عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

آمادگی ایران برای تبادل برق با اروپا

تاریخ: 1395/03/16

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو: وزیر نیرو در دیدار با دبیر کل منشور جهانی انرژی از آمادگی ایران برای تبادل انرژی با اروپا خبر داد. حمید چیت‌چیان در دیدار با «اربان راسناک» گفت: ظرفیت انرژی خوبی در منطقه وجود دارد که به‌راحتی می‌توان آن را به شبکه برق اروپا متصل کرد. وی افزود: مسوولیت منشور انرژی ایجاب می‌کند که روابط بین کشورها را در زمینه انرژی تسهیل کند. چیت‌چیان درخصوص امکان برقراری ارتباط شبکه الکتریکی ایران و اروپا و صادرات گاز به اروپا گفت: موضوع گاز طبیعی در حوزه وزارت نفت است و در تماس با مسوولان نفت مورد تاکید قرار گرفته است، ولی در زمینه برقراری ارتباط الکتریکی با اروپا، وزارت نیرو آمادگی دارد تا در صورت نیاز اروپا، این ارتباط را برقرار کند. وی با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر با 7 کشور همسایه خود در زمینه صادرات و واردات و تبادل برق همکاری دارد، گفت: میزان صادرات برق ما بیش از میزان واردات است. وزیر نیرو میزان صادرات برق را 11 گیگاوات ساعت و میزان واردات آن را 4 گیگاوات ساعت ذکر کرد. وی با اشاره به اینکه اخیرا توافق شده با استفاده از خطوط انتقال برق ارمنستان، گرجستان و روسیه، شبکه برق ایران و روسیه به هم متصل شوند، اظهار کرد: هم اکنون با ارمنستان از طریق دو خط انتقال ارتباط داریم و خط سوم ارتباطی در حال احداث است تا خط گرجستان و ارمنستان نیز تقویت شده و از این طریق این ارتباط برقرار شود.

چیت‌چیان اضافه کرد:علاوه بر اینها با جمهوری آذربایجان توافق شده تا از طریق این کشور نیز به شبکه برق روسیه متصل شویم. وی ادامه داد: حداقل با دو کشور از حوزه جنوب خلیج فارس مذاکراتی در حال انجام است تا از طریق کابل‌های دریایی بتوانیم شبکه‌های برق کشورمان را به آنها نیز متصل کنیم. در این دیدار دبیر کل منشور جهانی انرژی نیز با ابراز خرسندی از برنامه‌های آینده ایران درخصوص برقراری ارتباط با کشورهای همسایه گفت: ارتباط برقی بین کشورها ضروری است که ضمن مدیریت در شبکه، کمک می‌کند تا بار شبکه نیز متعادل و در زمان پیک مصرف برق، کمبودها جبران شود. «اربان راسناک» اظهار کرد: در صورت دریافت پیشنهادی از جانب شما، در شرایط کنونی برق ایران،‌ نیازها و نگاه آینده بررسی خواهد شد تا بتوانیم شریک اروپایی مناسبی را پیدا کنیم و در این زمینه مذاکراتی را انجام دهیم. «راسناک» با اشاره به این مطلب که کشورهای اروپایی به شدت دنبال برقراری ارتباط الکتریکی با سایر کشورها هستند، افزود: قیمت برق در مرکز و شمال اروپا بسیار ارزان است و با استفاده از اطلاعات جامع‌تر از سوی شما تلاش می‌کنیم تا این ارتباط ایجاد شود. وی با تاکید بر اینکه روند تایید امضای منشور جهانی در ایران در حال انجام است، افزود: تمام هزینه کارشناسان ایرانی از سوی دبیرخانه منشور جهانی انرژی پرداخت خواهد شد تا مذاکرات خود را درخصوص عناصر مختلف منشور جهانی انرژی ادامه دهند تا به نتایج خوبی برسند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در این دیدار گفت: ایران تمایل دارد در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی و مدیریت تقاضا از ظرفیت‌های منشور انرژی استفاده کند. هوشنگ فلاحتیان با اشاره به اینکه در این دیدار افق‌های جدید از ظرفیت‌های منشور انرژی روی صنعت برق ایران باز شده است که تاکنون تا این اندازه از آنها مطلع نبودیم، گفت: ما به دنبال نتایج حاصل از همکاری با منشور انرژی هستیم و می‌خواهیم از ظرفیت‌های این منشور در بخش‌های تولید، انتقال و توزیع استفاده کنیم.

وی با یادآوری این مطلب که صنعت برق برخلاف تحریم‌ها به خوبی توانسته است برق کشور را در سطح قابل قبولی تامین کند، گفت: تبادل اطلاعات برای بهبود وضعیت صنعت و آموزش افراد تحصیلکرده و توانمند وزارت نیرو و نیاز به تجدید ساختار صنعت برق ایران توسط منشور انرژی می‌تواند بسیار مفید باشد. فلاحتیان افزود: قیمت حامل‌های انرژی در ایران ارزان است و در یک مدت معقول و منطقی نیاز است که برق از یک کالای دولتی به یک کالای اقتصادی تبدیل شود.

وی تصریح کرد: در بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی تا زمانی که برق ارزان باشد توفیق زیادی حاصل نمی‌شود و منشور انرژی می‌تواند در این امر ما را کمک کند. وی اظهار کرد: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و تبدیل ایران به هاب انرژی منطقه نیاز به مشاوران امین و کاربلد و تجربیات اروپا دارد. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: در زمان کنونی صنعت برق ایران با موج سرمایه‌گذاری خارجی مواجه است که برای تهیه قراردادهای BOO و BOT و سایر روش‌ها و آشنایی با ادبیات سرمایه‌گذاری در دنیا می‌توان از ظرفیت‌های منشور انرژی استفاده کرد. وی تصریح کرد: کمک به پیدا کردن سرمایه‌گذارانی در بخش بهینه‌سازی مصرف انرژی و استفاده از تجربیات جهانی در مدیریت تقاضا به دلیل اختلاف پیک بار زمستان و تابستان از دیگر موارد قابل استفاده از منشور انرژی است. وی ادامه داد: بهتر است به جای ساخت نیروگاه جدید، در بخش‌های توزیع و بهینه‌سازی مصرف سرمایه‌گذاری شود و با کمک منشور انرژی می‌توان از تجربیات دیگر کشورها در این بخش استفاده کرد. همچنین در این دیدار «راسناک» نیز با تشریح فعالیت‌های منشور انرژی گفت: از محققان دعوت می‌شود به فضای علمی منشور انرژی وارد شوند و در دوره‌هایی که برای کارشناسان دستگاه‌های مختلف برگزار می‌شود، حضور یابند. وی تصریح کرد: نمایندگان وزارت نیرو می‌توانند به‌صورت ناظر در برنامه‌ها حضور داشته یا در شوراهای تحقیقاتی که متخصصان کشورهای مختلف حضور دارند شرکت کرده و روی مسائل خاصی تحقیق و گزارش‌هایی تهیه کنند. وی اضافه کرد: برای کشورهایی که اعلام حضور در دوره‌ها کنند، مزایایی قائل خواهیم شد و در زمان کنونی چین، بنگلادش و کلمبیا در این دوره‌ها مشارکت می‌کنند.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها