عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

ضرورت ایجاد مرکزمبادلات تجاری بین کشورهای حاشیه خزر

تاریخ: 1394/08/26

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، ایجاد مرکز منطقه‌ای برای مبادله اطلاعات تجاری و دریانوردی بین کشورهای حاشیه دریای خزر را ضروری عنوان کرد و افزود: برای اجرای طرح‌های توسعه بندری و تسهیل تردد شناورها در خزر این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است.



محمد سعیدی‌نژاد در هفتمین اجلاس مدیران بنادر پنج کشور حاشیه دریای خزر در ساری اظهار کرد: برای ایجاد مرکز مبادله اطلاعات تجاری و دریانوردی در بین کشورهای منطقه باید هماهنگی لازم ازطریق دبیرخانه نشست مدیران بنادر ساحلی دریای خزر صورت گیرد. وی افزود: سرنوشت تجارت و دریانوردی در حوزه دریای خزر تا حد زیادی وابسته به وضعیت بنادر سایر کشورهای منطقه است. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما بر این باوریم توسعه پایدار منطقه‌ای درگرو ایجاد منافع مشترک اقتصادی و روابط متقابل تجاری در دریای خزر است و کشورهای این حوزه باید با بازطراحی مجدد در مناسبات خود توسعه اقتصادی و رفاه جمعی را برای کشورهای منطقه فراهم کنند. سعیدی‌نژاد با اشاره به توافق ایران با کشورهای 1+5 یادآور شد: با لغو تحریم‌ها و گشایش قابل توجه در توسعه روابط بین ایران و سایر کشورهای جهان هم اکنون شاهد مذاکرات زیادی با هیات‌های تجاری با کشورهای مختلف جهان هستیم، اما اولویت اصلی تجارت خارجی ایران با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای حاشیه خزر است.

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهارکرد: متاسفانه با توجه به ظرفیت‌های زیادی که در بین کشورهای حاشیه خزر وجود دارد، حجم مبادلات تجاری آنها رضایت بخش نیست و با توجه به ظرفیت‌های موجود، باید توسعه ترانزیت و ایجاد سرمایه‌گذاری‌های کلان در بین بنادر کشورهای حاشیه خزر مورد توجه جدی قرار گیرد. سعیدی‌نژاد گفت: در سال‌های اخیر توسعه و تجهیز بنادر انزلی، نوشهر، فریدونکنار، امیرآباد و آستارا در دستور کار خود قرار گرفت و با توجه به خطوط ریلی و جاده‌ای و ارتباط این بنادر با بنادر خلیج‌فارس، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند نقش محوری در بین کشورهای حاشیه خزر در اتصال به آب‌های آزاد ایفا کند. وی اظهار کرد: برنامه ایران در این حوزه تجهیز و افزایش میزان تخلیه و بارگیری در بنادر دریای خزر تا مبادی کریدور تراسیکا سالانه 25 میلیون تن است و بنادر ایران به دلیل نزدیکی با کشورهای آسیای مرکزی می‌تواند نقش محوری را در این خصوص ایفا کند. معاون وزیر راه و شهرسازی بر همگرایی‌های منطقه‌ای کشورهای خزر تاکید کرد و گفت: صیانت از محیط‌زیست دریایی، افزایش ایمنی دریانوردی در پهنه دریای خزر، رعایت الزامات و ایمنی دریانوردی، توسعه همکاری‌های بندری و دریانوردی و توسعه همکاری‌های تجاری به منظور رسیدن به اهداف توسعه پایدار در منطقه از اولویت‌های مهم ما در دریای خزر است. هفتمین اجلاس مدیران بنادر پنج کشور حاشیه دریای خزر به میزبانی بندر امیرآباد بهشهر در ساری در حالی شروع شد که در این اجلاس دو روزه مدیران بنادر کشورهای ایران، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و جمهوری آذربایجان حضور دارند.




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها