عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

بیانیه «بوئینگ» برای تجارت با ایران

تاریخ: 1395/03/22

گروه بازرگانی: شرکت بوئینگ در بیانیه‌ای اعلام کرد برای مذاکره با ایران درخصوص ارزیابی نیازهای این کشور به خرید هواپیما از دولت آمریکا مجوز گرفته است. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی اویشن پروز، این شرکت اعلام کرد: ما برای دریافت مجوز درخواست داده و مجوز لازم را دریافت کرده ایم تا نیازهای ایرلاین‌های ایرانی مورد تایید دولت آمریکا به هواپیماهای مسافربری را ارزیابی کنیم.

 

این مجوز به شرکت بوئینگ اجازه می‌دهد تا با ایرلاین‌های مجاز ایرانی برای بررسی میزان نیاز واقعی آنها تعامل داشته باشد. در ادامه بیانیه بوئینگ آمده است: ایرباس، رقیب شرکت ما، در حال پیشبرد منافع خود در بازار ایران است و کانادا نیز اخیرا اعلام کرد که به شرکت بمباردیر اجازه دسترسی به بازار ایران را خواهد داد. ما درک می‌کنیم که شرایط در منطقه پیچیده و همواره در حال تغییر است و ما به تبعیت از دستورالعمل‌های دولت آمریکا در ارتباط با تجارت با ایران ادامه خواهیم داد. ایران در ژانویه امسال یک قرارداد 27 میلیارد دلاری برای خرید هواپیما از ایرباس منعقد کرد که شامل 118 فروند هواپیمای مسافربری می‌شود. ایران اعلام کرده که طی دهه آینده برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل هوایی خود به حدود 400 فروند هواپیما نیاز خواهد داشت. بر این اساس، علاوه بر قرارداد با ایرباس، شرکت ایران ایر اخیرا اعلام کرده که در حال مذاکره درباره یک قرارداد تاریخی خرید هواپیما از شرکت بوئینگ است. بوئینگ این مذاکرات را تایید کرده اما از ارائه جزئیات بیشتر در این خصوص خودداری کرده است. این بیانیه در حالی منتشر شده که مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرد: پس از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها، شرکت‌های ایرانی مذاکرات خود را با شرکت‌های هواپیماساز در چند محور مختلف آغاز کردند و هنوز این مذاکرات ادامه دارد. به گفته وی، بحث لیزینگ هواپیما نیز جزو همین گزینه‌ها است که می‌تواند در آینده نزدیک به ما در تامین هواپیماهای جدید کمک کند.

اسعدی‌سامانی با بیان اینکه مذاکرات با شرکت‌های لیزینگ هواپیما همچنان ادامه دارد، گفت: فرصت به‌وجود آمده پس از برجام برای ما شرایطی را به‌وجود آورده که می‌تواند اوضاع صنعت هواپیمایی کشور را متحول کند و گزینه‌ای مانند لیزینگ نیز قطعا در همین چارچوب تعریف می‌شود. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: شرکت‌های هواپیمایی ایرانی مذاکرات برای لیزینگ هواپیما را در کنار مذاکره مستقیم با ایرباس و بوئینگ دنبال می‌کنند. پس از آنکه پیش قرارداد خرید 118 فروند ایرباس جدید بسته شد، دیگر ایرلاین‌ها نیز کار خود را برای عقد قرارداد با شرکت‌های هواپیماساز ادامه داده‌اند و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این برنامه‌ها به نتیجه‌ای قطعی برسد. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی همچنین در گفت‌وگو با «ایلنا» با بیان اینکه گشایش‌هایی در بحث مشکلات بانکی و مالی قرارداد خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس در حال انجام است، اظهار کرد: مذاکره‌کنندگان در تلاش هستند پایه پولی این معامله براساس یورو تنظیم شود.

اسعدی‌سامانی ادامه داد: به دنبال برخی از تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا، ایران نمی‌تواند معامله دلاری با شرکت‌های این کشور داشته باشد و بخشی از سهام ایرباس هم متعلق به آمریکا است، اما گروه مذاکره‌کننده در تلاش هستند که پایه پولی این معامله را تغییر دهند که با این اقدام، مشکل مالی و بانکی قرارداد تاریخی با ایرباس حل می‌شود. اسعدی‌سامانی تاکید کرد: با چند بانک رایزنی‌هایی انجام شده تا پس از تغییر پایه پولی معامله و رفع این مشکل، پروسه مالی معامله از طریق این بانک‌ها انجام شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره صدور مجوز اوفک برای فروش هواپیما به ایرباس گفت: براساس توافقات برجام به‌طور قطع اوفک نمی‌تواند مانعی برای قرارداد فروش هواپیماهای ایرباس به ایران ایجاد کند و از همه مهم‌تر اینکه در حال حاضر ممنوعیتی برای فروش هواپیما به ایران وجود ندارد. وی تاکید کرد: این تعللی هم که در انعقاد قرارداد نهایی با ایرباس و ورود هواپیماهای جدید صورت گرفته غیرمنطقی است.

اسعدی‌سامانی درباره خرید هواپیما از شرکت بوئینگ گفت: طبق سند چشم‌انداز ناوگان هوایی ایران به 500 فروند هواپیمای نو نیاز دارد و بخشی از این نیاز هم از طریق شرکت بوئینگ تامین می‌شود. نمایندگان شرکت بوئینگ به ایران آمدند و به‌طور مستقیم با ایرلاین‌های داخلی به مذاکره پرداختند. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: شرکت‌ها به دنبال افزایش ناوگان و نوسازی ناوگان خود هستند و در مذاکره با بوئینگ هم به نتایجی رسیده‌ایم. اسعدی‌سامانی همچنین درباره شروع اسقاط هواپیماهای زمین‌گیر اظهار کرد: از چندی پیش نسبت به جمع‌آوری و اسقاط هواپیماهای زمین‌گیر به ایرلاین‌ها هشدار داده شده بود که ایرلاین‌ها هم در حال حاضر عملیات اسقاط را شروع کرده‌اند. وی با اشاره به تعداد هواپیماهای زمین گیر قابل اسقاط افزود: در حال حاضر ۲۰ فروند توپولف زمین‌گیر وجود دارد و تعدادی هواپیمایی بوئینگ ۷۴۷، بوئینگ ۷۲۷ و بوئینگ ۷۳۷ و تعدادی فوکر ۲۸ در فرودگاه‌ها وجود دارد که باید اسقاط شوند. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه ارزش لاشه این هواپیماها را کارشناسان رسمی دادگستری تعیین می‌کنند، گفت: از آلومینیوم لاشه هواپیماها می‌توان در مصارف دیگری استفاده کرد و چند شرکت بخش خصوصی برای خرید لاشه هواپیماهای زمین‌گیر اعلام آمادگی کرده‌اند. اسعدی‌سامانی ادامه داد: هر تن از لاشه هواپیماهای زمین‌گیر براساس نوع و مدل هواپیما قیمت خاصی دارد اما استفاده از فلزات آن برای برخی از صنایع صرفه اقتصادی دارد و خریدار آن هستند.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها