عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

آمادگی ژاپنی‌ها برای مشارکت در خودروسازی ایران

تاریخ: 1394/08/28

در روزهایی که هیات‌های تجاری و اقتصادی از کشورهای اروپایی در رفت‌و‌آمد به ایران هستند، گروه‌های اقتصادی از آسیا نیز چمدان‌های خود را برای سفر به ایران بسته‌ و در صف مذاکرات اقتصادی با بنگاه‌ها و سازمان‌های داخلی نشسته‌اند.

سه‌شنبه شب هیاتی تجاری از ژاپن که گروهی از شرکت‌های خودروسازی و صنایع قطعه‌سازی این کشور را در بر داشت به اتاق تهران آمدند و ابتدا روسای هیات‌مذکور به همراه سفیر ژاپن در ایران، در یک جلسه خصوصی با رئیس اتاق تهران و سپس طی یک گردهمایی با شرکت‌های ایرانی ملاقات کردند. پیش از آغاز نشست رو در روی فعالان اقتصادی ایران و ژاپن، رئیس اتاق تهران پذیرای سفیر ژاپن و مدیرکل صنایع تولیدی سازمان تجارت خارجی ژاپن بود. مسعود خوانساری، هیرویاسو کوبایاشی و کمیهیکو اینابا در این دیدار درباره زمینه‌های مناسب برای همکاری‌های اقتصادی به تبادل‌نظر پرداختند. رئیس اتاق تهران در ابتدای این نشست، به روابط دیرینه ایران و ژاپن اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه روابط کشورها معمولا دچار فراز و نشیب‌هایی می‌شود، میان ایران و ژاپن، کمتر این فراز و نشیب‌ها رخ داده است. به همین دلیل طی سالیان گذشته، همکاری خوب و نسبتا گسترده‌ای بین بخش خصوصی ایران و ژاپن شکل گرفته است و به نظر می‌رسد با رفع مشکلات چند سال اخیر پس از اجرای توافق هسته‌ای، این روابط عمیق‌تر شود. مسعود خوانساری سپس به حجم مبادلات ایران و ژاپن طی سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: مبادلات تجاری غیرنفتی ایران و ژاپن بالغ بر 3 میلیارد دلار بود که متاسفانه این رقم با طی یک روند نزولی در سال 2014 به 220 میلیون دلار کاهش یافت و افت سطح همکاری‌های اقتصادی دو کشور به دلیل پذیرش اجرای تحریم‌ها از سوی ژاپن بود. وی در ادامه به ورود هیات‌های تجاری متعدد به ایران اشاره کرد و گفت: ژاپن در کشورهای بسیاری سرمایه‌گذاری کرده است و آنچه از شرایط اقتصادی برمی‌آید نشان می‌دهد که به سرمایه‌گذاری در ایران نیز تمایل دارد.

 

وی افزود: ایران هم آمادگی دارد در زمینه‌های مختلف اقتصادی چون نفت، گاز، پتروشیمی، حمل‌و‌نقل، تولید لوازم خانگی و نانوتکنولوژی با ژاپن سرمایه‌گذاری‌های مشترکی داشته باشد. خوانساری ادامه داد: یکی از زمینه‌های مساعد همکاری نیز صنعت خودرو است. در10 سال گذشته، واردات خودرو از ژاپن کاهش یافته و عمده واردات خودرو به کشور از کره‌جنوبی صورت گرفته است. رئیس اتاق تهران گفت: اکنون زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری ژاپن در ایران چه به‌صورت مشترک و چه به‌طور مستقل است. به این ترتیب بازار 300 میلیون نفری اطراف ایران نیز از این طریق تغذیه خواهد شد. وی همچنین نسبت به تبادل هیات‌های تجاری با ژاپن اعلام آمادگی کرد و گفت: رفت‌و‌آمد هیات‌های تجاری شناخت از ظرفیت‌های اقتصادی و زمینه‌های مناسب و مورد علاقه همکاری را برای دو طرف حاصل می‌کند. سپس سفیر ژاپن نیز تایید کرد که بعد از برجام، علاقه‌مندی شرکت‌های ژاپنی برای حضور در بازار ایران بسیار افزایش یافته است و این انتظار می‌رود که طی دو سال آینده روابط اقتصادی دو کشور تقویت شود. هیرویاسو کوبایاشی با ابراز خوشحالی از علاقه‌مندی ایرانی‌ها به خودروهای ژاپنی گفت: شرکت‌های ژاپنی مانعی برای حضور در بازار ایران ندارند و تنها سختی‌ها و موانعی که در راه مراودات مالی و فاینانس بین ایران و سایر کشورها ایجاد شده بود، اجازه فعالیت بیشتر را به ژاپن نداد. سفیر ژاپن همچنین از تداوم گفت‌وگوها بین ایران و ژاپن برای دستیابی به یک توافق تجاری خبر داد و اعلام کرد توکیو به دنبال توسعه هر چه بیشتر روابط اقتصادی با تهران است.

 

مدیرکل صنایع تولید سازمان تجارت خارجی ژاپن نیز در دیدار با رئیس اتاق تهران اعلام کرد که در هیات تحت سرپرستی وی 30 فعال اقتصادی از 17 شرکت مختلف حضور دارند که برای پیدا کردن کانال‌های ارتباطی جدید به اتاق تهران آمده‌اند. کمیهیکو اینابا گفت: این گروه از شرکت‌های فعال در حوزه خودروسازی، قطعه‌سازی، مشاوره تجاری، بازرگانی عمومی و صنعتی هستند و به دنبال درک بیشتر از وضعیت کنونی صنعت و اقتصاد ایران به اتاق تهران آمده‌اند. پس از پایان دیدار مقامات دو طرف، همایشی برای انجام مذاکرات مستقیم بین فعالان اقتصادی ایرانی و ژاپنی با حضور گسترده شرکت‌های ایرانی برگزار شد. محمدرضا بختیاری معاون امور بین‌الملل اتاق تهران، در این بخش، با بیان اینکه هر دو کشور به بازسازی مناسبات اقتصادی خود پس از رفع تحریم‌ها بسیار خوش‌بین هستند، گفت: ژاپن به‌عنوان یک کشور صنعتی بزرگ می‌تواند در پروژه‌های نفت، گاز، پتروشیمی و معادن ایران فعالیت گسترده و سهم بالایی داشته باشد و سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها را رونق دهد. سفیر ژاپن در تهران نیز در این همایش عمومی با اشاره به ظرفیت بالای صنعت خودرو در ایران، همکاری دو کشور در این بخش را امیدوارکننده دانست و گفت: اگرچه با اعمال تحریم‌ها، خودروسازی ایران نتوانست توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارد اما با برداشته شدن تحریم‌ها باید منتظر انقلابی بزرگ در خودروسازی ایران باشیم. کوبایاشی افزود: بر این اساس، ژاپن با تکنولوژی قوی که در اختیار دارد و ایران نیز با توجه به ظرفیت‌های صنعتی خود و نیز بازار مناسبی که از آن بهره‌مند است، می‌توانند در آینده‌ای نزدیک همکاری‌های مشترک چشمگیری داشته باشند.

 

مدیرکل صنایع تولید سازمان تجارت خارجی ژاپن (جترو) نیز که سرپرستی هیات خودروسازی ژاپنی را برعهده داشت، گفت: این سفر را با هدف جست‌وجو برای یافتن شرکای تجاری از ایران آغاز کرده‌ایم و بر این باور هستیم که با رفع تحریم‌ها، صنعت خودرو در ایران حرکت رو به جلو خواهد داشت و ژاپن می‌تواند در این زمینه سهم بالایی داشته باشد. کمیهیکو اینابا به برگزاری نمایشگاه خودرو در توکیو اشاره کرد که قرار است 30 سپتامبر جاری برگزار شود و از فعالان اقتصادی ایران که در این صنعت فعال هستند برای بازدید از این نمایشگاه دعوت کرد. عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران نیز در این همایش گفت: با توجه به سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه همکاری‌های مشترک در صنعت خودرو کشور، 40 درصد ظرفیت تولید باید ساخت داخل باشد و شرکت‌های خارجی نیز اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. در عین حال نیز 30 درصد تولیدات مشترک باید صادر شود. محمدرضا نجفی‌منش افزود: اگرچه در ژاپن روند تصمیم‌گیری‌ها طولانی است اما به محض آنکه تصمیمی گرفته می‌شود وارد مرحله اجرایی شده و بلندمدت است. به گفته وی، این آمادگی وجود دارد که شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی ایران و ژاپن همکاری‌های بلندمدت خود را آغاز کنند. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه از نیاز 8 میلیارد دلاری صنعت قطعه‌سازی ایران به سرمایه‌گذاری در افق 10 ساله خبر داد و گفت: شرکت‌های ژاپنی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بخش می‌توانند با همتایان خود در ایران وارد مذاکره شوند.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها