عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

لزوم شناسایی دقیق گلوگاه‌های هدررفت آب

تاریخ: 1394/08/24

کشور ما هم به کشاورزي نيازمند است و هم به صنعت؛ بايد با رويکرد توسعه پايدار، گلوگاه‌ها را شناسايي و براي حل آنها چاره‌انديشي کنیم.

مديرعامل فولاد مبارکه اصفهان در همايش ملي مصرف بهينه آب در صنعت گفت: مسلما صنعت يکي از مصرف‌کنندگان منابع آبي است ولي بايد توجه داشت که چه سهمي از اين ميزان مصرف در صنعت اتفاق مي‌افتد. اين بديهي است که در همه موارد مصارف خانگي، کشاورزي و صنعتي بايد به صورت بهينه مصرف کنيم اما چنانچه اطلاعات درستي درباره ميزان مصرف در هر حوزه در اختيارمان باشد و اطلاع‌رساني درستي انجام پذيرد، می‌توانیم براي کاهش و مصرف بهينه آن نيز برنامه درستي داشته باشيم. بهرام سبحانی تصریح کرد: سهم آب در دنيا در سه بخش کشاورزي، خانگي و صنعت تقسيم مي‌شود که سهم کشاورزي 70 درصد، آب شرب 12 درصد و صنعت 18 درصد است. اين در حالي است که بسياري از کشورهاي دنيا در منطقه پربارش قرار دارند و کشاورزي و فضاي سبز آنها نياز چنداني به آبياري ندارد، ولي در برخي ديگر کشورها وضعيت به گونه‌اي متفاوت است. همچنان که سهم مصرف آب در ايران بنا بر آمار اعلام شده از سوي وزارت نيرو نشان مي‌دهد که بيش از 92درصد مصرف آب ما در بخش کشاورزي، 6 درصد در بخش مصارف خانگي و حدود 2 درصد سهم صنعت است. اينجا است که با توجه به مثال مذکور اگر ما بتوانيم فقط 10 درصد در بخش کشاورزي صرفه‌جویي کنيم به اندازه کل مصرف خانگي و صنعتي توانسته‌ايم صرفه‌جويي و ذخيره آب را شاهد باشيم.

 

سبحانی خاطرنشان کرد: طبق مدارک موجود قبل از راه‌اندازي فولاد مبارکه در سال 66 که مشخصات طرح ساخت کارخانه نهايي و ميزان مصارف مشخص شد بنا بر قرارداد منعقده با وزارت نيرو مقرر شد که به ازاي توليد 4/ 2 ميليون تن فولاد 40 ميليون متر مکعب آب از زاينده رود برداشت کند که خوشبختانه نه تنها اين ميزان آب هيچ‌گاه برداشت نشد بلکه با اجراي طرح‌هاي توسعه و افزايش توليد، اکنون با توليد 2/ 5 ميليون تن فولاد، مصرف آب بر اساس کنتور نصب شده فقط 29 ميليون متر مکعب آب از زاينده‌رود است، به عبارت ديگر، طبق قرارداد بايد به ازاي توليد هرتن فولاد 7/ 16 متر مکعب آب مصرف مي‌شد که اکنون به‌رغم توسعه‌هاي انجام شده در خطوط توليد و فضاي سبز ، با 66 درصد کاهش مصرف، اين ميزان مصرف را به 6/ 5 متر مکعب بر تن توليد بهينه‌سازي کرده‌ايم.

 
 
 




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها