عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

اصلاح روش تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط

تاریخ: 1395/03/20

گروه صنعت و معدن: شمار بنگاه‌های کوچک و متوسط کشور کمتر از 10 هزار واحد است و در صورتی که 10 درصد تسهیلات جدید شبکه بانکی یعنی 160 هزار میلیارد ریال به این بنگاه‌ها اختصاص یابد، شاهد احیای این بنگاه‌ها خواهیم بود.

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی چندی پیش با اعلام این مساله از احیای بنگاه‌های کوچک و متوسط خبر داده بود. در این خصوص کوروش پرویزیان، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران گفت: جهت‌گیری سیاست‌های اعتباری این امکان را به وجود می‌آورد که سرمایه در گردش این واحد‌ها از منابع موجود شبکه بانکی تامین شود.

به گفته پرویزیان، رقمی که بانک مرکزی برای تخصیص احیای بنگاه‌های کوچک و متوسط در نظر گرفته است، حدود 15 تا 16 هزار میلیارد تومان است. از طرفی هم با توجه به حجم تسهیلاتی که شبکه بانکی سال گذشته پرداخت کرده است اعم از قدیمی و جدید حدود 420 هزار میلیارد تومان بوده است؛ 10 درصد آن می‌شود 42 هزار میلیارد تومان. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین ادامه داد: اگر این عدد به بنگاه‌های کوچک و متوسط اختصاص داده شود، رقم خوبی است و این بنگاه‌ها می‌توانند با آن اقدامات خوبی انجام دهند. او همچنین درباره امکان تخصیص این میزان تسهیلات گفت: با در نظر گرفتن 420 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی بانک‌ها در سال گذشته، تخصیص 10 تا 15 هزار میلیارد تومان رقم قابل تامینی است. اما روشی که برای تامین مالی این بنگاه‌ها وجود دارد نیاز به اصلاح و بازنگری دارد. به‌طور مثال، بسیار مهم است واحدهایی که امکان فروش محصولشان را دارند به این منابع دسترسی داشته باشند. پرویزیان همچنین ادامه داد: واحدهای کوچک و متوسط نمی‌توانند با نرخ‌های بالا تامین مالی شوند. آنها نیاز به این دارند که نرخ تامین مالی آنها در حد متعارف باشد. یعنی در حد 15 و 16 درصد عدد خوبی برای این بنگاه‌ها است. برای اینکه اعداد بالاتر برای بازپرداخت این بنگاه‌ها دشوار می‌شود. چرا که آنها ظرفیت ارقام بالا را ندارند و این اعداد بالا را نمی‌تواند بازپرداخت کنند.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها