عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

اثر کاهش قیمت جهانی مواد معدنی بر فعالیت معادن کشور

تاریخ: 1395/03/20

خبرگزاری تسنیم: یک عضو هیات مدیره خانه معدن ایران بزرگ‌ترین مشکل امروز بخش معدن را تحریم‌های داخلی دانست و گفت: در حال حاضر تقریبا ۸۰درصد معادن کشور تعطیل و نیمه‌تعطیل هستند و بیشتر معادن دولتی فعال هستند.

 

بهرام شکوری با اشاره به اینکه امروز قیمت مواد معدنی در داخل و خارج از کشور کاهش چشمگیری داشته است، اظهار کرد: همین موضوع باعث شده تا بسیاری از معادن کشور فعالیت خود را به‌صرفه ندانسته و تعطیل و نیمه‌تعطیل شوند.

وی با بیان اینکه با کاهش قیمت مواد معدنی تولید این مواد در بسیاری از معادن به‌صرفه نیست، افزود: در کنار این موضوع زیرساخت‌های لازم نیز برای صادرات مواد معدنی وجود ندارد، به‌نحوی که اگر تولیدکننده بخواهد محصول خود را صادر کند باید هزینه بالای حمل و نقل را بپردازد و در نهایت کالا را با چند برابر قیمت تمام‌شده به بازار هدف برساند. این عضو هیات مدیره خانه معدن ایران تصریح کرد: اگر تولیدکننده بخواهد مواد معدنی را فرآوری کند نیز ملزم است آنها را به‌قیمت ارزان به کارخانه‌ها بفروشد؛ حتی در بسیاری از موارد کارخانه‌ها قیمت‌هایی ارزان‌تر از بازار به تولیدکنندگان پیشنهاد می‌کنند و آنها به‌ناچار به‌خاطر آنکه امکان صادرات محصولات خود را ندارند آنها را ارزان‌تر از بازار به کارخانه‌دار می‌فروشند. شکوری در ادامه صحبت‌های خود بابیان این‌که «پیشنهاد کردیم برای رفع این موضوع کارخانه‌ها مواد مورد نیاز خود را از نزدیک‌ترین معدن خریداری کنند»، اظهار کرد: این موضوع هم برای کارخانه‌دارها و هم برای معادن به‌صرفه است، زیرا هر یک هزینه کمتری را برای حمل و نقل پرداخت می‌کنند. وی بر لزوم خرید مواد معدنی به‌قیمت عادلانه تاکید کرد و گفت: متاسفانه امروز همه به فکر منافع خود هستند و تمایلی به اجرای پیشنهادهای ما برای کاهش هزینه‌ها ندارند. این عضو هیات مدیره خانه معدن ایران بزرگ‌ترین مشکل امروز بخش معدن را تحریم‌های داخلی دانست و گفت: امروز تقریبا 80 درصد معادن کشور تعطیل و نیمه‌تعطیل هستند و آن دسته از معادنی که به فعالیت می‌پردازند بیشتر دولتی بوده و فقط با فعالیت خود هزینه‌های جاری خود را تامین می‌کنند.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها