عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

بازاریابی اروپایی برای برق ایران

تاریخ: 1395/03/11

اربان راسناک، دبیرکل سازمان منشور انرژی (ECT) پیشنهاد کرد تا این سازمان عهده‌دار صادرات برق از ایران به کشورهای اروپایی شود و به انجام مذاکره‌های لازم بپردازد. مقام‌های ایرانی نیز با اشاره به اینکه در چارچوب معاهدات و فراهم شدن زیرساخت‌های لازم، قابلیت صادرات مقادیر زیادی گاز و برق به کشورهای اروپایی وجود دارد، اعلام کردند باید در این خصوص برنامه‌ریزی‌های جامعی مبتنی بر مطالعات گسترده انجام گیرد. وزیر نیروی ایران اعلام کرد مطمئنا از همکاری‌های سازمان منشور انرژی در زمینه توسعه تجارت انرژی کشور استفاده خواهیم کرد و پیشنهاد ECT برای همکاری در زمینه صادرات برق ایران به اروپا بررسی خواهد شد. این پیشنهاد در یازدهمین همایش بین‌المللی انرژی با حضور 22 کشور از جمله کشورهای انگلستان، آمریکا، آلمان و... ارائه شد.

 

گروه صنعت‌ و معدن: پیشنهاد راهبردی صادرات برق ایران به اروپا از سوی سازمان منشور انرژی و تکالیف این سازمان برای ایران به منظور تغییرات اساسی در بازار انرژی و استفاده بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر مهم‌ترین محورهای برگزاری یازدهمین همایش بین‌المللی انرژی در تهران بود. اگرچه هنوز طرح مشخصی برای صادرات برق ایران به اروپا تدوین نشده، اما روز گذشته «اربان راسناک» دبیرکل سازمان منشور انرژی (ECT) پیشنهاد کرد تا این سازمان عهده‌دار صادرات برق از ایران به کشورهای اروپایی شود و به انجام مذاکره‌های لازم بپردازد. در این رابطه، حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو معتقد است که در چارچوب معاهدات و فراهم شدن زیرساخت‌های لازم، قابلیت صادرات مقادیر زیادی گاز و برق به کشورهای اروپایی وجود دارد که باید در این خصوص برنامه‌ریزی‌های جامعی مبتنی بر مطالعات گسترده انجام گیرد. به گفته وزیر نیرو، مطمئنا از همکاری‌های سازمان منشور انرژی در زمینه توسعه تجارت انرژی کشور استفاده خواهیم کرد و پیشنهاد ECT برای همکاری در زمینه صادرات برق ایران به اروپا بررسی خواهد شد.

سازمان منشور انرژی همچنین از کشورهای خاورمیانه از جمله ایران خواست تا در جهت تغییرات اساسی بازار انرژی حرکت کرده و از انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر استفاده کنند. این تکالیف در حالی از سوی دبیرکل سازمان منشور انرژی اعلام شد که در کنفرانس پاریس درباره تغییرات اقلیمی (موسوم به کاپ 21)، ایران و بسیاری از کشورهای جهان تعهدات قابل توجهی را به‌صورت داوطلبانه عهده دار شدند تا میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند. از جمله تعهدات ایران این بود که تا سال 2030 میلادی حداقل 1500 مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر را در کشور نصب و مورد بهره برداری قرار دهد و بخش عمده‌ای از نیروگاه‌های گازی را به سیکل ترکیبی تبدیل کند. در همین راستا، ایران باید میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا 4 درصد به‌صورت داوطلبانه (با استفاده از منابع مالی داخلی) و در صورتی که همکاری‌های بین‌المللی ایجاد شود حدود 8 درصد دیگر (در مجموع 12 درصد) با استفاده از کمک‌های مالی و فناوری جهانی، کاهش دهد. یازدهمین همایش بین‌المللی انرژی با حضور متخصصان و کارشناسان داخلی و 22 کشور دنیا شامل کشورهای انگلستان، آمریکا، آلمان، ترکیه، اتریش، کانادا، ژاپن، ایتالیا، بلژیک، یونان، استرالیا، چین، فنلاند، قزاقستان، نیوزیلند، اردن، پاکستان، اسپانیا، هندوستان، امارات، فنلاند و لبنان آغاز به کار کرد. در این همایش، اربان‌راسناک با اشاره به ضرورت سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های پاک گفت: لازم است 5/ 5 میلیارد دلار تا سال 2020 سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های پاک صورت گیرد و این سرمایه‌گذاری باید حتی دو برابر این عدد باشد. وی در ادامه با تاکید بر اینکه ایران باید در منشور انرژی فعال باشد، گفت: ما به ظرفیت‌های این همکاری در منطقه بسیار امیدوار هستیم.

حمید چیت‌چیان نیز در این همایش در تشریح مهم‌ترین سیاست‌های توسعه صنعت برق ایران، گفت: افزايش راندمان، کاهش تلفات و کاهش مصرف سوخت از مهم‌ترین اهداف توسعه صنعت برق و انرژی ایران است. وزیر نیرو با اعلام اینکه يکي از مهم‌ترين شاخص‌ها در صنعت برق راندمان نيروگاه‌ها بوده و در اين زمينه استفاده از تكنولوژي نيروگاه‌هاي سيكل تركيبي با راندمان بالا یکی از راهکارهای افزایش راندمان نیروگاه‌های کشور است، اظهار کرد: بر این اساس استفاده از توربین‌های گازی بزرگ کلاس F و بالاتر مطرح است که نسبت به توربین‌های کلاس E دارای ظرفیت بالاتر و راندمان بیشتر حدود ۴۰ درصد در حالت سیکل ساده و حدود ۶۰ درصد در حالت سیکل ترکیبی برخوردار هستند.وی با تاکید بر اینکه مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط وزارت نيرو قرار است برای انتقال دانش فنی توربین‌های کلاس F نيروگاه هاي جديد با استفاده از توربین‌های این کلاس احداث شوند، تصریح کرد: از این رو اضافه شدن بخش بخار به نیروگاه‌های گازی موجود و تبديل آنها به نيروگاه سیکل ترکیبی و احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی جدید همراه با از رده خارج کردن نيروگاه‌هاي قديمي، تاثیر مثبتی در افزایش متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور و کاهش آلاينده‌هاي زیست محیطی خواهد داشت. وی درباره برنامه افزایش ظرفیت تولید برق پاک در کشور گفت: مطابق برنامه‌ریزی‌هاي انجام شده، ظرفیت تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر در طول برنامه ششم به حدود 5هزار مگاوات افزایش می‌یابد. وزیر نیرو با یادآوری اینکه در اين راستا به منظور افزایش ظرفیت تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر، وزارت نیرو در سال ۱۳۹۵ مجددا نسبت به اصلاح قیمت‌های خرید تضميني برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیري كه توسط بخش خصوصي احداث مي‌شوند، اقدام کرد، افزود: با این اقدام انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاران ایجاد خواهد شد. همچنين مدت زمان خريد تضميني برق نيز از ۵ سال به ۲۰ سال افزايش يافته است.

چیت چیان ادامه داد: از سوی دیگر در جهت تامين رشد روز افزون تقاضاي برق، ظرفيت نصب شده نيروگاهي كشور به بيش از 74هزار مگاوات در سال ۲۰۱۵ رسيده است. اين رقم در ۵ سال آينده با احداث انواع نيروگاه‌هاي جديد به بيش از ۱۰۰ هزار مگاوات خواهد رسيد. وی در ادامه با بیان اینکه به منظور اقدامات انجام شده به منظور افزايش راندمان نيروگاه‌هاي توليد برق و کاهش اتلاف انتقال، توزيع و بهينه سازي مصرف انرژي برق، ميزان اتلاف برق در شبكه توزيع از 8/ 14 درصد به حدود ۱۱ درصد کاهش يافته است، اظهار کرد: مطابق با برنامه‌هاي کاهش اتلاف انرژي در شبکه برق، مقرر است اتلاف برق در شبكه توزيع تا پایان برنامه ششم توسعه به حدود 7/ 8 درصد برسد. وزیر نیرو درخصوص صادرات برق هم توضیح داد: كشور ایران در شرایط کنونی با کشورهای همجوار خود شامل پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق ارتباط الکتریکی دارد. این ارتباطات الکتریکی برون مرزی در آینده نزدیک باز هم تقویت خواهد شد، ضمن آنکه ارتباط با كشورهاي روسيه، تاجيكستان و كشورهاي حوزه خليج فارس در دستور کار قرار گرفته است. وی تاکید کرد: استفاده از خطوط انتقال HVDC برای اتصال شبكه برق ايران به امارات متحده عربي از طريق كابل زيردريايي و تقويت اتصال به شبكه برق كشور تركيه نيز در حال بررسي است.هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی نیز در این همایش با اشاره به روند توسعه صنعت برق در کشور، اظهار کرد: بیش از 74 هزار مگاوات ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی در کشور داریم که 35 درصد این ظرفیت مربوط به نیروگاه‌های گازی، 25 درصد سیکل ترکیبی و 14 درصد برق‌آبی است. فلاحتیان درخصوص چالش‌های پیش‌روی صنعت برق ایران نیز، گفت: عدم توازن منابع و مصارف صنعت برق به دليل قيمت‌گذاري نامناسب برق و به تبع آن، انباشته شدن بدهي‌ها به نيروگاه‌هاي خصوصي، پيمانكاران، سازندگان و بانك‌ها و كاهش شديد منابع لازم برای سرمايه‌گذار‌‌‌‌ي‌هاي جديد خصوصا از طريق مشاركت بخش غيردولتي، بازده نسبتا پایین نيروگاه‌ها، اتلاف بالا در شبکه توزیع برق و راندمان پایین تجهیزات مصرف‌کننده برق و عدم بهره‌گيري مناسب از منابع انرژي تجديدپذير جهت توليد برق از جمله مشکلات این صنعت به شمار می‌رود که در تلاشیم این مشکلات را رفع کنیم. فلاحتیان در حاشیه این همایش نیز با اشاره به اینکه برخی سرمایه‌گذاران خارجی تمایل دارند 100 درصد سرمایه احداث نیروگاه‌ها را تامین کنند و برق را به قیمت کمتر از تولیدکنندگان داخلی نیز عرضه کنند، گفت: هنوز هیچ قراردادی امضا نشده و اگر قراردادی منعقد شود فقط برای انتقال این تکنولوژی‌ها به کشور، افزایش بهره‌وری در ایران، کاهش شدت مصرف انرژی، کارآفرینی و توسعه اشتغال خواهد بود و در صورت تمایل متقاضیان خارجی می‌توانند از شرکای ایرانی نیز استفاده کنند. وی ادامه داد: سازندگان و تولیدکنندگان داخلی همچون سابق دارای بازارهای داخلی هستند و اگر مناقصه‌هایی برگزار شود با رعایت قوانین و مقررات مربوط به حمایت از ساخت تولید داخلی خواهد بود. وی درخصوص همکاری شرکت‌های خارجی با شبکه برق کشور گفت: برخی کشورها از جمله کره جنوبی اعلام آمادگی کرده‌اند تا طرح‌هایی را به‌صورت پایلوت در جزیره‌های کوچک انجام دهند تا ما با آن فناوری‌ها آشنا شویم و با توجه به نمونه‌های اجرایی بتوانیم فعالیت خود را توسعه دهیم.

لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها