عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

ایجاد پایگاه جدید نفتی ایران درآسیا

تاریخ: 1394/09/01

نزدیک شدن به زمان لغو تحریم‌ها، موجب تلاش کشورهای مختلف برای حضور در بازار ایران شده است؛ به گونه‌ای که برخی از کشورها که با اعمال تحریم‌ها در همان روزهای اول، ایران را در لیست تحریم‌شدگان قرار دادند، حال جزو پیشگامان توسعه روابط اقتصادی با کشور هستند.

چندی پیش نمایندگان کشورهایی همچون انگلیس و هلند با حضور در اتاق بازرگانی ایران، خواهان توسعه روابط تجاری شدند. هرچند در این دیدارها، رئیس اتاق بازرگانی ایران، از رفتار این کشورها در زمان تحریم، گله‌مند شد و نسبت به موضع‌گیری آنها در زمان تحریم انتقاد کرد. حال تایلند نیز که از پیش قراولان در تحریم ایران بود، هم اکنون با 60 تاجر در ایران حضور دارد و عزم خود را برای حضور در بازار کشور جزم کرده است. البته به گفته مسوولان تایلندی حاضر در ایران، به زودی هیاتی بلندمرتبه از این کشور به ایران خواهد آمد و به مذاکرات تجاری خواهند پرداخت. هیات 60 نفره تایلندی که به سرپرستی معاون وزیر بازرگانی تایلند به ایران آمده است، قصد دارد در زمینه‌های ساخت هتل در ایران همکاری کند. از سویی به گفته برخی از فعالان اقتصادی، تایلند می‌تواند بازار خوبی برای نفت و فرآورده‌های نفتی ایران باشد. همچنین این کشور می‌تواند به پایگاه صادراتی نفت ایران در آسیای جنوب شرقی بدل شود.

 

 

سه سطح روابط ایران و تایلند

معاون وزیر بازرگانی تایلند که سرپرست هیات 60 نفره تایلندی برای رایزنی‌های اقتصادی با ایران بود، در یک نشست دوستانه با برخی از فعالان اقتصادی ایران به ترمیم روابط اقتصادی بین دو کشور اشاره کرد و گفت:‌ جهان نسبت به دهه‌های گذشته در حال تغییر است. ایران نیز از این امر مستثنی نبوده و ما نیز برای این کشور آرزوی پیشرفت روزافزون داریم. هر کشوری در یک دوره با بحران مواجه می‌شود. اما باید به این امر اذعان داشته باشیم که تنها با روابط دو و چندجانبه است که می‌توانیم پیشرفت کنیم. سوویت مائه‌سینسی افزود: سیاست‌های ما بر اساس موفقیت حضورمان در ایران تدوین خواهد شد. برای تحقق این هدف نیاز داریم همگام با سایر کشورهای مشتاق در این امر پیش رویم. نخست‌وزیر تایلند می‌گوید هر وقت با دولت و ملت دیگری همکاری می‌کنید، باید به اصول موفقیت پایبند باشید؛ این موضوع نیز بستگی به رابطه و اعتماد مشترک دو طرف دارد. بنابراین، این تنها راهی است که می‌توانیم رابطه را به‌صورت طولانی مدت حفظ کنیم.

 

وی با بیان اینکه برای اولین بار است که به ایران آمده‌ام، اظهار کرد: در این سفر حداقل 60 شرکت خصوصی از بخش خصوصی تایلند من را همراهی می‌کنند که دامنه وسیعی از صنعت را در بر می‌گیرد و صنایعی همچون ساختمان در این گروه حضور دارند. معاون وزیر بازرگانی تایلند درخصوص ترمیم روابط اقتصادی با ایران گفت:‌ مهم‌ترین مساله مربوط به تاریخچه روابط ایران و تایلند است. این موضوع می‌تواند نقطه شروعی برای ایجاد روابط جدید باشد. این روابط در سه سطح می‌تواند قابل تعریف باشد،‌ روابط دولت‌ها با یکدیگر، ‌روابط رو در روی تجار دو کشور و روابط ملت‌ها.

 

به گفته وی، یکی از نکاتی که باید مورد توجه قرار بگیرد، وظیفه دولت‌ها نسبت به همدیگر است. وی‌افزود: من اولین کسی هستم که برای این موضوع در ایران حضور دارم و می‌خواهم مشکلات بالقوه‌ای را که وجود دارد بررسی و حل کنم. وی افزود: قرار است کمیسیون‌های مشترکی را با ایران تشکیل دهیم. به دلیل اینکه هیاتی به همراه معاون نخست‌وزیر در آینده به ایران می‌آید. بنابراین باید در جهت ارتقای سطح این کمیسیون‌ها تلاش کنیم، وظیفه من هم در مرحله اول، ایجاد شرایط لازم برای تشکیل این کمیسیون‌ها است. وی ادامه داد: شرکت‌های زیادی هستند که دوست دارند برای همکاری در ایران حضور یابند. اما در این سفر تنها 60 شرکت را آورده‌ایم که به نظرم نقطه شروع خوبی برای روابط خواهد بود. در واقع قصد داریم روابط اقتصادی مان را در زمینه‌هایی که قبلا فعال بوده نیز احیا کنیم. سوویت مائه‌سینسی از روابط ملت‌ها و کشورها با یکدیگر به‌عنوان مهم‌ترین نکته یاد کرد و یادآور شد: اما مهم‌ترین سطح روابط، رابطه مردم با مردم و کشور با کشور است. از آنجا که ملت دو کشور روابط طولانی با یکدیگر دارند، صنعت گردشگری می‌تواند برای ارتقای روابط ملت‌ها، آغاز خوبی باشد.

 

 

زمینه‌های همکاری ایران و تایلند

محسن بهرامی ارض اقدس، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران، در این نشست ضمن اشاره به رابطه دیپلماسی بیش از نیم قرن ایران و تایلند اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید کشور ما بر اساس آمارهای بین‌المللی هجدهمین اقتصاد جهان و دارای موقعیتی منحصر به فرد است که با وجود اینکه در منطقه پرآشوب خاورمیانه قرار دارد، اما کانون ثبات و امنیت است. وی افزود: نزدیک به 80 میلیون نفر جمعیت کشور و 300 میلیون جمعیت منطقه، بازار بزرگی را برای ایران ایجاد کرده است.

 

وی با اشاره به شرایط جدید اقتصادی ایران گفت: در سال‌های آینده و با توجه به لغو تحریم‌ها و توافقات انجام شده، رشد متوسط 8درصدی اقتصادی را در دستور کار قرار داده‌ایم و برای این کار باید ظرفیت تولید نفت را به 6 میلیون بشکه در روز افزایش دهیم. همچنین تولید گاز نیز باید به یک میلیارد مترمکعب در روز افزایش یابد. افزایش تولید «ال‌ان‌جی»، توسعه صنایع پتروشیمی، توسعه صنایع خودرو، صنایع غذایی، به‌ویژه غذاهای حلال و دریایی، عموم صنایع کوچک و متوسط، به‌ویژه در حوزه‌های کشاورزی، منسوجات، تجهیزات الکترونیک و به‌طور کلی SME‌هایی که در کشور فعال هستند نیز از دیگر برنامه‌های ایران در دوره جدید است. وی با بیان اینکه تایلند دهمین شریک تجاری ایران است، عنوان کرد: روابط تجاری دو کشور می‌تواند تا 2 میلیارد دلار افزایش یابد. در همین راستا، صنعت گردشگری، ساختمان به‌ویژه ساخت هتل از زمینه‌های توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور است.

 

 

ساخت هتل در ایران، اولویت تایلندی‌ها

محمدعلی پاک سرشت، رایزن بازرگانی ایران در تایلند در حاشیه این دیدار در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» به ساختار اروپایی و آمریکایی تایلند اشاره کرد و گفت: تایلند کشوری آسیایی است که ساختار آمریکایی و اروپایی دارد و شرکت‌های چندملیتی با سرمایه‌گذارهای خارجی این کشور را به سطح خوبی از اقتصاد رسانده‌اند. هرچند منافع این پیشرفت نیز از آن آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها خواهد بود. وی با اشاره به روابط دو کشور در زمان تحریم‌ها اظهار کرد: تایلندی‌ها در زمان تحریم‌ها جزو اولین کشورهایی بودند که ما را در لیست تحریم قرار دادند. این امر موجب شد امکان همکاری این کشور با ایران فراهم نباشد. اما آنها منتظر فرصت بودند که به ایران بیایند و حال برای ورود به ایران از یکدیگر سبقت می‌گیرند. وی افزود: بعد از این هیات، قرار است هیاتی 200 نفره به سرپرستی معاون نخست‌وزیر تایلند به ایران بیاید. پاک سرشت درخصوص مزیت توسعه روابط با تایلند گفت: به اعتقاد من به دلیل اینکه این کشور توانسته مرحله نوظهور اقتصاد را طی کند، می‌توانند الگوی خوبی برای ایران باشند و ما از تجربیات آنها در این زمینه بهره‌مند شویم. همچنین این کشور فاقد نفت است و اقتصادشان وابستگی زیادی نیز به مشتقات نفتی دارد. در نتیجه ایران می‌تواند در این زمینه با تایلند همکاری زیادی داشته باشد. به عبارتی بازار خوبی برای نفت ایران توسط تایلند در منطقه جنوب شرق آسیا وجود دارد.

 

وی عنوان کرد: تایلندی‌ها پیشنهاد کرده‌اند ایران در این کشور برای ذخیره نفت، مخزن بسازد و از طریق این کشور نفت را به کشورهای جنوب شرقی آسیا صادر کند. در واقع آنها مشتری نفت ما خواهند بود و حاضرند زیرساخت‌ها را در اختیار ما بگذارند. رایزن بازرگانی ایران در تایلند عنوان کرد: تایلند یک کشور صادراتی و بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده سخت افزار و فناوری اطلاعات است. همچنین در صنعت خودرو پیشرفت زیادی داشته اند؛ به گونه‌ای که عمده کشورهای اروپایی و کره‌ای، کارخانه‌های خودرو‌سازی خود را در این کشور دایر کرده‌اند. پاک سرشت درخصوص قوانین سرمایه‌گذاری تایلند گفت: تایلند قوانین سرمایه‌گذاری بسیار خوبی دارد. بهترین تسهیلات را به سرمایه‌گذار خارجی می‌دهد و همین موضوع، دلیل عمده پیشرفت اقتصادی تایلند است. وی در پاسخ به اینکه آیا تجار تایلندی برای سرمایه‌گذاری به ایران آمده‌اند یا خیر، گفت: از آنجا که تایلندی‌ها ریسک‌پذیر نیستند، قطعا اگر احساس امنیت کنند برای سرمایه‌گذاری نیز اقدام خواهند کرد. البته همان‌طور که قبلا گفتم سرمایه‌های اصلی در تایلند مربوط به تایلندی‌ها نیست و همین امر موجب می‌شود برای سرمایه‌گذاری تعلل کنند. وی افزود: فعالان اقتصادی تایلندی بسیار مشتاق هستند که در زمینه ساخت هتل در ایران فعالیت داشته باشند. همچنین با توجه به اینکه تایلند یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان کاغذ است می‌تواند در توسعه این صنعت نیز به ما کمک کند.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها