عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

700هزار تن کلینکر دپو شده در سیمان زابل

تاریخ: 1395/03/16

گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل سیمان زابل اعلام کرد: در حال حاضر استان سیستان و بلوچستان شاهد فعالیت بزرگ‌ترین صنعت سیمان بخش خصوصی کشور با ظرفیت سالانه یک میلیون تن است. محمدرضا احسان‌فر با بیان اینکه شرایط رکود در کشور باعث شده بیش از 700 هزار تن کلینکر به ارزش بیش از یک هزار میلیارد ریال در این کارخانه دپو شود، افزود: چنانچه این حجم نقدینگی در اختیار شرکت قرار گیرد، سبب سرمایه‌گذاری جدید و توسعه فعالیت‌های کارخانه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سیمان زابل با هدف تولید 500 هزار تن ظرفیت داخلی و 500 هزار تن ظرفیت صادراتی آغاز به کار کرد، اظهار کرد: این شرکت در مدت پنج سال فعالیت خود توانسته 100درصد سرمایه‌گذاری را به سهامداران بومی خود بازگرداند و با 630 هزار تن صادرات در سال توانسته به‌صورت مستمر به‌عنوان صادرکننده برتر استانی معرفی شود. احسان‌فر با بیان اینکه مهم‌ترین بازارهای هدف این شرکت کشورهای افغانستان و پاکستان است، تصریح کرد: در حال حاضر بالغ بر 425 هزار تن صادرات به افغانستان انجام می‌شود که در صورت حذف عوارض و کاهش هزینه ها، صادرات به افغانستان دوبرابر خواهد شد.

وی ادامه داد: از مرداد ماه سال 90 اخذ عوارض از صادرات اجرا شد و از رقم 820 میلیون ریال با روند رو به رشد، اکنون به ماهیانه 10 میلیارد ریال رسیده است و آمارها نشان می‌دهد تا پایان اردیبهشت ماه 95 در مجموع 180 میلیارد ریال از سوی این کارخانه بابت عوارض پرداخت شده است.

مدیرعامل سیمان زابل گفت: اکنون عوارضی که دولت افغانستان از سیمان صادراتی ایران مطالبه می‌کند، 21 درصد ارزش کالای صادر شده است و این قانون به بازنگری و رایزنی لازم دستگاه دیپلماسی نیاز دارد. احسان‌فر با بیان اینکه بهای سیمان صادراتی در حال حاضر به ازای هر تن 36 دلار است و تقاضای بازار افغانستان سالانه 5 میلیون و 500 هزار تن سیمان است، اظهار کرد: در سال 95، دستیابی به سهم 700 هزار تن سیمان در بازار افغانستان هدف‌گذاری شده است. وی با اشاره به اینکه هزینه تولید این واحد حدود 35 درصد بالاتر از سایر واحدهای تولیدی مشابه است، افزود: اگر مسیرهای حمل‌ونقل جاده‌ای در قالب نوار نقاله تعریف و اجرایی شود، هزینه‌های سربار حمل کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

احسان‌فر گفت: انتظار می‌رود دولت یازدهم هزینه‌های بالا سری تولید را در استان سیستان و بلوچستان به‌عنوان یکی از استان‌های محروم کشور به شیوه مقتضی تحت پوشش خود قرار دهد. مدیرعامل سیمان زابل با اعلام اینکه این شرکت تاکنون به شبکه سراسری گاز متصل نشده است، اظهار کرد: حدود یک‌ماه از خاموش شدن کوره سپری می‌شود که بازنگری خط تولید، انبوه کلینکر تولیدی و هزینه سنگین مازوت به‌عنوان سوخت اصلی دلیل تعطیلی این واحد است.

احسان‌فر تصریح کرد: دو سال از مصوبه دولت تدبیر و امید مبنی بر اینکه هر لیتر مازوت مصرفی کارخانه‌های سیمان که به شبکه سراسری گاز متصل نیستند، معادل قیمت گاز مصرفی دیگر واحدهای تولیدی مشابه مورد محاسبه قرار گیرد سپری شده است، اما هنوز موضوع هزینه سوخت کوره (مازوت) برای دو واحد تولید سیمان این استان که از نعمت گاز لوله‌کشی برخوردار نیستند به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی محسوب می‌شود.

وی با اعلام اینکه کارخانه‌های سیمان که به شبکه سراسری گاز اتصال دارند، به ازای تولید هر تن سیمان و کلینکر حدود 100 مترمکعب گاز مصرف می‌کنند، تصریح کرد: از محل مابه التفاوت قیمت مازوت و گاز مبلغ 840 میلیارد ریال به کارخانه‌های سیمانی مازوت سوز برگشت داده شد، اما هزینه‌های مازاد دیگری مانند حمل ونقل، فرآوری و سرمایه‌گذاری اولیه برای سوخت تاکنون اجرا نشده است. تمدید مصوبه هیات وزیران در سال 92 مبنی بر اختصاص مازوت به نرخ پایه گاز به کارخانه‌های سیمان که به شبکه سراسری گاز متصل نیستند، خواسته این 9 واحد سیمانی کشور است. احسان‌فر گفت: امروز امنیت فراهم آمده از سوی همه ارکان نظام و مسوولان استان موجب شده این استان چهره‌ای متفاوت نسبت به یک دهه گذشته داشته باشد.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها