عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

بلاتکلیفی توپولف‌‌های زمین‌گیر

تاریخ: 1395/03/23

خبرگزاری فارس: اواخر سال 89پس از بروز چند سانحه برای هواپیمای توپولف 154 در کشور و مهم‌تر از همه سقوط توپولف کاسپین در قزوین بود که با اهتمام رسانه‌ها و دستور رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشوری (نخجوانی)‌، توپولف‌ها زمین‌گیر شدند؛ علت اصلی زمین‌گیری توپولف‌ها‌ عدم پشتیبانی از سوی کارخانه سازنده و عدم اطمینان ایمنی از پرواز این مدل هواپیما معرفی شد. آن زمان چهار شرکت هواپیمایی ‌ایران‌ ایرتور، کیش‌ایر، تابان و کاسپین، در ناوگان خود توپولف داشتند که طبق دستور دولت این هواپیماها زمین‌گیر و در پارکینگ فرودگاه‌‌های مهرآباد و شهید هاشمی‌نژاد مشهد متوقف شدند. از طرفی اردیبهشت‌ سال جاری بود که مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از مهلت 4 ماهه به ایرلاین‌ها برای اسقاط هواپیماهای‌ غیرعملیاتی خبر داد و گفت: در ‌ازای هر روز تاخیر از تاریخ مذکور ایرلاین‌‌ها جریمه می‌شوند. بنا به گفته رحمت‌الله مه‌آبادی همه علامت‌های ثبت (رجیسترهای) هواپیماهای زمین‌گیر و غیرعملیاتی با هماهنگی‌ شرکت‌های هواپیمایی استخراج و به‌صورت رسمی تقدیم سازمان، هواپیمایی کشوری شد و این سازمان‌ هواپیماهای فرسوده را به‌عنوان ناوگان از رده خارج مستهلک و غیرقابل بازگشت به حوزه عملیاتی تعریف می‌کند.

 

وی گفت: شرکت‌های هواپیمایی باید طی حداکثر 4 ماه آینده نسبت به خروج هواپیماهای زمین‌گیر و غیرقابل بازگشت اقدام کنند؛ به ازای هر روز تاخیر در خروج این هواپیماها از فرودگاه‌ها جریمه‌های سنگینی برای ایرلاین‌ها در نظر گرفته می‌شود.بر همین اساس، تا به حال نامه‌نگاری‌هایی به دولت برای تعیین‌تکلیف زیان توپولف‌‌های زمین‌گیر انجام شده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به دستور دولت وقت برای توقف پرواز توپولف‌ها در سال ۸۹ گفت: به تازگی مکاتباتی با معاون اول رئیس‌جمهوری انجام شده تا وضعیت هزینه این هواپیماها که در حالت عملیاتی، غیرعملیاتی شده‌اند، تعیین‌تکلیف‌ شود. مقصود اسعدی سامانی درباره تعیین تکلیف توپولف‌‌های زمین‌گیر در فرودگاه مهرآباد و شهید هاشمی‌نژاد مشهد بیان کرد: در حال حاضر حدود 20فروند هواپیمای توپولف زمینگیر در فرودگاه‌های کشور وجود دارد ‌که در گذشته، به دستور دولت از رده خارج شد‌ه است. از رده خارج شدن توپولف‌ها،‌ به نوعی هزینه‌هایی برای شرکت‌های هواپیمایی به دنبال داشته است. زیرا این هواپیماها زمانی که از رده خارج شد‌ند هنوز عملیاتی بود‌ند و برخی از شرکت‌های هواپیمایی بابت خرید این هواپیماها هنوز به دولت بدهکار هستند.

به گفته وی، با از رده خارج کردن و اسقاط این هواپیماها، باید تکلیف بدهی‌های شرکت‌های هواپیمایی به دولت و تکلیف دولت در قبال ایرلاین‌ها مشخص شود.‌ زیرا طبق الزام دولت، این هواپیماها اسقاط شد‌ و باید این بدهی هم به نوعی تعیین‌تکلیف شود. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه ایرلاین‌ها نمی‌توانستند در آن زمان توپولف‌ها را به کشورهای دیگر هم بفروشند، گفت: 14 فروند از این هواپیماها متعلق به شرکت هواپیمایی ایرا‌ن ایرتور بود که 90 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای خرید این هواپیماها از دولت پول گرفته بود. اسعدی‌سامانی با بیان اینکه پرداخت بدهی این شرکت بابت خرید توپولف‌ها به طول انجامیده است و باید تعیین‌ تکلیف شود، گفت: البته ایران‌ ایرتور هم در این باره متضرر شد چون توپولف‌ها وقتی به دستور دولت زمینگیر شدند، همان زمان امکان پرواز داشتند. به هر حال باید بدهی ایران ایرتور در این حوزه تعیین ‌تکلیف شود، اما هنوز جوابی از دولت در این‌باره دریافت نکرده‌ایم.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها