عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

حذف دلالان از معاملات خرید هواپیما

تاریخ: 1395/03/25

گروه بازرگانی: وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در صحن علنی مجلس، به تشریح مسائل صنعت هوایی پرداخت و گفت: با حذف تمام واسطه‌ها و دلال‌ها، پیش‌نویس قرارداد خرید 138 فروند هواپیمای ایرباس و ATR به امضا رسیده و در آینده توافق با هواپیمایی بوئینگ نیز اعلام خواهد شد. عباس آخوندی، با بیان اینکه بزرگ‌ترین سیاست حمل‌و‌نقلی ما قرار دادن مجدد ایران در کانون شبکه ارتباطی و دالان‌های بین‌المللی است، اظهار کرد: لازمه این موضوع، بازنگری و توافق‌های بین‌المللی، نوسازی و به روزرسانی ناوگان در هر چهار شکل زمینی، دریایی و ریلی و هوایی برای افزایش رقابت است.

 

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید به دنیا اطمینان دهیم عبور از ایران امنیت بالایی دارد، زمان را کاهش می‌دهد و علاوه‌بر دقت بالا همراه با آسایش حداکثری است و اولین گام ما در این زمینه نوسازی صنعت هوانوردی کشور است. آخوندی افزود: در این مدت مذاکرات با شرکت‌های هواپیمایی معتبر را آغاز کردیم و هر ماه شاهد گسترش تعداد مبدا‌ها و مقصدهای شرکت‌های ایرانی هستیم. البته هنوز در میانه راه قرار داریم و راه طولانی پیش‌رو قرار دارد. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اتکای ما باید به توان داخل باشد، گفت: همواره باید در پی افزایش قدرت رقابت‌پذیری ایران باشیم. آخوندی با بیان اینکه بازنگری در راه‌های هوایی، رفع موانع پروازی، کوتاه کردن مسیر و افزایش قدرت رقابت اصلی‌ترین سیاست ما در وزارت راه و شهرسازی است، یادآور شد: اکنون تعداد پروازهای ورودی از ایران دو برابر شده است. از طرفی نوسازی سیستم ناوبری ایران دومین سیاستی است که در دستور کار ما قرار دارد؛ به‌طوری‌که تمام سیستم‌های راداری را بازنگری کرده‌ایم و تاکنون ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام شده است. همچنین پروژه در دست سرمایه‌گذاری هم داریم.

وی با اشاره به اینکه سال‌ها است که در فرودگاه‌های ایران سرمایه‌گذاری انجام نشده است، تصریح کرد: بسیاری از فرودگاه‌ها مازاد بر ظرفیت عمل می‌کنند و به‌زودی به حد اشباع می‌رسند، رشد مستمر پروازها شاهد این مدعاست. آخوندی گفت: به‌طور مثال در فرودگاه امام(ره) از سال‌ ۸۳ تاکنون مورد سرمایه‌گذاری جدید قرار نگرفته است و سال‌هاست فرودگاه امام (ره) ۶۰ درصد بیش از ظرفیت خود مورد بهره‌برداری است. البته ترمینال سلام در فرودگاه امام (ره) امسال افتتاح می‌شود ومناقصه بین‌المللی ترمینال ۲۲ میلیون‌نفری فرودگاه امام (ره) به‌زودی ابلاغ می‌شود.

عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه امیدواریم برنامه افزایش ظرفیت فرودگاه امام (ره) به ۳۰ میلیون مسافر را در چند سال آینده عملیاتی کنیم، گفت:‌ در حال حاضر ۶ میلیون مسافر تردد دارند و ما در ‌آینده نه چندان دور، ۸۰ درصد افزایش ظرفیت در فرودگاه امام(ره) خواهیم داشت. البته توسعه فرودگاهی در کلان‌شهرهایی مانند اصفهان، مشهد و اهواز نیز پیگیری می‌شود. وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: قرار بود فرودگاه امام‌(ره)‌ هاب حمل‌و‌نقل کل منطقه شود، به همین منظور قصد داریم یک شبکه حمل‌و‌نقل ترکیبی هوایی - ریلی و زمینی را ایجاد کنیم تا هرچه سریع‌تر فرودگاه امام (ره) به بنادر کشور متصل شود و کار بنادر در این فرودگاه انجام شود. آخوندی همچنین با بیان اینکه ناوگان هوایی ایران برای کسب رقابت‌پذیری در منطقه به ۴۰۰ فروند هواپیمای میان‌برد و دوربرد و ۱۰۰ فروند هواپیمای کوتاه‌برد نیاز دارد، گفت: این موضوع به مفهوم ۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری است، رقبا و منتقدان ما این موضوع را آرزو می‌دانستند و می‌گفتند تامین این همه منابع ناممکن به نظر می‌رسد.

عضو کابینه دولت یازدهم گفت: اما ما در وزارتخانه همزمان با شروع مذاکرات هسته‌ای به‌صورت موازی برنامه تامین هواپیما برای ناوگان ملی را آغاز کردیم و پیش‌نویس خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس تهیه شد. آخوندی همچنین با اشاره به اینکه در آینده توافق با بوئینگ نیز اعلام می‌شود، گفت: اجرای این قرارداد ۱۶ سال به طول می‌انجامد که به مفهوم امنیت بلند مدت اقتصاد ایران است، این موضوع به مفهوم استفاده از موقعیت ایران در سطح بازارهای بین‌المللی و به نفع ایران است. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دست تمام واسطه‌ها و دلال‌ها را از این معاملات قطع کردیم، گفت: در مورد رقم این دلالی باید بگویم، آخرین توافقی که پیش از من برای خرید ۶ فروند هواپیمای A۳۲۰ انجام شد با رقم بین ۵ تا ۷ میلیون دلار متفاوت بود. بر این اساس ما به کاری که انجام می‌دهیم، واقف هستیم. آخوندی با بیان اینکه سالانه بین ۳ الی ۴ میلیارد دلار هزینه خرید بلیت‌های ایرانی از شرکت‌های خارجی است، گفت: ۴۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه برای چابهار تامین اعتبار شده و بیش از ۱۰۰ میلیون یورو نیز برای تجهیز فاز دو بندر شهید رجایی هزینه شده است. البته نیاز داریم تمام خطوطی که در بخش ریلی به کلان‌شهرها منتقل می‌شود را یا دو خطه، یا سه خطه یا ۴ خطه کنیم، هم‌اکنون پروژه‌های بزرگی در بخش راه‌آهن در دست اقدام است.

 

اقدام حقوقی علیه ایرلاین‌های بدهکار

همچنین در سومين جلسه شورای‌عالی هواپیمایی کشوری در سال ۹۵، وزیر راه و شهرسازی در بحث بدهی‌های شرکت‌های هواپیمایی به شركت فرودگاه‌های كشور که به عنوان دستورکار این شورا از سوی شرکت‌کنندگان مورد بررسی قرار گرفت، بیان کرد: در درجه اول بدهی شرکت‌هایی که تاكنون اقدام به پرداخت بدهی‌های خود به شركت فرودگاه‌های كشور نکرده‌اند را استمهال کرده و در صورت بی‌اعتنایی اقدام حقوقی انجام دهید. آخوندی افزود: اداره شركت‌ها باید بر مبنای اصول بازرگانی باشد. چنانچه پول و بدهی شرکت‌ها به موقع پرداخت نشود باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرد. وی در این مورد خواستار تدوین دستورالعملی مشخص برای نحوه پرداخت بدهی‌ها و اقدامات قانونی برخورد با متخلفان نیز شد تا در جلسات آتی شورا مورد بررسی و تصويب قرار گيرد.

 

درخواست مهلت برای افزایش سرمایه ایرلاین‌ها

از سوی دیگر دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به درخواست ایرلاین‌ها از وزیر راه و شهرسازی مبنی‌بر مهلت دو ساله به آنها برای افزایش سرمایه، گفت: ایرلاین‌های خصوصی برنامه‌ای برای ادغام ندارند. مقصود اسعدی سامانی در مورد کفایت سرمایه ایرلاین‌ها که باید تا مردادماه به مقدار اعلام شده برسد، گفت: شرکت‌های هواپیمایی در حال ارزیابی هستند، ضمن آنکه از طریق وزارت راه و شهرسازی پیگیر هستیم تا شرکت‌ها زمان بیشتری برای افزایش سرمایه داشته باشند. وی با بیان اینکه ایرلاین‌ها توانمندی ندارند تا در مدت زمان تعیین شده سرمایه خود را افزایش دهند، افزود: صنعت هواپیمایی پیچیدگی‌های خود را دارد و اقتصاد ایرلاین‌ها هم به تازگی آزاد شده است؛ زیرا تعیین تکلیف نرخ بلیت هواپیما مشکلات عدیده‌ای را برای شرکت‌ها به‌وجود آورده بود؛ بنابراین درخواست ما این است که فرصت بیشتری به شرکت‌های هواپیمایی داده شود تا در یک بازه زمانی دوساله، ایرلاین‌ها بتوانند کفایت سرمایه را انجام دهند.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها