌گذاری در ایران، ابراز کردند. اولین شرکتی که در حوزه دارویی اشتیاق خود را برای ورود به بازار ایران اعلام کرد، شرکت دارویی نوو نوردیسک بود که در زمینه تولید داروهای دیابتی فعال است. این شرکت به‌زودی عملیات اجرایی احداث یک کارخانه دارویی با تکنولوژی مدرن را در ایران آغاز می‌کند.



مدیر عامل این شرکت، «لارس ربین سورنسن» که برترین مدیرعامل امسال لیست HBR (بررسی کسب‌و‌کار هاروارد) شناخته شده است به تهران سفر کرده تا زمینه‌های همکاری با ایران را گسترش دهد. وی به آینده همکاری دو کشور ایران و دانمارک در زمینه محصولات دارویی بسیار خوش‌بین است و رمز موفقیت گسترش این همکاری‌ها را ایجاد سیاست‌های لازم درخصوص گسترش ارتباط این دو کشور در دوران پساتحریم می‌داند. وی تاکید می‌کند که این امر تنها با شفاف‌سازی قوانین میسر است و از سویی وضعیت اقتصادی ایران باید قابل پیش‌بینی باشد.

در ماه‌های گذشته،‌ مقامات شرکت داروسازی نوو نوردیسک اعلام کرده بودند که قصد دارند تا با سرمایه‌گذاری 78 میلیون دلاری یک کارخانه تولید دارو در ایران احداث کنند و نخستین شرکت بزرگ اروپایی خواهد بود که بعد از توافق هسته‌ای وارد بازار کشور می‌شود. نوو نوردیسک بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده انسولین و داروهای دیابت در جهان است و در سال 2005 این شرکت، یکی از نمایندگی‌های خود را در ایران مستقر کرده و برای 130 نفر اشتغال در ایران ایجاد کرده است. اوله موئلسکوف بچ، رئیس مرکز خاورمیانه شرکت نوو نوردیسک نیز در رابطه با تاسیس این نمایندگی در ایران گفت: ما مدت‌ها است روی این پروژه کار می‌کنیم، حتی قبل از اینکه توافق هسته‌ای به سرانجام برسد. ما اطمینان داریم که جامعه ایران و اقتصاد این کشور به شکل مثبتی در حال توسعه است. توافق هسته‌ای عامل تعیین‌کننده و نهایی نبود اما سبب شد تا تصمیم‌گیری ما برای سرمایه‌گذاری در ایران بسیار ساده‌تر شود. وی همچنین افزود: این موضوع برای بیماران ایرانی خبر خوبی است؛ همچنین برای جامعه ایران چرا که ما باعث اشتغال‌زایی می‌شویم و فناوری مدرن را به ایران می‌آوریم. البته این امر به سود ما نیز هست، زیرا ایران بازار بزرگی دارد.

 

نوو نوردیسک واقع در کپنهاگ در دهه 1920 میلادی تاسیس شد تا انسولین را که در آن زمان تازه کشف شده بود تولید کند. از آن زمان، تقاضا برای درمان دیابت به شدت افزایش یافته است. امروزه نزدیک به 400 میلیون نفر از این بیماری رنج می‌برند و شرکت نوو نوردیسک اکنون نصف بازار مربوط به محصولات انسولین را در اختیار دارد. همچنین این شرکت شاخه‌هایی برای تولید داروهای هورمون رشد و درمان هموفیلی ایجاد کرده است. لارس ربین سورنسن، مدیر عامل این شرکت که برترین مدیرعامل امسال لیست HBR شناخته شده است، 33 سال سابقه همکاری با این شرکت را دارد. وی درخصوص مسوولیت خود می‌گوید: مسوولیت اجتماعی شرکتی چیزی نیست جز به حداکثر رساندن ارزش شرکت در طول یک دوره طولانی. مسائل اجتماعی و زیست‌محیطی در بلندمدت به مسائل مالی تبدیل می‌شوند. موضع سورنسن نیز نشان‌دهنده تعهد عمیق نوو نوردیسک به مسائل اجتماعی و زیست محیطی است. وی در این خصوص معتقد است که اگر ما آلوده کردن محیط زیست را ادامه بدهیم، قوانین سخت‌تری علیه ما وضع می‌شوند و مصرف انرژی نیز هزینه‌ بیشتری برای ما خواهد داشت. همین موضوع در مورد جوانب اجتماعی نیز صدق می‌کند. اگر با کارمندان‌مان به خوبی رفتار نکنیم، اگر در جوامع محلی خودمان شهروند خوبی نباشیم و اگر محصولات ارزان‌تر برای کشورهای فقیرتر عرضه نکنیم، دولت‌ها قوانینی را علیه ما اعمال می‌کنند که برای ما بسیار گران تمام خواهد شد.

 

در این راستا «دنیای اقتصاد» نیز در مصاحبه‌ای اختصاصی با سورنسن به تبیین نگاه وی به سرمایه‌گذاری در ایران پرداخته است. به گفته سورنسن، با توجه به فصل جدید روابط اقتصادی ایران و اروپا، ایران و دانمارک در حوزه دارویی می‌توانند همکاری‌های بسیاری داشته باشند و این موضوع به نفع هر دو کشور است. مطمئن هستم که شرکت‌های دارویی دانمارکی می‌توانند با شرکت‌های ایرانی روابط تجاری خوبی داشته باشند. من هدایت بسیاری از شرکت‌های دارویی از جمله شرکت‌های دارویی بیماری‌های عصبی، شرکت داروهای پوستی و از همه مهم‌تر شرکت داروهای دیابتی مانند نوو نوردیسک را بر عهده دارم که شرکت ما تمامی داروها را به سراسر قاره‌ها صادر می‌کند. وی ادامه داد: من به این موضوع خوش‌بین هستم که شرکت نوو نوردیسک می‌تواند در تمامی زمینه‌ها با ایران روابط خود را گسترش دهد و مردم ایران بتوانند راحت‌تر به داروهای ما دسترسی داشته باشند.

 

سورنسن گفت: من بر این باور هستم که شرکت‌های دانمارکی عمیقا به دنبال سرمایه‌گذاری در آموزش و تولید در زمینه دارویی در ایران هستند. نکته دیگر که باید به آن اشاره کنم بازاریابی ایران برای محصولات دارویی خود است، ایران می‌تواند با ایجاد سیاست‌های مناسب و البته لغو تحریم‌ها برای محصولات دارویی خود بازارهای مناسب را هدف قرار دهد. با لغو تحریم‌ها شرکت‌های ایرانی می‌توانند با شرکت‌های غربی راحت‌تر ارتباط برقرار کنند و هزینه مبادلات خود را کاهش دهند؛ بنابراین ایران می‌تواند تجهیزات و ابزارآلات تولیدی خود را از غرب راحت‌تر وارد کند. در حال حاضر در ارتباط با پروژه تولیدی که در ایران آغاز کردیم، مجبور هستیم که یکسری ماشین‌آلات خاص و تجهیزات از کشورهای غربی وارد کنیم؛ اما تا زمانی که تحریم‌ها وجود دارد باید راهی دیگر برای تولید آنها بیندیشیم که این باعث خواهد شد تولید محصولات هزینه و زمان بیشتری ببرد؛ بنابراین سیاست کلی گشایش درهای تجاری ایران به روی غرب بهترین استراتژی است که ایران می‌تواند در نظر داشته باشد.

 

وی در ارتباط با وضعیت ایران در منطقه گفت: تا آنجا که من مطلع هستم ایران در بازار منطقه وضعیت خوبی به لحاظ صادرات دارو دارد و به دلیل جمعیت بسیار و هزینه بسیار بالایی که سیستم سلامت ایران دارد، بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی را برای ورود به این بازار جلب می‌کند. از این رو، اگر آنان در سرمایه‌گذاری خود در ایران موفق باشند، این کشور همچنین این شانس را خواهد داشت که به سایر کشورهای مجاور ایران نیز صادرات بیشتری داشته باشد. مهم‌ترین کاری که ایران باید انجام دهد این است که از سرمایه‌گذاران به بهترین نحو استقبال کند و به آنها راه را نشان دهند.

 

وی در این راستا تاکید کرد: اما عمدتا در ایران با مسائل سیاسی روبه‌رو هستیم و آنچه از ایران خواستاریم این است که بیشتر به جوامع غربی بپیوندد و سیاست‌هایی را تدوین کند که سرمایه‌گذاران بتوانند با خیال آسوده به کار خود در ایران بپردازند. این امر تنها با شفاف‌سازی قوانین میسر است و از سویی وضعیت اقتصادی ایران باید قابل پیش‌بینی باشد تا سرمایه‌گذاران تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران داشته باشند. اگر شرکت‌هایی مانند شرکت نوونوردیسک در ایران موفق شود باعث خواهد شد تا سرمشقی باشد برای ورود باقی شرکت‌ها به ایران و من فکر می‌کنم ما اینجا هستیم تا این تجربه را در ایران به دست آوریم؛ چراکه شخصا چندین شرکت دانمارکی می‌شناسم که به دنبال راه یافتن به بازارهای ایران هستند و بر این باور هستم که شرکت‌های خارجی دیگر نیز به دنبال آنها خواهند آمد.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها