عضویت

هنوز عضو پایگاه نشده ام!

عضویت

ورود اقلام مصرفی آمریکا ممنوع شد

تاریخ: 1394/08/16

جزئیات بخشنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت برای توقف واردات اقلام مصرفی از آمریکا منتشر شد. براساس این بخشنامه واردات کالاهای مصرفی آمریکا که جنبه نمادین حضور آمریکا در کشور را دارند ممنوع شد. آمارهای گمرک از تجارت ایران و آمریکا در 6 ماه نخست سال جاری نیز حاکی از آن است که ایران طی این دوره، وارداتی به ارزش بیش از 37 میلیون دلار و 19 هزار و 700 تن شامل 119 نوع کالا بوده است که در این بین، علاوه بر مواد اولیه و سرمایه‌ای، اقلامی مصرفی از قبیل فرآورده‌های زیبایی و آرایشی، مکمل‌های غذایی، خمیر برای قالب‌گیری یا برای سرگرمی کودکان، جت اسکی، مته فرز، گریس و سنگ گچ نیز دیده می‌شود.

پس از نهایی شدن برجام یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولتمردان تبدیل شدن ایران به کشوری برای ورود کالاهای مصرفی‌ بوده و هست. بر این اساس اخیرا بخشنامه‌ای از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص ممنوعیت واردات اقلام مصرفی از آمریکا منتشر شده است. این بخشنامه 9 آبان ماه 94 خطاب به قائم مقام وزیر در امور تجارت و معاون امور اقتصادی و بازرگانی، ‌معاون طرح و برنامه، ‌معاون امور صنایع، رئیس سازمان توسعه تجارت و روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت صادر شده است.

 

در متن بخشنامه محمدرضا نعمت‌زاده آمده که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در انتهای نامه 29 مهرماه 94 خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، در مورد توجه جدی به موضوع اقتصاد مقاومتی و ضرورت تقویت تولید ملی و نیز مراقبت بر جلوگیری از واردات بی‌رویه و به خصوص پرهیز از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا، لازم است کلیه معاونان و روسای سازمان‌ها ضمن تلاش در تقویت تولید ملی از واردات کالاهای مصرفی آمریکا جلوگیری کرده و اجازه عرضه کالاهای مصرفی آمریکا که جنبه نمادین حضور آمریکا در کشور است را ندهند. این بخشنامه در حالی منتشر شده که پیش از این ممنوعیت واردات تنها شامل حال رژیم صهیونیستی بود.

 

یدالله صادقی، رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در رابطه با اینکه منظور از کالاهایی که نماد آمریکایی دارند چیست، گفت: منظور از نماد همان برند یا نشانه است که در عین حال سبک زندگی آمریکایی را نیز به سایر کشورها می‌برد. وی در ادامه این مطلب افزود: ما نیز براساس این بخشنامه نمایندگی شرکت‌های عرضه‌کننده کالاهای آمریکایی را ثبت نمی‌کنیم و در سایر قسمت‌های وزارتخانه نیز این ممنوعیت برقرار خواهد شد. وی یادآور شد: اکثر برند‌های آمریکایی نیز عرضه‌کننده کالاهای مصرفی بوده و اجازه ورود به کشور را ندارند.

 

همچنین رئیس اتاق بازرگانی ایران درخصوص صدور این بخشنامه در یک برنامه خبری عنوان کرد: به دلیل اینکه هنوز برجام اجرایی نشده، مسلما ثبت‌سفارشی نیز از آمریکا یا حتی کشورهای اروپایی صورت نگرفته است. محسن جلال‌پور افزود: برجام دو ماه دیگر اجرایی می‌شود و تا آن زمان، هیچ‌گونه تصمیمی برای ایجاد روابط جدید، اتخاذ نخواهد شد. وی با اشاره به بخشنامه ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی از آمریکا اظهار کرد: چنانچه این بخشنامه صادر نشده بود، کالاهای مصرفی آمریکایی نیز می‌توانست مانند هر کالای مصرفی دیگر از هر کشوری وارد ایران شود اما با صدور این بخشنامه، عملا کالاهای مصرفی که در کشور امکان تولید دارد یا از سایر کشورها می‌تواند وارد شود، از آمریکا وارد کشور نخواهد شد؛ بر این اساس سازمان یا وزارت مربوطه نیز از ثبت‌سفارش کالاهای آمریکایی اجتناب می‌کند.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا وعده یا تعهدی نسبت به ورود کالاهای آمریکایی به ایران پس از برجام داده شده است یا خیر، گفت: تا این لحظه تعهدی نسبت به ورود هیچ کالای آمریکایی نداریم. در واقع، من به‌عنوان رئیس پارلمان بخش خصوصی می‌گویم به دلیل اینکه تا اجرایی نشدن برجام،‌ امکان هیچ وارداتی از آمریکا نبوده، در این خصوص هیچ‌گونه وعده‌ای از سوی بخش خصوصی به این کشور داده نشده است؛ بنابراین هرگونه اخباری که حاکی از ورود کالاهای آمریکایی به ایران پس از برجام است، شایعه بوده و حقیقت ندارد. رئیس اتاق بازرگانی ایران در ارزیابی از تاثیر ورود کالاهای مصرفی آمریکایی به کشور گفت: اولا، ما به‌عنوان بخش خصوصی با واردات کالای مصرفی، چه آمریکایی چه اروپایی، میانه خوبی نداریم. به دلیل اینکه به عقیده ما، ایران به اندازه کافی ظرفیت برای تولید دارد.

 

همچنین نیاز داریم به دلیل اشتغال و رونق اقتصاد، در کشور تولید را رونق دهیم. به همین دلیل خواهان ورود مواد اولیه که موجب رونق تولید می‌شود، ‌هستیم. وی افزود: دوما به دلیل اینکه کشورهایی همچون آمریکا و انگلیس در دوره‌های گذشته، سختگیری‌های مضاعفی را در قبال ایران صورت داده‌اند در این زمینه امتحان خود را پس دادند. بنابراین قطعا باید واردات ما از کشورهایی صورت گیرد که نسبت به تداوم ابطه با آنها، ‌اطمینان بیشتری داریم و کارنامه خوبی درخصوص روابط با ایران از خود به جا گذاشته‌اند. جلال‌پور ادامه داد: اگر هم قرار است کالای مصرفی وارد کشور کنیم، بهتر است از کشورهایی وارد شود که روابط تجاری خوبی با ایران داشته‌اند؛ حتی در دوره تحریم‌ها.

 

 

تجارت ایران و آمریکا

واردات 37 میلیون دلاری ایران از آمریکا طی نیمه نخست سال جاری، در حالی صورت گرفته که واردات ایران از این کشور در دوره مشابه سال گذشته معادل 61 میلیون دلار و حدود 9 هزار تن بوده است. بر این اساس واردات ایران از آمریکا، در نیمه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته در حالی با افت ارزشی 39 درصدی روبه‌رو بوده که از نظر وزنی 120 درصد رشد را تجربه کرده است. با نگاهی به اقلام وارداتی ایران از آمریکا طی دوره مورد بررسی، اقلامی که بیشترین سهم را از واردات ایران از آمریکا دارند، خمیر چوب شیمیایی، مکمل‌های دارویی، مکمل‌های غذایی، داروها، وسایل مورد استفاده در تجهیزات پزشکی، فرآورده‌های غذایی، اعضای مصنوعی بدن و جو بوده است.

 

این در حالی است که طی نیمه نخست سال جاری، صادرات ایران به آمریکا تنها حدود 419 هزار دلار و معادل 43 تن رقم خورده است. اقلام صادراتی ایران به آمریکا تنها در 9 نوع کالا بوده که کف‌پوش‌ها، میگو، مبلمان یا اقلام آسايشي يا تزئيني و قطعات آنها (اقلام آسایشی یا تزئینی قابل جابه‌جایی برای تجهیز محل‌های زندگی، کار و اماکن عمومی مانند میز، مبل و...)، گل و غنچه گل، کتاب، بروشور، جزوه و مطبوعات، زعفران و اجزا و قطعات وسايل نقليه از جمله آنها است. واردات ایران از آمریکا در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها با کاهش بسیاری مواجه شده است. در سال 87 واردات ایران از آمریکا معادل 567 میلیون دلار بود؛ در حالی که با تشدید تحریم‌ها این رقم در سال 90 به پایین‌ترین میزان خود و معادل 100 میلیون دلار رسید. در سال‌های 91 و 92 نیز ارزش واردات ایران از این کشور حدود 132 میلیون دلار رقم خورده بود و در سال 93 به 5/ 151 میلیون دلار رسید.

 

 
 




لینک:
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد

بازگشت به خبر ها