عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

اعلام جزئیات خرید قسطی برق از مردم

تاریخ: 1395/03/22

گروه صنعت و معدن: همزمان با کاهش حدود یک‌هزار مگاواتی پیک مصرف برق، شرکت توزیع برق تهران با تشریح جزئیات خرید برق از مشترکان، اعلام کرد: پاداش همکاری مشترکان در قبوض آذر و دی محاسبه و اعمال می‌شود. با ورود به روزهای پایانی هفته پیک مصرف برق کشور هم چهارشنبه گذشته در مقایسه با روزهای سه شنبه و دوشنبه حدود یک هزار مگاوات کاهش یافت تا تب مصرف برق برای یک دوره کوتاه ‌چندروزه و به‌صورت موقت فروکش کند.

براساس گزارش مدیریت شبکه برق ایران، ۱۹ خرداد ماه ۱۳۹۵ در ساعت ۲۱:۳۳ با مصرف ۴۴ هزار و ۶۵۴ مگاوات به ثبت رسید، ضمن آنکه بالاترین پیک مصرف برق روز هم در ساعت ۱۴:۰۷ با مصرف ۴۴ هزار و ۶۳۴ مگاوات حاصل شد. از سوی دیگر پیک مصرف برق ایران روز گذشته در مقایسه با دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته کاهشی حدود یک هزار مگاواتی و در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته افزایشی بالغ بر یک‌هزار مگاواتی داشته است.علاوه بر این، کل مبادلات برق ایران حدود یک‌هزار و ۶۶۹ مگاوات بوده که سهم واردات برق به کشور ۳۳۷ مگاوات و سهم صادرات حدود یک‌هزار و ۳۳۲ مگاوات و عمدتا به کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان بوده است.ذخیره برق نیروگاه‌های کشور هم روز گذشته در ساعات پیک حدود 2 ‌هزار و ۱۵۳ مگاوات بوده، ضمن آن‌که سهم صنایع کشور از مصرف هم حدود چهار هزار و ۷۲ مگاوات به ثبت رسیده است.

 

اعلام جزئیات خرید قسطی برق از مردم

از سوی دیگر شرکت توزیع برق تهران اعلام کرد: مشترکان دیماندی اداری و تجاری می‌توانند با اعلام آمادگی مبنی بر مدیریت مصرف برق در ساعات اوج مصرف به‌صورت مکتوب اعلام همکاری خود را برای کاهش حداقل ۱۵ درصد از بار در روزهای محدود (زمان‌های مورد نیاز) یا استفاده از مولد اختصاصی برای کاهش مصرف برق اعلام کنند.براساس این اطلاعیه در صورتی‌که مشترکان دیماندی اداری وتجاری از مولد اختصاصی خود برای تامین بخشی از برق مصرفی در ساعات پیک استفاده کنند؛ شرکت برق به ازای هر کیلووات تولید برق مبلغ ۱۵۰ تومان و هزینه سوخت مصرفی (معادل ۴۰ درصد لیتر گازوئیل یا ۲۵ درصد مترمکعب گاز به ازای هر کیلووات ساعت) پرداخت می‌کند.

علاوه بر پاداش استفاده از مولدهای اختصاصی در پیک مصرف، مشترکان دیماندی اداری و تجاری که با هماهنگی قبلی نسبت به تعدیل بار خود در زمان‌های مورد نیاز همکاری کرده‌اند از تخفیف در بهای دیماند (۱۰ برابر دیماند کاهش داده شده) و بهای انرژی (5/ 1 برابر قیمت انرژی صرفه‌جویی شده) نیز بهره‌مند خواهند شد. نحوه همکاری ادارات دولتی براساس مراحلی شامل ارسال نامه مکتوب مبنی بر اعلام همکاری در طرح ادارات، درخواست این شرکت مبنی بر کاهش مصرف (از ۲۴ ساعت قبل برای ایجاد آمادگی)، کاهش حداقل ۱۵ درصد مصرف برق در ساعات ۱۱ تا ۱۵، بررسی کاهش مصرف رخ داده شده توسط سامانه پایش مصرف مشترکان و همچنین بررسی عملکرد کلی طی دوره و محاسبه پاداش همکاری انجام می‌گیرد. پاداش همکاری تمامی مشترکان دیماندی اداری و تجاری همکار در تعدیل بار مصرفی، پس از بررسی عملکرد در قبوض دوره آذر و دی ماه محاسبه و اعمال خواهد شد. در همین حال، مدیرعامل توانیر از رشد بیش از 50 درصدی نرخ تشویق کاهش مصرف برق صنایع در پیک تابستان امسال خبر داد و گفت: صنایعی که در زمان اوج مصرف، اقدام به صرفه‌جویی کنند هر کیلووات برق‌شان را 150 تومان می‌خریم. آرش کردی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه امسال بسته‌های تشویقی مناسبی برای ابلاغ به صنایع و کشاورزان برای کاهش پیک مصرف در تابستان تدوین شده است، گفت: بهبود بسته‌های تشویقی توانیر برای کشاورزان و صنایع در زمان پیک مصرف از مشوق‌های سال جاری است که توسط وزارت نیرو تدوین و ابلاغ شده است، به‌طوری‌که نرخ ما برای صنایعی که از دیزل‌های خود برای تامین برق استفاده می‌کردند، سال گذشته برای هر کیلووات ساعت 95 تومان بود که امسال این مبلغ به 150 تومان افزایش یافته است. وی ادامه داد: به‌ غیر از اینکه برق صنایع را کیلوواتی 150 تومان در زمان پیک مصرف خریداری خواهیم کرد، تامین سوخت4/ 0 لیتر در مترمکعب نیز بر عهده توانیر خواهد بود که این مساله نشان از رشد 50 درصدی ضریب تشویقی ما نسبت به سال گذشته است. کردی با تاکید بر اینکه امسال پتانسیل رشد 700 تا 800 مگاواتی در کشور وجود دارد و شاید مهم‌ترین مصداق اقتصاد مقاومتی، مدیریت مصرف باشد، اظهار کرد: در بهبود بسته‌های تشویقی توانیر برای کشاورزان نیز باید اذعان شود که سال گذشته ابلاغیه‌ای داشتیم که اگر کشاورزان در چهار ساعت پیک مصرف از بهره‌برداری چاه کشاورزی اجتناب کنند. می‌توانند بقیه ساعت‌های روز را از برق رایگان استفاده کنند. این قرار برای مدت محدودی پابرجاست و در موضوع ذخیره عملیاتی نیز حضور داوطلبانه بخش صنعت در مدیریت مصرف بسیار حائز اهمیت است. مدیرعامل توانیر ادامه داد: در بحث ذخیره عملیاتی چنانچه صنایع با اعلام وزارت نیرو از 24 ساعت قبل، آمادگی خود را برای کاهش مصرف برق بیان کنند،‌ حتی اگر با کمبود برق هم مواجه نشویم، صنایع صرفا به دلیل اعلام آمادگی می‌توانند از بسته‌های تشویقی برخوردار شوند. وی تاکید کرد: تمام دستورالعمل‌های مربوط به مدیریت مصرف، امسال بازنگری شده و با ورژن جدیدی ارائه می‌شود. کردی گفت: مردم، صنایع و کشاورزان سال گذشته با مدیریت در مصرف برق توانستند 2 هزار و 200 مگاوات به کاهش پیک مصرف کمک کنند و امسال پیش‌بینی می‌کنیم این رقم حداقل تا سه هزار مگاوات از طریق مدیریت در مصرف افزایش یابد.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها