عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

جای خالی «دنیای اقتصاد» در دهه 60

تاریخ: 1395/03/18

گروه بازرگانی: هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران با مسوولان روزنامه «دنیای اقتصاد» دیدار کردند. در این نشست هم‌اندیشی که روز گذشته برگزار شد، دو طرف بر همگرایی نمایندگان بخش خصوصی با روزنامه «دنیای اقتصاد» به منظور تدوین یک کار علمی، تاکید کردند. فعالان اقتصادی در بخش خصوصی انتشار این روزنامه تخصصی و قوی در حوزه اقتصاد را در شرایط کنونی مطلوب ارزیابی کرده و معتقد بودند اگر چنین روزنامه‌ای در اوایل انقلاب اسلامی وجود داشت، می‌توانست جلوی برخی از تصمیمات نادرست و زیان‌ده در آن زمان را بگیرد. مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران، مهدی جهانگیری نایب رئیس، علاء میرمحمد صادقی نایب رئیس، سیدحامد واحدی خزانه‌دار،سیده‌فاطمه مقیمی و منشی هیات رئیسه اتاق تهران در این دیدار حضور داشتند. مسعود خوانساری در نشست هم‌اندیشی با مسوولان روزنامه «دنیای اقتصاد» گفت: ما در بدنه اتاق تهران اعتقاد داریم روزنامه «دنیای اقتصاد» عضوی از اتاق است.

اعضای اتاق بازرگانی همه روزه مطالب این روزنامه را دنبال می‌کنند. وی در ادامه با تشریح وضعیت کنونی اقتصاد و همکاری فعالان بخش خصوصی با دولت اظهار کرد: همفکری دولت یازدهم و اتاق‌های بازرگانی زیاد است، اما به نظرم کمی محافظه‌کاری نسبت به مسائل داخلی نیز وجود دارد. وی در ادامه با اشاره به اجرای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی گفت: در این زمینه به نظرم گاه دولتمردان به بیراهه می‌روند؛ چرا که در حال حاضر برخی وزارتخانه‌ها با عنوان اقتصاد مقاومتی درصدد معرفی و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های جدید هستند، اما سوال این است که اگرچه اجرای این پروژه‌ها ضروری است، اما منابع مالی لازم برای اجرای آنها چگونه تامین می‌شود؟ این موضوع با بحث اقتصاد مقاومتی نیز در تناقض است.

وی افزود: فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی تهران و مسوولان روزنامه «دنیای اقتصاد» می‌توانند در زمینه مسائل مهم اقتصادی از جمله مورد مذکور یک کار مشترک را شروع کنند. به‌طور مثال، در این همکاری به سوالاتی از این دست پاسخ دهیم که اگر می‌خواهیم اقتصادی پویا داشته باشیم، با چه موانعی روبه‌رو هستیم؟ این همکاری و پوشش رسانه‌ای آن می‌تواند دولت را بر مشکلات اصلی اقتصادی حساس کند. وی مباحثی چون وجود فساد اداری، مباحث مالیاتی، امور تامین اجتماعی، نرخ ارز و... را از جمله مواردی دانست که باید بیشتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد. در این نشست علاء میرمحمد صادقی، نایب رئیس اتاق تهران با بیان اینکه خلأ روزنامه‌ای مانند روزنامه دنیای اقتصاد در اوایل انقلاب بسیار محسوس بود، اظهار کرد: اگر در آن زمان روزنامه ای تخصصی در کشور داشتیم بسیاری از مشکلات در آن زمان حل می‌شد. به اعتقاد میرمحمد صادقی انتشار روزنامه تخصصی در حوزه اقتصاد در آن زمان این مزیت را داشت که بسیاری از اشتباهات آن زمان و زیان‌های اقتصادی ناشی از آن را نمی‌دیدیم. وی با اشاره به قانون حفاظت و توسعه صنایع در اوایل انقلاب توضیح داد: این قانون یکی از اشتباهات بزرگ بعد از انقلاب بود.

ما معمولا در فعالیت تجاری خود با بانک‌ها کار نمی‌کردیم و در حد سرمایه خود فعال بودیم. وقتی قانون حفاظت و توسعه صنایع تصویب شد، طبق یکی از مواد آن اگر در کارخانه‌ای، مدیری امکان اداره آن کارخانه را نداشت یا بدهی آن بنگاه، بیش از سرمایه بود، دولت وقت، مدیر دولتی برای آنجا منصوب کرده و بخش‌خصوصی را خلع ید می‌کرد. وی افزود: من در آن زمان، عضو هیات پنج نفره بررسی وضع کارخانه‌ها بودم و همان موقع اعتقاد داشتم اگر این کارخانه‌ها دست خود مردم باشد، بهتر اداره می‌شود. قبل از استعفایم هم وقتی پرونده‌ای به من ارجاع شد حتی با یک نمونه هم موافقت نکردم. میرمحمد صادقی با بیان اینکه مسائلی در آن قانون وجود داشت که زیان فوق‌العاده‌ای برای صنایع ایجاد کرد، گفت: تا زمانی که من عضو هیات پنج نفره بررسی وضع کارخانه‌ها بودم، 50 کارخانه را دولت تصرف کرد. ولی من پای نامه واگذاری هیچ کدام از کارخانه‌ها را امضا نکردم. نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: اگر روزنامه «دنیای اقتصاد» در آن زمان بود تا به‌صورت منصفانه، واقعیت‌ها را منتشر کند، جلوی این اقدامات گرفته می‌شد.

وی افزود: تصرف کارخانه‌ها از سوی دولت زیان فوق‌العاده‌ای را ثبت کرد، تعدادی از کارخانه‌هایی هم که سود کردند، به این دلیل بود که نرخ محصولات تولیدی خود را افزایش دادند؛ به عبارت دیگر از جیب مردم، زیان کارخانه‌ها جبران شد. میرمحمد صادقی با اشاره به محبوبیت روزنامه «دنیای اقتصاد» در میان فعالان اقتصادی اظهار کرد: رسانه اقتصادی قابل مقایسه با روزنامه «دنیای اقتصاد» نداریم و تاکنون این روزنامه به‌صورت منصفانه عمل کرده است. در ادامه این نشست مهدی جهانگیری نیز با بیان اینکه روزنامه «دنیای اقتصاد» در بین مردم شناخته شده است، گفت: باید به نقش آفرینی رسانه‌ها توجه شود. نایب رئیس دیگر اتاق تهران در ادامه گفت: من فکر می‌کنم که تلفیق و همگرایی یک رسانه قوی مانند روزنامه «دنیای اقتصاد» با نمایندگان بخش خصوصی مشروط بر اینکه یک کار علمی تدوین شود، برای کشور می‌تواند مطلوب و مفید باشد. جهانگیری افزود: برگزاری مناظره‌های اقتصادی و به چالش کشیدن تصمیمات غلط در زمینه اقتصاد از جمله اقداماتی است که با همکاری دو طرف می‌توان انجام داد.

وی در ادامه با اشاره به یکدست بودن بدنه اتاق تهران در دوره هشتم بر این نکته تاکید کرد: یکدست بودن ما در کنار مزایایی که دارد شاید تهدیدی برای بخش خصوصی نیز باشد، بنابراین لازم است که رسانه‌ای چون روزنامه «دنیای اقتصاد» نقاط ضعف فعالیت‌های بخش خصوصی را نیز بررسی کند. سیدحامد واحدی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران نیز بر این نکته تاکید کرد که روزنامه «دنیای اقتصاد» این جایگاه را دارد تا روی مغزها و تصمیم سازان اقتصادی کشور اثرگذاری داشته باشد. به اعتقاد وی اگر اقتصاددانان اتحاد خود را حفظ کنند، می‌توانند روی افکار و تصمیمات دولت اثر بگذارند. سیده فاطمه مقیمی نیزمعتقد بود روزنامه «دنیای اقتصاد» یک مرجع است. به گفته وی، اگر یک مجموعه‌ای مرجع شود، می‌تواند فرهنگ‌سازی داشته باشد. وی ادامه داد: اگر روزنامه‌ای مورد اعتماد جامعه باشد، جایگاه خاصی دارد که روزنامه «دنیای اقتصاد» این جایگاه را برای خود فراهم کرده است. وی نسبت به تعامل بخش خصوصی و اتاق تهران با روزنامه «دنیای اقتصاد» ابراز امیدواری کرد.

علیرضا بختیاری، مدیر مسوول روزنامه «دنیای‌اقتصاد» در این نشست بر این نکته تاکید کرد که روزنامه «دنیای اقتصاد» به اقتصاد رقابتی اعتقاد دارد. بر همین اساس نیز مبنا و چارچوب فکری‌اش را تنظیم کرده است. وی همچنین با اشاره به فعالیت 14 ساله روزنامه «دنیای اقتصاد»، گفت: مجموعه «دنیای اقتصاد» از جمله رسانه‌های بخش خصوصی است که وابستگی دولتی و شبه دولتی ندارد. اتاق بازرگانی تهران نیز به‌عنوان نماینده بخش خصوصی می‌تواند با روزنامه همکاری کند. دکتر موسی غنی نژاد، اقتصاددان و عضو شورای سیاست‌گذاری روزنامه «دنیای اقتصاد» در نشست هم‌اندیشی هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران با مسوولان روزنامه دنیای اقتصاد ضمن اشاره به ماموریت این روزنامه از دیرباز تا کنون عنوان کرد: حمایت از بخش خصوصی واقعی همواره سرلوحه فعالیت این روزنامه بوده و انصافا «دنیای اقتصاد» در این خصوص عملکرد خوبی داشته است. به گفته وی، رشد بخش خصوصی در هر کشوری الزامی است.

دکتر غنی نژاد از تلاش برای رشد بخش خصوصی به‌عنوان اقدامی جهادی یاد کرد و گفت: هرکس بتواند در این راه قدم بردارد، جهاد اقتصادی را صورت داده است. اعتقاد دارم باید مشکلات بخش خصوصی را بیان کرد. باید بدون حب و بغض و به دور از هرگونه موضع‌گیری جناحی و سیاسی در جهت منافع ملی و رشد بخش خصوصی فعالیت کنیم. این اقتصاددان برجسته کشور به بی‌طرف بودن روزنامه «دنیای اقتصاد» در عرصه رسانه‌ای اشاره کرد و افزود: مدیریت خوب این روزنامه موجب رشد آن در مطبوعات شده؛ چراکه مطالب منتشرشده در روزنامه دنیای اقتصاد بی‌طرفانه بوده است. وی پیشنهادهای مطرح شده در این نشست را گامی موثر در انعکاس مشکلات بخش خصوصی دانست و از همکاری دو سویه اتاق بازرگانی تهران و روزنامه «دنیای اقتصاد» استقبال کرد. به گفته وی، انعکاس مشکلات از یکسو و پیگیری برای رسیدن به نتیجه مطلوب درخصوص این مطالبات از سوی دیگر اقداماتی مهم است که باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی نتیجه مشکلات به‌وجود آمده در بخش خصوصی را ناشی از وزن زیاد دولت در اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: باید این مشکلات را پیگیری کرد تا هرچه زودتر برطرف شود. افکار عمومی را باید نسبت به این مشکلات حساس کرد تا دولت را مجبور کنند که این مشکلات را برطرف کند. دولت‌ها در تمام کشورهای دنیا، ساختاری سخت دارند و دارای اینرسی بالایی هستند و معمولا تا مجبور نباشند، به سمت و سویی، حرکت نمی‌کنند. بنابراین همکاری نزدیک روزنامه «دنیای اقتصاد» و اتاق بازرگانی تهران، برای اینکه به‌طور مشخص، مشکلات بخش خصوصی به زبان مطبوعات و به‌صورت مشروح مطرح شود و مطالبات این بخش، پیگیری شود، بسیار خوب خواهد بود. علی میرزاخانی، سردبیر روزنامه «دنیای اقتصاد» در این نشست گفت: هدف دنیای اقتصاد همواره این بوده است که اقتصاد کشور به‌صورت علمی و درست اداره بشود.

وی درخصوص پیشنهادهای مطرح شده در این نشست اظهار کرد: من فکر می‌کنم تمام این پیشنهادها عملی خواهد بود. چنانچه بخش خصوصی با یک رسانه قوی مثل «دنیای اقتصاد»، عملکردی هم‌جهت و هم‌افزا داشته باشد و متکی بر کار علمی هم باشد، می‌شود اقدامات مهمی را انجام داد. وی ادامه داد: البته مزیت «دنیای اقتصاد» نسبت به سایر رسانه‌ها نیز همین است که فعالیتش براساس مبانی کاملا علمی استوار است. حضور افرادی همچون دکتر غنی‌نژاد و سایر استادان و اقتصاددانان بزرگ کشور در کنار «دنیای اقتصاد»، موید این موضوع است. وی افزود: می‌توان کارهای مفیدی را با یکدیگر انجام داد. در مقابل بدنه تصمیم گیر کشور که معمولا قول و شعار می‌دهند، اما برای عملیاتی کردن وعده‌هایشان، نیاز‌است به سمت و سوی تصمیمات صحیح سوق داده شوند، این همکاری مثمرثمر خواهد بود. این تصمیمات صحیح هم باید از سوی سه بخش دانشگاهی، رسانه‌ای و بخش خصوصی به دولت منتقل شود. وی به ساختار کنونی اتاق بازرگانی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر اتاق بازرگانی بسیار توانمند است. قبلا به‌گونه‌ای بود که اتاق بازرگانی به‌صورت بخشی، مطالبات بخش خصوصی را پیگیری می‌کرد. اما در شرایط کنونی، شاهد این موضوع هستیم که خوشبختانه در بیانیه‌هایی که اتاق‌های بازرگانی صادر می‌کنند، منافع کل بخش خصوصی مورد توجه قرار می‌گیرد. به‌طور مثال در گذشته هنگامی که یک صنعت با مشکل مواجه می‌شد، خواستار افزایش تعرفه می‌شد. چراکه به دنبال حل مشکل در همان بخش صنعت بود. اما اگر ارائه راهکارها را به عهده دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها بگذارند، شاید مشخص شود که مشکل از جاهای دیگر است و خیلی راحت‌تر همه مشکلات ما برطرف شود.

وی افزود: درمجموع تلفیق و هم‌افزایی قدرت این سه بخش(دانشگاه، بخش خصوصی و رسانه) می‌تواند نتایج خوبی را به دنبال داشته باشد. محمد طاهری، سردبیر هفته‌نامه تجارت فردا نیز در این نشست سوالی را مطرح کرد مبنی بر اینکه در شرایط کنونی که اتاق بازرگانی و دولت، تقریبا همسو هستند، نقش اتاق بازرگانی چگونه است؟ وی در این خصوص پیشنهادی را نیز ارائه کرد و گفت: اتاق بازرگانی ایران در حال حاضر نقش تسهیل روابط خارجی را ایفا می‌کند. به نظر من شاید بهتر باشد اتاق بازرگانی تهران نیز پیگیری مطالبات بخش خصوصی و مشکلات حوزه کسب‌وکار را بر عهده بگیرد. در دوره آقای نهاوندیان به‌عنوان ریاست اتاق بازرگانی ایران، با توجه به قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار، این نقش بر عهده اتاق بازرگانی ایران بود. وی همچنین درخصوص همکاری‌های دو طرف پیشنهاد کرد کمیته‌ای تشکیل شود که چرخه کار مشترک را مشخص کند. وی به جمع‌آوری 5 هزار سری زمانی در مرکز پژوهش‌های «دنیای اقتصاد» اشاره کرد و افزود: اتاق بازرگانی می‌تواند بخشی از پژوهش‌های خود را به این مرکز واگذار کند. مدیر مسوول روزنامه «دنیای اقتصاد» نیز در سخنان پایانی خود، ضمن تشکر از نظرات هیات رئیسه اتاق تهران درخصوص فعالیت گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» عنوان کرد: ابراز لطف حضار، وظیفه ما را در فعالیت‌مان سنگین‌تر می‌کند که تقاضاهای به حق بخش خصوصی را مورد توجه قرار دهیم.

وی به رویکرد «دنیای اقتصاد» اشاره کرد و افزود: اگر هر سازمان و شرکت و وزارتخانه‌ای با «دنیای اقتصاد» همکاری نکند ما به هیچ‌وجه علیه آن نهاد، مطلبی را منتشر نخواهیم کرد. از ابتدای راه‌اندازی روزنامه تاکنون این امر سرلوحه کار ما قرار دارد. رئیس اتاق تهران در جمع‌بندی این نشست، چند پیشنهاد برای همکاری مشترک بین اتاق و روزنامه «دنیای اقتصاد» مطرح کرد. تشکیل کمیته کارشناسی تولید محتوا، همکاری و انجام کار مشترک در بحث‌های آموزشی و برگزاری دوره‌های مختلف برای خبرنگاران اقتصادی، کار مشترک در امور پژوهشی و همکاری در زمینه تبلیغات به زبان انگلیسی از جمله مواردی است که به اعتقاد خوانساری دو طرف می‌توانند بر اساس آن‌ها از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های یکدیگر استفاده کنند.

 

 

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها